logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Skupina Kofola sice v první čtvrtletí letošního roku čelila poklesu tržeb napříč svými trhy,...
  • Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti...
  • Ve spolupráci s německým výrobcem podlahových systémů Uzin vyvinula společnost Mondi inovovaný...
  • Společnost Ishida Europe otevřela v Čestlicích u Prahy nové centrum, které bude sloužit zejména...
  • Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále...

Exportní balení zajišťuje fixaci nákladu či ochranu před vlhkostí

15. listopadu 2023
Analýzy 0
1019
Exportní balení zajišťuje fixaci nákladu či ochranu před vlhkostí

Exportní balení zajišťuje fixaci nákladu či ochranu před vlhkostí

K hlavním požadavkům na exportní balení patří zajištění komplexnější ochrany zboží jak proti klimatickým vlivům, tak mechanickému poškození. Bezpečnost zásilky je zásadním aspektem, nicméně stále větší důraz se klade i na udržitelnost obalových řešení.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 120 (červenec–září 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.

Každá zásilka má svá specifika, od kterých se odvíjejí požadavky na její balení. „Například u námořních zásilek se musí brát v potaz požadavky a rizika jako vlhkost, změny teplot nebo otřesy, kterým musí být přepravní obal uzpůsoben,“ vysvětluje Tomáš Holomoucký, regionální ředitel společnosti DB Schenker pro Česko a Slovensko. A upozorňuje, že ze strany zadavatelů je zapotřebí správně předat jejich logistickému partnerovi veškeré informace, detaily a náležitosti nákladu: vhodný způsob balení se totiž určuje podle přesných rozměrů, hmotnosti a charakteru zásilky. „Nesprávně uvedený rozměr nebo nezapočítání váhy přepravního obalu do celkové hmotnosti zásilky pak může zásadně narušit plánování nebo samotnou přepravu,“ doplňuje Tomáš Holomoucký.

Pozor na vlhkost i působení fyzikálních sil

Zboží je během mezinárodní přepravy obvykle déle skladováno, často i pod širým nebem. „Proto s tím odesílatel musí počítat a obal na to náležitě vybavit, hlavně prostředky na ochranu před vlhkostí. Navíc v tropických klimatických pásmech je kvůli větší vzdušné vlhkosti riziko navlhnutí obalu a poškození zboží ještě o dost větší než ve střední Evropě,“ poznamenává Dalibor Vrba, specialista marketingu ve společnosti Servisbal Obaly.

Existuje vícero možností, jak snížit nebo téměř zamezit pronikání vlhkosti dovnitř obalu. „Zásadní je použití nepropustné fólie, do které je celá paletová jednotka zabalena. Označení nepropustná fólie je ovšem zavádějící, protože 100% zamezit zvýšení vlhkosti v obalu není možné. Bez použití dodatečných vysoušedel, například silikagelu nebo bentonitu v sáčcích, se jedná o takzvanou pasivní ochranu. S jejich použitím mluvíme o takzvané aktivní ochraně, protože vysoušedla aktivně vlhkost pohlcují a udržují tak uvnitř obalu inertní, zjednodušeně řečeno neměnné prostředí,“ popisuje Dalibor Vrba. Jak zdůrazňuje, množství vysoušedel se musí důkladně propočítat – ovlivňuje ho např. délka skladování, zeměpisné pásmo nebo druh přepravy.

Přeprava probíhá nezřídka prostřednictvím zaoceánských lodí v kontejnerech nebo v rámci leteckého transportu. Fyzikální síly působící na zásilku, především zrychlení (způsobené například akcelerací letadla během vzletu), jsou podle Dalibora Vrby dalším rizikovým faktorem, jehož eliminace vyžaduje dodatečné vybavení ochrannými obalovými prostředky.

Tíhové zrychlení působící na zásilku během přepravy způsobí, že v okamžicích akcelerace nebo naopak prudkého brzdění působí na přepravované produkty tíha rovnající se několikanásobku hmotnosti zboží. „Například zboží, které váží 100 kilogramů, může působit během brzdění na obal obdobně, jako kdyby vážilo 1000 kilogramů. Proto je důležité obal přizpůsobit, především používat kvalitní materiály a odborně vyřešit fixaci zboží uvnitř obalu,“ doporučuje Dalibor Vrba.

Tradiční materiály, ale také inovace

Z hlediska použitých materiálů je možné konstatovat, že pevným základem exportního balení jsou stále dřevo a železo, jelikož bezpečnost nákladu je na prvním místě. „Určitě se objevují i fólie a další balící materiály v různých cenových relacích, kvalitách a zpracováních, ale jejich úkol zůstává stejný – co nejlépe převážené zboží ochránit,“ podotýká Tomáš Holomoucký.

Výrazným trendem posledních let je ovšem udržitelnost a snižování uhlíkové stopy, proto lze předpokládat, že exportní balení se v tomto ohledu více zaměří na (udržitelné) inovace. „V rámci pozemní expedice lze nyní sledovat vývoj obalových materiálů v podobě krabic a výplní, které se již běžně vyrábějí například z recyklovaných materiálů nebo nabízejí alternativy bez plastů,“ přibližuje Tomáš Holomoucký aktuální tendence.

„Důraz na ekologická balení se projevuje ve všech odvětvích, výrobu obalů nevyjímaje. Každý si pod ní ovšem představuje něco jiného. V Servisbalu věříme ve vlnitou lepenku, protože se jedná o materiál, který se snadno recykluje a neuvolňuje do prostředí nežádoucí látky. Z tohoto materiálu například vyrábíme cívky z kartonáže pro navíjení rozvodových dílů pro automotive,“ konstatuje Dalibor Vrba. Zákazník si podle něj vybral toto řešení právě kvůli snadné recyklaci vlnité lepenky na rozdíl od cívek z plastů.

Zásilky pod drobnohledem

Při přepravě nákladu se také stále více využívá tzv. tracking. V rámci monitoringu exportovaných zásilek například DB Schenker zavádí chytré štítky Sensos, které dokážou v reálném čase informovat o teplotě, vlhkosti a poloze pomocí mobilní sítě. „Trackovací štítek je ultratenký, tudíž není tolik nápadný a na váze zásilky také téměř nic nepřidá. Je jednorázový a lze ho připevnit na různé druhy podkladů, jako jsou palety, kontejnery nebo kartony,“ vypočítává Tomáš Holomoucký s tím, že štítek umožňuje jednotné sledování zásilek v pozemních, leteckých i námořních přepravách. Ve spojení s online platformou connect2track zajistí detailní přehled a sledování stavu zásilek. K vyšší bezpečnosti pak přispívá i aktivace alarmu v případě neoprávněného otevření zásilky.


„Zhoršená dostupnost obalového materiálu“

Jak se ukázalo v předchozích letech, zásadní je hlavně dostupnost kvalitního obalového materiálu. Před rokem 2020 byl obalový materiál obvykle běžně dostupný a cena poměrně stabilní. Po turbulencích v předchozích letech se však dostupnost obalů dostala do popředí zájmu i těch manažerů výrobních firem, kteří toto téma dříve řešit nemuseli.

Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly, Geis CZ


„Ochrana i před nežádoucími živočichy“

Specifikem exportního balení je také směrnice ISPM 15, která řeší ochranu zemí před zavlečením nežádoucích živočichů, v případě exportního balení se jedná především o škůdce dřeva. Exportéři musí počítat buď s vícenáklady v podobě zaplacení ošetření přepravních palet s cílem zahubení škůdců, nebo s použitím takových palet, u kterých napadení nehrozí, například lisovaných palet Inka.

Dalibor Vrba, specialista marketingu, Servisbal Obaly


Připravil: David Čapek

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required