Nestlé a Penny testují vratné stojany na zboží
Potravinářský koncern Nestlé a řetězec Penny spustily 26. října pilotní projekt opakovaně použitelných prezentačních stojanů v prodejnách. Doposud využívané kartonové stojany, které se nezřídka už po dvou týdnech vyhazují, nově nahradí drátěné modely navržené na principech cirkulární ekonomiky. Nový systém snižuje ekologickou zátěž a současně šetří lidské zdroje v provozu.
Tisíce jednorázových kartonových POS stojanů na zboží se ročně vyhodí v prodejnách obchodních řetězců. Zbytečnému odpadu chce předejít Nestlé, které testuje nové cirkulární stojany vyvinuté společností POSpooling v deseti vybraných prodejnách Penny. Zákazníci zde mohou z nových stojanů vybírat oblíbenou čokoládovou tyčinku Kofila. „Penny je ideálním partnerem nejen díky vysokému počtu prodejen, ale i kvůli tomu, že stejně jako my vnímá udržitelnost jako jednu ze svých priorit,“ vysvětluje Lenka Soal, trade marketing manažerka Nestlé, a pokračuje: „Chceme otevřít a zjednodušit cestu k využívání těchto stojanů všem dodavatelům z řad potravinářských a FMCG firem. Čím více dodavatelů bude stojany sdílet, tím bude nižší dopad na životní prostředí i nižší náklady.“
Podle zmíněných firem jde o efektivní náhradu neekologického způsobu hospodaření ve stylu „spotřebuj a vyhoď“. Díky permanentnímu řešení se sdílením minimalizuje celková environmentální zátěž, což potvrzuje také studie LCA (Life Cycle Assessment). Navíc systém sdílených stojanů pomáhá řešit případné budoucí problémy s nedostatkem dřeva, výrobků z něj, tedy i papíru, a jejich dalšího využití a recyklace. „Z ekonomického pohledu je cílem nezvyšovat současné náklady spojené s nákupem jednorázových stojanů. Jedná se tedy o udržitelné řešení bez negativního dopadu na náklady, což je poměrně vzácné,“ doplňuje Lenka Soal z Nestlé. Stojany ušetří také čas zaměstnancům maloobchodů, kteří likvidací kartonových předchůdců trávili denně až hodinu. „Ukazujeme, jak lze aplikovanou cirkulární ekonomiku dělat v praxi. Teorie je všude hodně, ale jedině reálné zkušenosti nás posunou dál,“ říká Mirka Procházková, jednatelka společnosti POSpooling.
Cirkulární POS stojany fungují na podobném sdíleném systému jako palety společností CHEP nebo LPR. Stojan se z prodejny vrací zpět k výrobci, který jej následně může pronajmout jinému dodavateli. Po vyprodání zásob se stojany složí, aby zabraly minimum místa. Následně pokračují do centrálního skladu, kde se očistí, opraví a připraví k dalšímu použití. Jeden týden může stojan sloužit například v drogerii a jindy zase podporovat prodej v supermarketu. Studie životního cyklu (LCA), kterou si Nestlé nechalo zpracovat u společnosti LCA Studio, srovnává environmentální dopady kartonových a cirkulárních stojanů, přičemž cirkulární (drátěný) stojan z pohledu celkové environmentální zátěže na životní prostření vychází až pětkrát lépe než stojan kartonový. Velkou změnou je nastavení nového procesu vratné logistiky.
„Používáme sdílený systém palet a víme, jak je nejen efektivní, ale v důsledku také šetrný k přírodě. Proto jsme rádi, že díky spolupráci s Nestlé Česko a společností POSpooling můžeme jako první v retailu na našem trhu využít také řešení sdílených POS stojanů. V současné době denně likvidujeme stovky papírových stojanů od promovaných produktů. A nejde jen o úsporu papíru a snížení naší ekologické zátěže přírody, ale také o úsporu času našich zaměstnanců, ať už přímo na prodejnách nebo v logistice, i snazší manipulaci,“ popisuje výhody sdílených stojanů Tomáš Kubík, vedoucí komunikace Penny. Po vyhodnocení pilotního projektu plánuje řetězec využití cirkulárních stojanů v celé své prodejní síti.