Rozbalíme to s Liborem Miloševským, jednatelem Cardbox Packaging
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Svět balení vám přináší rozhovory s těmito osobnostmi, kde „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Libor Miloševský, jednatel společnosti Cardbox Packaging. Tato firma vyrábějící sofistikované lepenkové obaly a kelímky, která sídlí v Zádveřicích nedaleko Zlína, letos slaví 10 roků svého působení na trhu.
Svět balení: Jaké jsou z vašeho pohledu hlavní výzvy, které současný vývoj na trhu přináší a jimž vaše společnost čelí?
Libor Miloševský: Konkurence, cenová politika a digitalizace jsou momentálně největší výzvy na trhu, které neobchází ani nás. Tlak na snižování cen je silný, jelikož se v konečném důsledku promítá do konečných cen pro spotřebitele. Společnosti rovněž musí investovat, aby zůstaly konkurenceschopné, tedy i my.
Které firmy jsou vašimi klíčovými zákazníky?
Mezi nejvýznamnější zákazníky naší společnosti patří Greiner Packaging, Olma, Topnatur nebo Vizard, ale například také Lindt, Henkel a další. Jedná se především o obaly do potravinářského průmyslu, tvoří asi 90 % našeho portfolia. Z toho důvodu dodržujeme ve výrobě přísná hygienická opatření.
Jedním z inovativních výrobků vaší společnosti je skládací papírová lžička Karlo Spoon. Můžete stručně přiblížit, v čem tkví její úspěch?
Tato šikovná náhražka jednorázových plastových lžiček se ujala hlavně v zahraničí a Cardbox Packaging s ní vyhrál i prestižní světovou soutěž World Star Packaging Award. Lžička se ve složeném stavu dá například do víčka od jogurtu a spotřebitelé si tak můžou vychutnat jogurt i na cestách.
Co je podle vás nejdůležitější pro to, aby společnost byla v návrzích a realizaci obalových řešení skutečně inovativní?
Tuhle přidanou hodnotu tvoří především naši lidé a způsob, jakým nad novými projekty přemýšlejí. Vždy si říkáme, že se nesmíme nechat omezovat tím, že právě v danou chvíli nevíme, jak bychom tento nový obal vyrobili. To je, myslím si, nejčastější chyba, kterou firmy dělají. My se snažíme nejdříve vymyslet produkt bez ohledu na složitost výroby a až potom řešit, jestli a jak to zvládneme vyrobit. „Balíme vaše sny…“ – to je naše poslání, a když má zákazník sen, my ho zabalíme.
Jak vaše firma při výrobě obalů zohledňuje požadavky na udržitelnost? Můžete stručně zmínit některé aktivity vaší společnosti v rámci udržitelnosti a ESG?
V dané oblasti realizujeme celou řadu aktivit.
Environmental: Jde o nákup elektřiny z nízkoemisních zdrojů, nahrazování PE/PET laminovaných kartonů bariérovými laky, kontrolu spotřeby vody nebo měření emisí těkavých látek. Tam jsme před lety začali. Do konce roku 2023 budeme mít spočítanou uhlíkovou stopu ve Scope 1, 2 a z velké části také ve Scope 3. Příští rok bude o nalézání řešení, jak naši uhlíkovou stopu snižovat.
Social: Bezpečnost práce, dodržování všech zákonných předpisů, rovnost odměňování, zákaz diskriminace a mnoho dalších je obsaženo v našem etickém kodexu.
Governance: Máme implementovaný systém pro ochranu oznamovatelů, tzv. whistleblowing, i přesto, že pro firmy naší velikosti zatím není povinný. Na etické jednání dbáme také u našich dodavatelů, kdy jedním z hodnotících kritérií je i to, zda se naši dodavatelé do ESG aktivit zapojují a jsou nějak certifikováni.
To vše je nakonec ověřeno mezinárodně uznávanou certifikací EcoVadis. Zde dosahujeme dlouhodobě skvělých výsledků a řadíme se mezi 10 % nejlépe hodnocených společností v našem oboru na světě.
Jaké plány má společnost Cardbox Packaging v ČR pro blízkou budoucnost?
V rámci již zmíněných investic se příští rok přestěhujeme do nových prostor v Neubuzi v bezprostřední blízkosti našeho partnera Greiner Packaging Slušovice. Investice o objemu 6,5 milionu eur se zaměří na výrobní zařízení, automatizaci interní logistiky a vybaví celkem 6700 metrů čtverečních výrobních i kancelářských prostor včetně zbrusu nového tiskového a výsekového stroje.
Za zmínku stojí, že od roku 2019 působí Cardbox Packaging i v USA. Co bylo důvodem k založení americké pobočky a jak vše následně probíhalo?
Jelikož Cardbox výrobky z Česka dovážel až do USA a objemy se zvětšovaly, padlo rozhodnutí uplatnit stejné postupy a principy také tam. Vznikla firma Cardbox Packaging Inc. se sídlem ve městě Pittston v Pensylvánii. Začátky však nebyly jednoduché. S realizací vlastního závodu v Americe jsme přišli v době, kdy začala pandemie covid-19, a tak jsme se krátce po otevření potýkali s řadou personálních i obchodních problémů. V době pandemie se těžko hledají nové obchodní příležitosti. Ve světě vládl strach začít s něčím novým, nikdo nevěděl, co přijde. Díky spolehlivým obchodním partnerům a našim zaměstnancům se ale tohle složité období překlenulo a náš závod v Americe je ziskový, z čehož máme samozřejmě radost.
Můžete porovnat situaci na trhu v České republice a ve Spojených státech? Co je například „lepší“ v tuzemsku a co naopak v USA?
Odlišností je celá řada. Vlastně je jinak téměř cokoliv, na co si vzpomenete. Od pracovního práva, přes způsob získávání zákazníků až po přísnost ekologických předpisů. Americký trh je obrovský a stejně tak jsou velcí zákazníci. Získáte-li v USA nového zákazníka, budete s ním pravděpodobně dělat několikanásobně větší obrat než s novým zákazníkem v Evropě. To stejné však platí i naopak, tedy pokud o zákazníka přijdete. Co je lepší a co horší, nemá smysl soudit. Je to jiné a je na nás, abychom se tomu přizpůsobili.
Připravil: David Čapek