
D-PAK eliminuje plast a zefektivňuje logistiku
Společnost UNION COSMETIC hledala ekologičtější variantu balení, rozhodla se pro D-PAK od firmy ELOPAK. D-PAK je tak využíván pro kosmetické přípravky jako refill pro sprchové gely, mýdla, pěny či šampony, které si zákazník může přelít doma do svých plastových obalů. Dále pak pro detergenty jako prací gely, aviváže a mycí prostředky na nádobí.
Společnost UNION COSMETIC působí na trhu od roku 2002. Během té doby dosáhla významného progresu, exportuje do 25 zemí a spotřebitelům nabízí nejnovější trendy, které sleduje zejména v západní Evropě a Skandinávii. „Samozřejmě nejvíce vnímáme požadavek na možnost recyklace použitých obalových materiálů, které jsou ideálně získávány z obnovitelných zdrojů. S tím souvisejí snižování zátěže pro životní prostředí a eliminace CO2 v průběhu celého výrobního cyklu obalu,“ říká jednatel Vojtěch Dubec. Už v roce 2019 měla společnost projekt, který měl splňovat všechna naznačená kritéria. Jenže vypukla pandemie a firma i celý svět měly jiné starosti. „K projektu jsme se vrátili v roce 2021. Vedla nás touha se odlišit od ostatních. Byť jsme sami jedni z mnoha výrobců v tomto segmentu, vidíme to množství plastových obalů, které se každý rok vyprodukuje a stále zvyšuje,“ popisuje Vojtěch Dubec impuls, proč se rozhodli přijít s něčím novým. UNION COSMETIC je nyní na celosvětovém trhu jedna z mála společností, která se rozhodla plnit produkty kategorie non-food do kartonových obalů se stříškou.
Materiál pro výrobu kartonů nakupuje ELOPAK mj. od finské společnosti Stora Enso, jež patří mezi největší světové výrobce lepenky z dřevní buničiny, která je získávána na základě kontrolované těžby lesních porostů s certifikátem FSC. Lepenka je upravována tak, že se přidává vrstva EVOH. Tato složka poskytuje vynikající řešení proti pronikání kyslíku. Kyslíková bariéra se používá pro mnoho potravinářských, lékařských, farmaceutických a kosmetických obalových aplikací. „Abych ukázal na konkrétním případu, kde je ten zásadní rozdíl mezi obalem D-PAK a běžnými plastovými obaly v našem segmentu, lze uvést, že běžná gramáž pro litrový obal například z PET je o přibližně 35 gramů vyšší a u materiálů jako PP nebo HDPE dokonce o 50 gramů,“ vysvětluje Vojtěch Dubec. A kolik tedy váží D-PAK? Celkem 28,34 g, pouhé 3 g tvoří složka EVOH, což je 10,5% podíl na celém obalu. Zbytek tvoří dřevní buničina.
Velmi důležitým aspektem je skutečnost, že po celé Evropě vznikají linky na zpracování kartonových obalů. Nacházejí se nejen v sousedních zemích – v Německu (např. Palurec), Polsku či Rakousku –, ale také v Česku (Plastigram v Sokolově). Zároveň EVOH neprodukuje při správném spalování žádné toxické ani škodlivé látky. Podstatná je v tomto směru výrazně nižší uhlíková stopa, která se sleduje v rámci celého výrobního cyklu, a to při porovnání s plasty, hliníkem či sklem. Dalším pozitivem je, že jeden kamion pojme asi 770.000 kartonových obalů, což se nedá srovnat s jiným typem obalu včetně PET preforem. Zajímavým konstrukčním prvkem jsou deformační zóny na boku obalu, které po vyprázdnění zajišťují možnost složení, a tím eliminace objemu odpadu.
Praktický je uzávěr pro opětovné uzavření a otevření kartonu. Aby se předešlo záměně s obalem pro potraviny, jsou uzávěry již z výroby opatřeny symbolem, že produkt není určen ke konzumaci. Na výrobní lince dochází ještě k aplikaci speciálního štítku přes celou vrchní stranu kartonu, kde je typ produktu dále zdůrazněn.
Z hlediska spotřebitele je obal známý i neznámý. Používá nápojové kartony, ovšem D-PAK, byť vzhledově identický, se složením liší. „Nápojové kartony obsahují u výrobků s dlouhou trvanlivostí aluminiovou fólii, tu D-PAK nemá,“ vysvětluje Vojtěch Dubec. Zatímco kartony, ve kterých jsou zákazníci zvyklí kupovat mléko, mají kratší záruku trvanlivosti, u D-PAK se uvádí až dva roky. „V tomto novém typu obalu vidíme velký potenciál. Skvěle se hodí pro výrobky typu prací gely, aviváže či náplně do dávkovačů tekutého mýdla. Jsme pevně přesvědčeni, že takto balené produkty se v dohledné době stanou zajímavou alternativou pro zákazníky, kterým není lhostejná ochrana životního prostředí,“ dodává Vojtěch Dubec. O tom, že obalu fandí i retaileři, svědčí zalistování novinky v Globusu či v Normě. Další jednání probíhají.
Více na www.elopak.com