Pandemie a inflace dostaly palety do středu dění
Palety jsou základním prvkem v logistice, jen europalet Epal celosvětově obíhá asi 600 milionů kusů. V uplynulých letech rostl význam palet s tím, jak se jich nedostávalo během pandemie. Náklady na palety se zvyšovaly, zájem firem sledovat jejich oběh stoupal a větší péče se věnovala servisu a opravám. Od té doby ceny sice poklesly, to však nic nemění na skutečnosti, že paletové hospodářství získalo na důležitosti, která se jen tak nevytratí.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 119 (duben–červen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Mezi hlavní faktory, které ovlivňují vývoj na českém i evropském paletovém trhu, patří především dlouhodobě vysoká poptávka po dopravě, výstavba nových velkoskladů a logistických center a v neposlední řadě i rychlý rozmach automatizace v provozech u zákazníků. „Právě rostoucí podíl automatizace na výrobních linkách, ve skladech i v dopravě klade vysoké nároky zejména na kvalitní palety, které plně odpovídají předepsaným normám. Zvyšuje se tedy poptávka po kvalitních a značkových, myšleno licencovaných, paletách,“ říká Milan Kovařík, výkonný ředitel společnosti Epal Czech and Slovak Republic. A dále vysvětluje: „Pokud totiž zákazník použije ve svých automatizovaných provozech nekvalitní palety, dochází k velkým problémům. Nekvalitní palety blokují automatizované procesy a firmám vznikají výrazné prostoje a dodatečné náklady. Samozřejmě také platí, že nekvalitní paleta ohrožuje přepravované zboží i zdraví a život uživatelů a zákazníků.“
Nízká kvalita palet v řetězci, ve kterém se nacházejí automatizované sklady, vede některé provozovatele k tomu, že pro automaty používají ještě vlastní interní palety. Při vstupu do skladu tak tyto systémové palety nesou zboží na paletách, jež by na válečkových dráhách pouze obtížně obstály. To pochopitelně vede ke zbytečným manipulacím a dalším výdajům souvisejícím s pořízením takových palet.
Vše zdražilo, palety nevyjímaje
Jaká je současná situace na paletovém trhu z pohledu ceny? „Palety jako takové nebyly v posledních měsících úplně v popředí, firmy se snažily primárně řešit výkyv cen energií, PHM a až v další řadě palety,“ objasňuje situaci Jan Soukup, chief commercial officer společnosti Gopall. A pokračuje: „Tento fakt podpořilo zejména ochlazení ekonomik, tím i nižší poptávka po paletách, a tedy jejich ‚nižší cena‘ a vyšší dostupnost. Obojí se výrazně zlepšilo oproti stavu v roce 2022. Nicméně zvýšit efektivitu paletového hospodářství je jedna z možností, jak kompenzovat výkyv cen energií, a proto se nyní, po opadnutí takzvané energetické krize, dostávají do popředí zájmu.“
S hodnotou palet úzce souvisejí ceny vstupních surovin. Ty lze v zásadě jen velmi obtížně předvídat, protože jsou ovlivňovány různými faktory, jako je válka na Ukrajině a s ní spojená embarga nebo poptávka po kulatině v USA a Číně. „Paleta je ekonomickým ukazatelem – pokud poptávka po paletách klesá, spotřebovává se méně a ekonomika má tendenci se pohybovat směrem dolů, pokud poptávka po paletách roste, spotřebovává se více a ekonomika má tendenci se pohybovat směrem nahoru,“ říká mezinárodně uznávaný odborník na europalety Martin Leibrandt. Vysvětluje také, jak došlo k tomu, že ceny palet v posledních dvou letech vzrostly na tak vysokou úroveň: „Kvůli obchodním embargům způsobeným válkou nebyly suroviny jako dřevo a ocelový drát z východní Evropy k dispozici nebo jen s velkými obtížemi, což mělo přímý dopad na výrobu dřevěných palet. Na trhu vznikla jakási panika a mnoho uživatelů si udělalo zásoby, aby se nemusely zastavovat logistické řetězce a výroby a aby byl vždy k dispozici dostatek palet. Došlo k opravdovému hromadění palet, kvůli němuž cena nehrála hlavní roli. Bylo zajímavé pozorovat, že klasifikace (nové, třída A, B nebo C) měla jen malý význam.“ V současné době se situace podle něj vrací do normálu a palety všech jakostí jsou k dispozici v dostatečné kvalitě.
Popsané turbulence ovlivnily i pohled uživatelů palet a všeobecně transportního balení. Vedle ceny se důležitým faktorem pro rozhodování stala dlouhodobá spolehlivost. „V průběhu loňského léta se začaly dodavatelské řetězce v oboru obalářství vracet ke svým kapacitním normám, obalů byl dostatek a vzhledem k tomu, že začala klesat i poptávka, se ceny pomalu snižovaly,“ říká Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly Geis CZ + SK. A pokračuje: „Nákupčí obalů ve výrobních a prodejních firmách ale po všech eskapádách a tvrdých nárazech už nekoukají jen na cenu. Při rozhodování o výběru dodavatele jsou stále důležitější i jiné faktory. Chtějí totiž najít partnera, na kterého se mohou spolehnout, a takové výkyvy neřešit. Nejedna firma se totiž kvůli nedostatku obalů potýkala dokonce s existenčními problémy.“ Podle něj je tedy lepší dodavatelská jistota než „podražená“ cena.
Větší zájem o pooling
Krize vedla k tomu, že se paletám obecně věnuje větší pozornost. „Poněkud provokativně řečeno, bez palet se rozpadá velká část dodavatelského řetězce, a to je lekce, která se dostala do povědomí zákazníků, říká Martin Leibrandt a dodává, že do popředí vstupuje také ekologický a udržitelný aspekt globálního paletového poolingu. Např. společnost Pragolaktos spolupracuje s firmou CHEP, od které si pronajímá půlpalety, na nichž měsíčně expeduje miliony litrů mléka do maloobchodních prodejen. „Naše výrobky dodáváme na paletách CHEP například do řetězce Penny, kam měsíčně expedujeme 1,5 milionu litrů mléka. Kromě České republiky posíláme mléko na těchto paletách také do dalších 11 evropských zemí,“ říká Jiří Šoljak, vedoucí skladu Pragolaktos. Poolingové palety vstupují také do automatizovaného skladového provozu mlékárny, protože se vyznačují vyšší stabilitou a pevností. V loňském roce byly modré poolingové palety ve skladovém provozu Pragolaktosu využívány ve 40 % případů, což je podíl, který lze podle potřeby flexibilně upravovat i dlouhodobě zvyšovat.
Právě menší paletové formáty jsou stále žádanější v souvislosti s potřebou zboží lépe prezentovat (často slouží jako základna pro POS stojany) a také zásobovat menší prodejny, ve kterých se jen obtížně manipuluje s paletami standardních rozměrů. „Vliv malých obchodů přiměl výrobce potravin a nápojů vyrábět v menších obalových formátech a dodávat menší množství. V zájmu uspokojení této poptávky se proto výrazně zvýšilo používání půlpalet, které jsou vhodné zejména pro nápojový průmysl, protože umožňují vyrábět různé příchutě a produkty v menším balení. Půlpalety rovněž eliminují ruční vychystávání a práci navíc v dodavatelském řetězci. V důsledku toho jsme zaznamenali, že maloobchodníci tuto poptávku u svých zákazníků podporují, zejména v případě půlpalet Düsseldorfer, které si v našem regionu oblíbili především diskontní prodejci,“ říká Slavomír Sýkora, commercial & asset manager CZ/SK/HU společnosti LPR – La Palette Rouge.
„Řídit paletové hospodářství efektivněji je rozhodně aktuální téma. Logističtí manažeři zjistili, jak rychle můžou výkyvy dostupnosti a cen palet rozbít jejich rozpočty a cíle a hledají cesty, jak omezit nebo eliminovat rizika,“ říká Jan Soukup. Podle něj roste zájem o otevřený pooling europalet napříč sektory a v podnicích různé velikosti. „Firmy totiž zabijí dvě mouchy jednou ranou, kromě nákladové efektivity získávají automaticky i podstatné snížení uhlíkové stopy. Oba tyto přínosy pomáhají budovat udržitelnou logistiku zboží,“ uvádí Jan Soukup.
Změna přístupu k paletám i ekologii
Palety byly po dlouhá léta brány jako samozřejmost a položka, kterou není třeba se mimořádně zabývat. „Tento přístup se v posledních letech skutečně mění. Firmy výrazně více sledují toky palet, monitorují a evidují kvalitu kusů, které odcházejí z jejich provozoven a které se jim vracejí, a velký důraz kladou i na kvalitu oprav. Více společností tak své palety nechává opravovat u licencovaných opravců, u nichž mají jistotu, že paleta bude opravena v souladu s předpisy a normami,“ dodává Milan Kovařík. Tím se totiž prodlužuje životnost palet a firmy získávají větší návratnost svých prostředků investovaných do paletového hospodářství.
Další trend, který je třeba aspoň okrajově zmínit, je udržitelnost a úsilí firem omezit negativní dopady svého podnikání včetně oběhu palet na životní prostředí. „Logistické společnosti se snaží o snížení uhlíkové stopy a uvědomují si, že způsob používání a správy palet má vliv na celkovou udržitelnost jejich dodavatelského řetězce. V důsledku toho vidíme, že se stále více hráčů v tomto odvětví zaměřuje na cirkularitu ve svém supply chainu,“ dodává Slavomír Sýkora.
Nové technologie a palety
S efektivním řízením paletového toku souvisejí nové technologie. I na českém trhu jsou k dispozici palety, které lze sledovat v rámci řešení track & trace. Např. firma BXB Digital implementovala senzory do palet či kontejnerů CHEP. Souhrnné statistické údaje umožňují snáze, cíleně a časově efektivněji identifikovat a řídit toky zboží. Zároveň lze díky nim rychleji a pružněji reagovat na potenciální narušení dodavatelských řetězců. Zvýšená transparentnost dovoluje mapovat celý řetězec a sledovat veškeré pohyby zboží. Další výhodou je skutečnost, že palety díky senzorům nemohou z poolingového systému jen tak zmizet.
Do paletového hospodářství a oběhu palet napříč trhem vstoupila vedle digitalizace také automatizace fyzických toků. Např. společnost Herus více než rok provozuje automatické třídicí zařízení značky PSS, které dokáže sortovat až 400 palet za hodinu, zjistit jejich kvalitu a předat je k případné opravě, nebo rovnou vystavit potřebné doklady pro účely účetnictví. Podrobnosti k instalaci najdete v jiné části tohoto vydání.
„Půlpalety zvyšují dostupnost a viditelnost na prodejně“
Po naskladnění přesouváme výrobky na paletách CHEP přímo na prodejní místo. Manipulace s celou paletou je pro nás mnohem jednodušší než vybalování a rovnání jednotlivého zboží do regálu. Kromě toho displejové půlpalety CHEP zvyšují dostupnost a viditelnost zboží pro zákazníka přímo na prodejně. To přináší nepochybné výhody nejen pro nakupující, ale i pro nás a naše dodavatele, protože prodej výrobků z půlpalet je výrazně vyšší než z regálů.
Jan Bureš, vedoucí prodejny Ládví, Penny
„Nižší ceny, ale stále vyšší než před pandemií“
V posledním období klesly ceny nových palet z cenové špičky v době vrcholící pandemie covid-19, kdy byla poptávka po paletách enormní. Na druhou stranu si však palety udržují stále výrazně vyšší ceny než před několika lety. Po jistém uklidnění situace v souvislosti s pandemií se výrobci a opravci palet musí vypořádávat s dramatickými nárůsty cen energií i ostatních surovin a vstupů. Situaci také neprospívá nedostatek kvalifikovaných pracovníků.
Milan Kovařík, výkonný ředitel, Epal Czech and Slovak Republic
„Kovové skládací palety s dlouhou životností“
Vyvinuli jsme vlastní typ kovových skládacích palet, a představili tak nový trend v oblasti logistiky. Nové palety jsou totiž se svou více než desetiletou životností nejen udržitelnější než běžné dřevěné europalety, ale také o 50 procent snižují použití plastových fólií a redukují množství emisí oxidu uhličitého produkovaného během přepravy.
Michal Klouček, vedoucí oblasti produktivních skladů, Kaufland
„Track & trace proti neefektivitě v řetězci“
Díky systému track & trace získáme nejen lepší přehled o tom, jak jsou naše palety využívány, což pomůže zvyšovat bezpečnost poolingového prostředí, ale máme zároveň skvělou šanci vysledovat příležitosti pro potenciální synergie v dodavatelském řetězci za účelem minimalizace provozních neefektivit. Kombinace fyzických obalů s digitálními řešeními dovoluje přesně sledovat, kde se palety nebo konkrétní produkty nacházejí. To dává cenný přehled o situaci a dovoluje proaktivně předcházet budoucím ztrátám, škodám či dodatečným nákladům
Frederic Rotrou, country lead v ČR, CHEP
Obalový etalon
Zavedení europalet v roce 1961 postupně vyvolalo revoluci v logistice v celé Evropě i mimo ni. Jen doba potřebná k nakládce železničních vagonů byla díky použití europalety zkrácena na více než polovinu. Svět logistiky se řídí jejími rozměry 800 × 1200 × 144 mm – od rozměrů skladovacích ploch a přepravních systémů až po nakládací plochy v kamionech a nákladních vagonech. Díky rychlému rozšíření byl hned od počátku vytvořen celosvětový systém výměny. Europaleta se ze 100 procent skládá ze dřeva. Je vyrobena a testována podle normy UIC 435-2 a násl. Všechny europalety Eur jsou tepelně ošetřeny podle standardu ISPM 15 a lze je použít pro export. Originál je snadno rozpoznatelný – na každé jednotlivé paletě je na pravém rohovém špalku umístěna značka „Eur“ v oválu.
Zdroj: Baumann Paletten
Článek připravil: Stanislav D. Břeň