
Obal roku 2023: porota vybrala 34 nejlepších obalových řešení
Po třech dnech prezentací a hodnocení odborné poroty soutěže Obal roku 2023 jsou známi vítězové. Z více než stovky přihlášených obalových řešení zvolili porotci 34 nejlepších obalů ve 20 kategoriích. Nejvíce ocenění získaly společnosti Smurfit Kappa, Thimm a DS Smith Packaging.
Letos se do soutěže Obal roku přihlásilo celkem 102 obalových řešení. Firma Smurfit Kappa uspěla se čtyřmi obaly, a to pro značky Medovník, e-shop Drinkito, Remosku Quanta a tzv. Smartííí mriežku na ochranu součástek při transportu. Thimm zabodoval s obaly pro T-Mobile, Romadur a Starou mysliveckou. Společnost DS Smith Packaging se prosadila s obalovými řešeními pro dárkové víno, stropní panel a značku Mana. Po dvou oceněních si odnášejí firmy Colognia press, Etiflex a Van de Velde Packaging Unipap.
„Chtěla bych upřímně pogratulovat všem účastníkům, kteří ukázali nejen vysokou úroveň kreativity a inovace, ale také odvahu postavit své nápady vedle těch konkurenčních. Je povzbudivé sledovat, jak každým rokem narůstá počet přihlašovatelů, což je pro mě jasným indikátorem, že český designový sektor je na vzestupu a má co nabídnout světu,“ říká Iva Werbynská, ředitelka Obalového institutu Syba, který soutěž pořádá.
„V letošním Obalu roku byla tradičně silná kategorie přepravních obalů. K nejvýraznějším patřila i kategorie etiket, nejenom z hlediska líbivých designů, ale i využívání nových technologií. Od loňského roku vnímám proměnu směrem k online marketingu, tím nemíním jen stále dokonalejší obaly pro e-commerce, které konečně začínají využívat i marketingový potenciál, jenž byl dříve podceňován, ale obaly pro online prezentaci, především speciální typy obalů pro influencery a podobně,“ komentuje letošní ročník Jana Žižková, předsedkyně poroty soutěže Obal roku.
Mezi porotci nechyběla ani Hana Hradecká, manažerka komunikačních aktivit Autorizované obalové společnosti Eko-kom. „Velkou radost mám z inovací, které přináší úspory vstupních surovin, spotřeby energií a vody a tím minimalizují dopad obalu na životní prostředí. Na druhou stranu stále bohužel trvá ‚boj proti plastům‘ i v aplikacích, kde mají plasty své opodstatnění a zajišťují zachování všech funkcí obalu, zejména ochrany produktu,“ konstatuje Hana Hradecká.
Další člen poroty soutěže, šéfredaktor časopisu Svět balení Stanislav Břeň, oceňuje mimo jiné vývoj nákladově a přepravně efektivních a současně spotřebitelsky atraktivních obalů v e-commerce. A pozitivně hodnotí Stanislav Břeň i další obalové segmenty. „V oblasti inzertů, proložek a univerzálních B2B i B2C obalů nelze než složit poklonu konstruktérům za to, jak si dokážou s obalovými řešeními ‚vyhrát‘. A přitom zpravidla vyloučit zbytečné plastové komponenty, uspořit místo, zjednodušit logistiku, udržet ochranné funkce a často ještě zákazníkovi ušetřit peníze.“
Jubilejní 30. ročník přinesl také například novou kategorii Marketing, která se zaměřuje na co nejlepší využití obalu jako nástroje k propagaci a komunikaci. Premiéru mělo také ocenění Packaging Print Prize za výjimečnou kvalitu a inovaci v potisku obalu. Držitel tohoto ocenění, stejně tak jako Ceny udržitelnosti a Cen předsedkyně poroty, bude odhalen během slavnostního galavečera. Ten se koná po skončení odborné části 11. kongresu Obalko, a to ve čtvrtek 19. října 2023 v Aquapalace Hotelu Prague (registrace k účasti na kongresu zde: https://obalko.cz/registrace). Časopis Svět balení je hlavním mediálním partnerem soutěže.
Vítězné obaly letošního ročníku (podle kategorií):
Potraviny:
– Flow pack balení masa (Maso uzeniny Polička)
– Redesign obalu Pierot (Greiner Packaging Slušovice)
– Kolekce papírových tašek pro farmáře (Skalkov Holding)
– PE bariérový laminát (Chemosvit folie)
Nápoje:
– Stará žitná myslivecká v novém (Thimm)
– Samolepicí etikety pro RTD míchané nápoje (OTK Printing & Packaging)
– Pivní Design Touch – etiketa (Colognia Press)
Dárkové obaly
– Dárkové víno (DS Smith Packaging)
– Litomyšlská škatulka (H.R.G.)
– Cognac Godet / exkluzivně pro rappera Smack One (Ultra Premium Brands – Central Europe)
Grafika a design
– Káva Etneco (Caffeteria)
Etikety
– Etikety na ovocné a bylinné destiláty Dlabka Distillery (Tiskárna Etiflex)
– Etikety na ovocné destiláty Rýdzi (Tiskárna Etiflex)
Elektronika a spotřebiče
– Balení pro rentgenové kamery (První obalová)
E-commerce
– Drinkito (Smurfit Kappa)
Automotive / Přepravní a průmyslové obaly
– Vario Frame – není ohrádka jako ohrádka (Boxmaker)
– Medovník (Smurfit Kappa)
– Obal stropního panelu (DS Smith Packaging)
– Obalové řešení Peg P.Ack (Van de Velde Packaging Unipap)
– Remoska Quanta (Smurfit Kappa)
– Obalové řešení Adapt (Van de Velde Packaging Unipap)
– Hrebeň riadenia (Tri-Wall Slovakia)
– Smartííí mriežka (Smurfit Kappa)
– Univerzální přepravní box s fixacemi pro různé druhy motorů (Servisbal Obaly)
– Papírová vázací páska (Antalis)
Procesy & Technologie
– Samolepicí etiketa šetrná k životnímu prostředí (Colognia Press)
– Vícevrstvý bariérový obal na balení kávy (Pebal)
– Přepravní obal pro plechovky – six-pack (RB Trading Europe)
POP&POS displeje
– Christopherus Vegetarian Display (Logik)
– Mana Tower (DS Smith Packaging)
Marketing
– Durango boxy pro T-mobile (Thimm)
– Brit Care Cat interaktivní box pro kočky (Logik)
– Kitkat Influ Box (Authentica)
Ostatní
– Když zavoní Romadur (Thimm)
Cena sympatie
– Burrito Fosil (Jana Hradílková)
Přehled všech oceněných obalů v rámci letošního ročníku soutěže najdete ZDE
Co je Obal roku?
Obal roku je jediná certifikovaná obalová soutěž určená pro české i zahraniční firmy, které podporují inovace v obalovém průmyslu. Cílem soutěže je vyzdvihnout a následně propagovat nejlepší myšlenky, inovace a technologie v oblasti balení, které se na trhu objevují. Zároveň výhercům otevírá dveře do světové soutěže WorldStar Award, kde se utkají nejlepší obaly z celého světa.