Recyklované či znovupoužité obaly preferují dvě třetiny online kupujících
Udržitelnost e-shopů včetně balení a dopravy zboží je pro české spotřebitele důležitá, chtějí znát uhlíkovou stopu produktů a zhruba dvě třetiny vítají doručování v recyklovaných nebo již dříve použitých obalech. Ukázal to nejnovější výzkum agentury Ipsos realizovaný pro Asociaci společenské odpovědnosti, který zkoumal aktuální trendy chování spotřebitelů v době ekonomické nestability a po dvouleté pandemii.
Češi online nakupují nejčastěji elektroniku, knihy a dárky. „Průzkum mezi českou populací nám ukázal, že nákupy oblečení a obuvi v e-shopech jsou doménou mladých, a právě pro ně se i udržitelnost e-shopů postupem času stává důležitější a častokrát rozhodující při koupi jakéhokoli nového produktu. Zároveň udržitelnost produktů, tedy i dodavatelských řetězců, podmínky pro zaměstnance ve výrobě nebo dopad na životní prostředí, bere aspoň někdy při nákupu v potaz 65 % Čechů,“ vysvětluje Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. Dodává, že k tomu se přidávají další podstatné faktory – recyklovaný nebo recyklovatelný materiál, prodej za férovou cenu nebo opravitelnost.
I do Česka se dostávají trendy ze zahraničí, rozhodující už není jen nízká cena a rychlá doprava. „Výsledky průzkumu Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti potvrzují, že i v oblasti online nakupování je udržitelnost nezpochybnitelná. Celkem 40 % Čechů uvádí, že je pro ně důležité, zda se e-shop chová udržitelně, a 33 % se aspoň někdy zajímá, zda daný e-shop získal nějaká ocenění v oblasti udržitelnosti. Proto v Heurece našim zákazníkům cestu k výběru udržitelného nákupu zjednodušujeme, díky označení obchodů ,Udržitelný e-shop’. Zároveň oceňujeme ty e‑shopy, kterým není společenská odpovědnost a udržitelnost lhostejná a zaslouží si ocenění a veřejnou podporu jejich podnikání,“ říká Tomáš Braverman, generální ředitel skupiny Heureka Group. Stále však zůstává mnoho prostoru k edukaci, protože více než pětina zákazníků se s informacemi o udržitelnosti e-shopů dosud nesetkala.
Ekologická doprava i recyklované krabice mohou zákazníky přesvědčit
Češi stále častěji nakupují od chráněných dílen nebo nemateriální dárky. „S nákupem nemateriálních dárků mají zkušenost téměř 4 z 10 Čechů a dvě třetiny obyvatel nakupují aspoň někdy produkty od sociálních podniků či chráněných dílen. Značný nárůst vidíme i na našem e-shopu s udržitelnými dárky Nakup na Dobro, kde zákazníci místo platby za dopravu kupují poslední přání seniorům, dříve třeba Nocleženky nebo obědy pro děti. Dárky balíme do již použitých papírových krabic a doprava je zcela bezemisní,“ poznamenává Lucie Mádlová.
Pro doručení zboží z e-shopů volí zákazníci nejčastěji vyzvednutí na odběrném místě, je to pohodlné, levné a rychlé. „Doručování v recyklovaných nebo dříve použitých obalech by uvítaly téměř dvě třetiny kupujících. Naopak jejich použití by vyloženě vadilo jen 6 % zákazníků. Pokud k tomuto kroku e-shop přistoupí, je důležité to správně odkomunikovat k zákazníkům – jako vědomý krok pro snížení množství odpadu. Ideálně dát zákazníkům možnost vybrat si, v jakém balení chtějí zboží dostat,“ vysvětluje Tereza Horáková, specialistka Ipsos pro výzkumy z ESG oblasti.
Velkým tématem se stává i uhlíková stopa výrobků a e-shopů jako celku. Více než třetina zákazníků by chtěla aspoň u některých kupovaných produktů znát jejich uhlíkovou stopu a 43 % zákazníků by uvítalo označování ekologické stopy produktů v obchodech.
Asociace společenské odpovědnosti zveřejňuje výsledky výzkumu u příležitosti Světového dne životního prostředí. Jeho hlavní myšlenkou je aktivně zapojovat veřejnost do řešení ekologických témat, a k tomu je právě udržitelnost e-shopů příhodná.
Uvedený výzkum realizovala společnost Ipsos v květnu 2023 na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18–65 let o velikosti 1001 respondentů.