
Zpětný odběr PET lahví a plechovek spotřebitele oslovil. Za tři měsíce testování vrátili přes čtvrt milionu obalů
Systém zálohování PET lahví a plechovek může úspěšně fungovat i v českém prostředí. Ukázalo to jeho pilotní testování ve třech prodejnách Kaufland a stejném počtu obchodů Lidl. Zákazníci v nich během tří měsíců výměnou za slevové kupony odevzdali zhruba 260 tisíc nápojových obalů. Projekt zároveň přinesl data o tom, jak systém dále vylepšit před tím, než bude v České republice zaveden do praxe celoplošně.
Lidl a Kaufland budou nyní podle svého vyjádření v testování dál pokračovat. Zálohové automaty nainstalují do vybraných prodejen v dalších městech. K vybraným prodejnám v Praze, Brně, Plzni, Olomouci a Šternberku tak přibudou i provozovny v Karlových Varech, Ústí nad Labem, Zlíně nebo Pardubicích.
Zásady fungování
Pro úspěch systému zálohování PET lahví a plechovek v Česku je klíčová správně nastavená logistika. Vyplývá to z výsledků pilotního testování, které v šesti vybraných prodejnách napříč Českem před třemi měsíci spustily maloobchodní řetězce Kaufland a Lidl. Obavy, že pro zákazníky může být překážkou skladovat doma prázdné obaly a vracet je neznečištěné a nesešlápnuté, se naopak nepotvrdily. Pro dvě třetiny lidí to dle zákaznické ankety není problém – zejména proto, že většinou odevzdávají maximálně 12 obalů naráz. V průměru se v rámci testovacího provozu na každé plně zapojené prodejně vysbíraly přes 4 tisíce obalů týdně. Celkem šlo o 260.693 PET lahví a plechovek za čtvrtletí. „Pilotní testování potvrdilo, co jako maloobchodníci pozorujeme už delší dobu – že je mezi zákazníky vysoká poptávka po rozšíření zálohového sytému ze skleněných lahví i na další jednorázové obaly. Vedle toho jsme ale získali celou řadu dalších cenných dat o tom, jak systém funguje v praxi a jak ho nastavit tak, aby byl maximálně efektivní pro všechny,“ popisuje tisková mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.
Příznivým výstupem pilotního testování je, že pro řadu lidí záloha (v tomto případě slevový kupon) představuje jen jednu z motivací nápojové obaly vracet. Z kuponů vydaných zálohovými automaty lidé uplatnili zatím okolo 25 %, což naznačuje, že PET lahve a plechovky vracejí také z přesvědčení. „Jsem nesmírně ráda, že pilotní projekt na zpětný odběr zaznamenal tak pozitivní zpětnou vazbu,“ komentuje výsledky testování Renata Maierl. Tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler doplňuje: „Ze zákaznické ankety jsme navíc zjistili, že většina lidí vrací nápojové obaly proto, že považují zálohový systém z hlediska cirkularity důležitý, slevový kupón pro ně není zásadní. Spuštění pilotního projektu mělo smysl i vzhledem k tomu, že se nyní připravuje právní rámec zálohového systému. Do probíhajícího dialogu s Ministerstvem životního prostředí a dalšími stakeholdery tak můžeme přispět konkrétními zjištěními a daty a napomoci tak k vytvoření optimálního a funkčního systému.“
Podle Davida Surého, vrchního ředitele sekce ochrany životního prostředí Ministerstva životního prostředí ČR, je vyhodnocení pilotních projektů zpětného odběru nápojových lahví a plechovek vítaným zdrojem informací především o tom, jak jsou zákazníci ochotni akceptovat a využívat systém zálohování nápojových obalů. „Zároveň na Ministerstvu životního prostředí pracujeme na úpravě zákona o obalech, který zavede povinný systém zálohování PET lahví a plechovek. Do konce letošního roku připravíme paragrafové znění, které bude reflektovat jak zkušenosti českých obchodníků, tak ty zahraniční, zejména ze Slovenska a Německa,“ konstatuje David Surý.
Ekonomicky soběstačný systém
Výsledky testování vítá také Iniciativa pro zálohování. „Jsme rádi, že i pilotní projekt obchodních řetězců potvrzuje data z našich průzkumů, tedy že Češi systém záloh na PET lahve a plechovky jednoznačně podporují a nevadí jim ani skladování vypitých nápojových obalů doma či jejich vracení zpět do obchodu, což potvrdilo až 79 % respondentů. Na systému záloh přitom oceňují především ochranu životního prostředí, snížení množství odpadu a jeho výskytu v přírodě nebo ulicích, opakované využití suroviny a také finanční motivaci k ekologičtějšímu chování,“ říká Kristýna Havligerová, manažerka vnějších vztahů Iniciativy pro zálohování.
Dobře nastavený zálohový systém je podle iniciativy klíčem k tomu, aby z lahve vznikla opět lahev a z plechovky nová plechovka. Zabrání se tím plýtvání přírodními zdroji a sníží spotřeba energie i uhlíková stopa těchto obalů. „Aby systém přinesl veškeré enviromentální dopady, musí být ekonomicky soběstačný a jeho hospodaření vyrovnané. Jako ideální proto vnímáme inspirovat se funkčními příklady v evropských zálohujících zemích, a naopak se vyhnout neověřeným řešením, která mohou vést ke zdražení i zdržení celého systému. Je proto potřeba velmi opatrně pracovat především s ekonomikou systému a zásahů do ní. Věříme, že díky další společné diskusi se nám i v Česku povede takový systém nastavit,“ dodává Kristýna Havligerová.