S vlnitou lepenkou si rozumí e-shopy i automobilky
Zájem o obalová řešení z vlnité lepenky roste, a to nejen kvůli orientaci firem na udržitelnost, ale také s ohledem na úsporu nákladů při dopravě nebo skladování. Na obaly z vlnité lepenky sází především e-shopy, všestrannost materiálu se uplatní i u obalů pro těžké předměty, jež byly donedávna doménou pro dřevo, kov či plast.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 118 (leden–březen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Poslední data o prodeji vlnité lepenky uvedl v polovině loňského roku Svaz výrobců vlnité lepenky (SVVL). V roce 2021 dodali čeští výrobci celkem 1285 milionu metrů čtverečních obalů a jiných produktů z vlnité lepenky, což znamenalo meziroční nárůst o 7,8 %. Vyšší zájem projevili subdodavatelé ve strojním průmyslu a automotive, výrobci elektronických součástek, hygieny a papírenských výrobků. V lepším výsledku se odrazil také nárůst online nakupování.
Zároveň se zvýšeným zájmem o obaly z vlnité lepenky se výrobci potýkali především s dopady pandemie na odběratelsko-dodavatelské řetězce, a tedy nárůstem ceny a nedostatkem základní suroviny – papíru. Zvyšovaly se rovněž náklady za energie a personální výdaje.
Náhrada za jiné obalové materiály
„V dnešní době se společnosti velmi zajímají o udržitelnost, přemýšlejí a jednají s ohledem k životnímu prostředí. Často tedy musíme upravovat původní obaly našich zákazníků, aby byly ekologicky udržitelnější,“ říká Martin Němec, subregionální výkonný ředitel pro střední Evropu společnosti DS Smith Packaging. Obalovému producentovi se tím otevírají nové příležitosti, na které aplikuje metriky cirkulárního designu. Sleduje se výkonnost obalů z hlediska udržitelnosti, identifikují se slabá místa v rámci celého řetězce a hledají možnosti pro optimalizaci.
Podle vedoucího vývoje produktů v Mondi Ansbach Jürgena Schmidta je ochrana klimatu jedním z faktorů, které je nutno zvážit i při volbě transportního balení těžkých předmětů. „Papírové obaly jsou vyrobeny z obnovitelných zdrojů a jsou plně recyklovatelné. Nahrazují plasty a pěny v aplikacích, u kterých lze dosáhnout alespoň rovnocenných ochranných vlastností. Zodpovědné získávání materiálů na bázi vláken z certifikovaných zdrojů zajišťuje, že po vykácení stromů vyrostou nové. Obaly z vlnité lepenky hrají klíčovou ekologickou roli také z hlediska odlehčení, náhrady materiálů a efektivního využití nákladového prostoru. Ale pravděpodobně největší vliv má, když je design přepracován tak, aby se předešlo škodám, které by způsobilo alternativní řešení,“ zdůvodňuje Jürgen Schmidt.
Zájem o nahrazování rozmanitých obalů vlnitou lepenkou potvrzuje i Martin Němec, změny se však netýkají jen samotného materiálu, ale i dalších podmínek v řetězci: „Společnosti hledají alternativy šetrné k životnímu prostředí, pokud samozřejmě vyhovují jejich dodavatelskému řetězci. U nových projektů zákazníci dávají přednost ekologičtějším materiálům.“
Méně obalových variant, lepší logistika
Dalším trendem je zvyšování univerzálnosti transportních obalů. Obalová řešení lze pak používat v širší škále použití, což zefektivňuje manipulaci, balení i logistiku. Po ideálně unifikovaném obalovém designu pro obsáhlejší portfolio produktů pátrá nejeden obchodník z e-commerce. Příkladem nedávno oceněným porotou mezinárodní soutěže WorldStar 2023 může být univerzální obal pro e-shopy All-in-Fix. Podle jeho tvůrce, společnosti Smurfit Kappa, odstranil 88 % plastů z původního obalového řešení a snížil objem emisí CO2 o 21 %.
Kartonáž také umožňuje dopravu takzvaně naplocho. Obaly z lepenky lze variabilně skládat a rozkládat. „U složených obalů je podíl vzduchu až 90 %, u obalů rozložených v arších je to jen kolem pěti procent,“ vyčísluje úsporu společnost Model Obaly. K zákazníkům se tak dostane v rozloženém stavu násobně více kusů krabic, než pokud jsou přepravovány ve finální konstrukci. Vedle úspory přeprav přináší řešení i nižší nároky na skladování, klient obal složí přímo v provozu podle aktuálních potřeb.
Rostoucí poptávku po kartonáži vede k navyšování výrobních kapacit. V loňském roce investovala např. společnost Thimm přibližně tři miliony eur do nové výrobní linky v závodě ve Všetatech. Nový stroj na lepení klopových krabic Masterfold 230 A4 značky Bobst ve srovnání s dosavadními zařízeními zdvojnásobuje výrobní kapacitu, a to až na 70 milionů obalů ročně. Jeho využití je zejména pro standardní obaly ve velkých nákladech, např. se čtyřbodovým lepením a pracovní šířkou až 2,3 metru, nebo komplexní zasilatelské obaly pro oblast e-commerce a shelf ready packaging pro průmysl spotřebního zboží.
Rotující lepenkové obaly
V posledních měsících se na evropské úrovni jedná o dalším posunu směrem k opětovnému použití obalů a obalového materiálu, týká se to také vlnité lepenky a všeobecně kartonáže. Nové nařízení připravované Evropskou unií má naplnit cíl, že všechny obaly na trzích členských států budou do roku 2030 opětovně použitelné nebo recyklovatelné. Tento krok se dotkne jak výroby, tak dopravy zboží, se zásahem do mnoha oblastí od průmyslu přes maloobchod až po obalové firmy. Návrh má zajistit, aby byly obaly designovány, vyráběny a uváděny na trh tak, aby bylo možné jejich opětovné použití nebo kvalitní recyklace. „Jsme rádi, že EU uznala opětovné použití i recyklaci jako doplňková řešení ke zlepšení oběhového hospodářství, a že vysoce recyklovatelné a recyklované jednorázové lepenkové obaly jsou v mnoha případech skutečnou alternativou k opakovanému použití obalů,“ uvádí předseda SVVL Walo Hinterberger. Organizace, sdružující producenty v ČR a člen federace FEFCO, se zároveň obává dopadů konkrétních kroků nařízení na svůj byznys, např. zákazu některých jednorázových prodejních balení z papíru a vlnité lepenky. SVVL argumentuje, že obaly z vlnité lepenky jsou založeny na obnovitelných surovinách a patří už nyní mezi nejvíce recyklovatelné materiály. „I když tvoří papírové a lepenkové obaly nejvyšší podíl vyhozených obalů, zůstane z nich díky rekordní recyklaci jen minimální podíl nezpracovaného odpadu. Navíc, protože je tento odpad přírodního původu, je biologicky odbouratelný a v případě, že se dostane do volné přírody, rozpadne se v ní během tří měsíců,“ dodává sdružení.
SVVL poukazuje i na studii životního cyklu uskutečněnou společností Ramboll v dubnu 2022, podle níž vlnitá lepenka překonává i vratné plastové přepravky – jak z hlediska dopadu na změnu klimatu (o 28 % nižší), tak ve spotřebě fosilních zdrojů (o 50 % méně) či spotřebě vody (o 22 % méně). Aby byly plastové boxy oproti vlnité lepence šetrnější ke klimatu, musí být podle tohoto zdroje opakovaně použity více než šedesátkrát.
Více než polovinu emisí tvoří samotný papír
Koncem roku 2022 vydalo FEFCO plán pro snižování emisí. Dokument zpracovaný společností Climact reaguje na Zelenou dohodu pro Evropu, která má za cíl snížit emise skleníkových plynů do roku 2050 o 80–90 %. Podle plánu se chce FEFCO zaměřit především na zvyšování energetické i materiálové náročnosti. V současnosti 55 % emisí při výrobě vlnité lepenky tvoří samotný papír, dalších 20 % připadá na energii spotřebovanou ve vlastní výrobě, doprava napříč řetězcem směrem k uživateli obalových řešení generuje asi 10 % emisí a 15 % emisí připadá na emise spojené s likvidací či recyklací. Pro celkový kontext uveďme, že 400 členských firem FEFCO vyrábí ročně v 660 závodech přibližně 50 miliard metrů čtverečních vlnité lepenky.
Jak dále uvádí SVVL, objem emisí se bude muset nejvíce redukovat na začátku dodavatelského řetězce, především u výrobců papíru, což souvisí už se zmiňovaným nadpolovičním podílem emisí spojených se samotnou výrobou papíru. „Vlnitá lepenka je nyní nejvíce recyklovaným obalovým materiálem a obsahuje v průměru 88 procent recyklovaného materiálu,“ dodává Alex Manisty, předseda Řídicího výboru plánu pro uhlíkovou neutralitu FEFCO.
„Prováděcí pravidla za zavřenými dveřmi“
Jsme rádi, že EU uznala opětovné použití i recyklaci jako doplňková řešení ke zlepšení oběhového hospodářství, a že vysoce recyklovatelné a recyklované jednorázové lepenkové obaly jsou v mnoha případech skutečnou alternativou k opakovanému použití obalů. Méně pozitivní však je, že návrh poskytuje členským státům EU možnost jít nad rámec požadavků nařízení, což by mohlo vést k rozdílným cílům v jednotlivých zemích EU a podkopat ambice v oblasti harmonizace vnitřního trhu EU. Pokud jde o reálné důsledky nařízení, litujeme, že se ve velké míře opírá o takzvané Delegované akty, jejichž účelem je aktualizace nebo úprava platných předpisů. V praxi to znamená, že veškerá prováděcí pravidla bude dokončovat Evropská komise za zavřenými dveřmi. Zatím není zřejmé, co bude obsahem těch Delegovaných aktů, tudíž je velmi obtížné až nemožné v tuto chvíli posoudit dopady nařízení na náš byznys.
Walo Hinterberger, předseda, Svaz výrobců vlnitých lepek
„Obal na míru optimalizuje přepravní náklady“
Pro přepravní obaly je velmi důležitá optimalizace velikosti, a to bez ohledu na konečné místo určení zboží. Obal navržený na míru zákaznickým potřebám může výrazně optimalizovat náklady na přepravu. A vzhledem k současné ekonomické situaci zákazníci hledají nákladově efektivnější řešení.
Martin Němec, subregionální výkonný ředitel pro střední Evropu, DS Smith Packaging
Co vzít v úvahu při výběru obalu z vlnité lepenky pro těžké předměty
- Hmotnost
Těžké obaly z vlnité lepenky jsou vyrobeny z velmi pevné lepenky o tloušťce 6–15 mm. Přepravní kontejnery vydrží zatížení jedné tuny, odolnost dále zvýší výztuhy.
- Velikost a tvar
Objemné položky se obtížně balí, zejména pokud mají nepravidelný tvar. Pomocí 3D skenů je možné vytvořit inserty a podpory pro fixaci předmětů zvláštního tvaru a jejich bezpečné upevnění na místě bez ohledu na přepravu jedné nebo více položek. Konečné obalové řešení musí být navrženo tak, aby vydrželo co největší očekávaný dopad na nejcitlivější část baleného produktu.
- Manipulace
V automobilovém průmyslu mohou mít přepravní kontejnery z vlnité lepenky půdorys 2,20 x 1,80 metru a objem 2,5 metru krychlového. I takto rozměrné obaly z vlnité lepenky lze předem sestavit a dodat v sadách s minimálním objemem, které připraví pro balení pouze jedna osoba. Paletové kontejnery z vlnité lepenky umožňují manipulaci s vysokozdvižným vozíkem ze všech stran.
- Typ a doba přepravy a distribuce
Rozměry obalů z vlnité lepenky lze přizpůsobit počtu produktů v balení a zároveň maximalizovat využití nákladového prostoru. Náklady letecké přepravy snižuje relativní nízká hmotnost materiálu. Přeprava po moři vystavuje náklad vysoké vlhkosti a kondenzaci, ale vlnitá lepenka těmto vlivům v určité míře také odolává. Dalším benefitem je jednorázové použití – nemusí se vracet, ale rovnou recyklovat v místě použití.
- Testování přepravních materiálů
Často jsou podceňovány odstředivé síly a kinetická energie, ke kterým dochází při náhlé změně rychlosti nebo směru pohybu nebo při pádu balení i z malé výšky. Testy prováděné se standardizovaným a certifikovaným vybavením schopným simulovat podmínky v celém dodavatelském řetězci jsou klíčové pro identifikaci a eliminaci případných konstrukčních nedostatků.
Zdroj: Mondi
Článek připravil: Stanislav D. Břeň