Nealko trh „žije“ recyklací, zálohami a produktovými inovacemi
Jedním z klíčových témat nápojového průmyslu je recyklace. Na stát tlačí aktéři mající zájem o zvýšení podílu materiálové recyklace nebo zavedení povinných cílů na třídění a recyklaci určitých typů materiálu. O zálohování se zajímá i nemalá část spotřebitelů. Příprava na možné zavedení zálohového systému však není tím jediným, čím nápojový trh „žije“. Pokračuje zejména přechod k obalům, jež mají v celém řetězci nižší uhlíkovou stopu. A samozřejmě se hledají produktové inovace, které osloví nové spotřebitele.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 118 (leden–březen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Nealkoholické nápoje jsou z velké části baleny do plastových obalů nebo plechovek. V poslední době se napříč průmyslem vede debata, zda nastartovat zálohový systém. Zatímco stát dlouho váhal s jeho zavedením, někteří retaileři už testují možnosti zálohování na „vlastní pěst“. Příkladem jsou řetězce Lidl a Kaufland. V rámci mezinárodní strategie REset Plastic obchodní skupiny Schwarz, jíž jsou řetězce součástí, maloobchodníci spustili pilotní testovací projekt zpětného odběru nápojových PET lahví a plechovek v České republice. „Jak ukazuje praxe ze zahraničí, dobře nastavený systém zálohování chrání nejen životní prostředí před odpadky, ale efektivně zpracovává odpadovou surovinu k dalšímu užití. Tento společný projekt má za cíl dát zákazníkům možnost si systém zpětného odběru PET lahví a plechovek vyzkoušet před jeho samotným spuštěním v budoucnu v České republice,“ informuje tisková mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl. Tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler doplňuje: „Spuštěním pilotního projektu jsme vyslyšeli poptávku ze strany našich zákazníků a české společnosti, která už roky volá po zavedení zálohového systému na jednorázové nápojové obaly. Podle našich předpokladů společně dokážeme nashromáždit tisíce nápojových obalů měsíčně na jednu prodejnu.“
Kaufland i Lidl zavedl pilotní projekt celkem na šesti prodejnách. Obě firmy počítají v budoucnu s postupným rozšiřováním tohoto testovacího projektu. V současné pilotní fázi, kdy ještě není stanovena výše peněžní zálohy za plastové lahve a plechovky, obdrží zákazníci slevové kupony na různé sortimentní skupiny.
České Ministerstvo životního prostředí připravuje návrh zákona o zálohách, který by měl využití dnešního odpadu jako surovinového zdroje zakotvit do právního řádu a legislativně umožnit plošné zálohování PET lahví, plechovek i dalších typů obalů. Součástí příprav zákona je i debata s experty, výrobci nápojů i obalů, obchodníky, obcemi i odpadovými firmami. Podle náměstka ministra životního prostředí Petra Hladíka chce ministerstvo návrh zákona předložit vládě do konce letošního roku.
„Jako zásadní vnímám otevřený přístup celé společnosti a snahu dělat aktivní krok v cíleném nakládání s odpady domácností. Ministerstvo připraví návrh tak, aby všichni účastníci stávajícího systému našli svou roli a zároveň abychom postupně snižovali znečištění životního prostředí. Na příkladu Slovenska můžeme vidět, že úplně vymizely plechovky a PET lahve ve volné přírodě,“ vysvětluje náměstek Hladík. „Podle dat z roku 2020 jsme v celkové recyklaci obalových odpadů na desátém místě, stejné úrovně jako my dosahuje třeba Německo i s jeho zálohovým systémem. V recyklaci plastových obalů jsme na dvanácté příčce a míra sběru plastových lahví byla podle posledních dat 80 %. Před Ministerstvem životního prostředí stojí velká výzva,“ doplňuje Petr Hladík.
V rámci legislativního procesu probíhají jednání s výrobci či zpracovateli. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) z konce ledna bude zavedení systému zálohování PET lahví a plechovek stát bezmála 5,2 miliardy korun. Další téměř 1,3 miliardy korun ročně bude zapotřebí k zajištění provozu. Podle predikce svazu by se měly vysbírat až 2,3 miliardy kusů obalů ročně. „Analýza stojí na reálných datech a zkušenostech z obchodů, které ponesou hlavní tíhu vybudování a provozu celého systému. I proto jsme nejvíc času věnovali kalkulacím investičních a provozních nákladů. Od těch se totiž bude odvíjet správné nastavení takzvaného handling fee, tedy poplatku za jednu lahev, který bude kompenzovat všechny vstupní i provozní náklady,“ uvádí Michael Fanta, senior analytik Centra ekonomických a tržních analýz, které analýzu nákladů systému zálohování pro SOCR ČR zpracovalo.
Zkušenosti ze Slovenska i Evropy
Funkčním zálohovým systémem na PET lahve a plechovky disponuje třináct evropských zemí. V lednu 2022 se – po bleskových přípravách – připojilo také Slovensko a z nedávno zveřejněných dat vyplývá, že systém začíná přinášet ovoce. Země zaznamenala pokles počtu nápojových obalů odhozených v přírodě nebo na veřejných prostranstvích. Zatímco v roce 2020 tvořily ve vysbíraném odpadu plechovky 21 % a PET lahve 18 %, na podzim 2022 se jednalo o 4 % plechovek a 5 % PET lahví. „V minulosti končily tuny materiálu v přírodě, v řekách a jezerech. Na náklady státu jsme čistili břehy řek a mnoho lidí rovněž čistilo národní parky. Plastové a hliníkové obaly teď z těchto míst zmizely. Lidé, kteří je v minulosti rozhazovali, je nyní sbírají,“ říká slovenský ministr životního prostředí Ján Budaj při hodnocení výsledků prvního roku zálohování na Slovensku. Úbytek těchto obalů potvrzují analýzy společnosti Envi-Pak, která pravidelně analyzuje volně pohozený odpad ve 32 lokalitách po celém Slovensku.
Právě zavedení záloh na PET lahve a plechovky je podle Iniciativy pro zálohování účinným lékem při boji proti volně pohozeným odpadkům. „Finanční motivace, tedy vratná záloha ke každému nápojovému obalu, přispívá ke změně chování lidí. Rozmyslí si, jestli zálohovanou PET lahev nebo plechovku odhodí nebo ji vrátí a získají peníze zpět. Navíc také lidé motivovaní zálohou sbírají pohozené obaly a vrací je. Dnes už se to děje u vratných pivních lahví, kterých Češi dlouhodobě vrací přes 90 procent,“ říká Kristýna Havligerová, manažerka vnějších vztahů Iniciativy pro zálohování.
Podle iniciativy také další zahraniční zkušenosti potvrzují, že zálohy pomáhají redukovat množství odpadu pohozeného ve volné přírodě. V Německu před zavedením plošného zálohového systému tvořily v roce 1998 nápojové obaly zhruba jednu pětinu z celkového objemu pohozených odpadků v okolí. V roce 2002 bylo v přírodě odhozeno od jedné do dvou miliard nápojových obalů. Po zavedení záloh littering nápojových obalů klesl k nule. S tím, jak zálohový systém pomohl snížit pohozené nápojové obaly v přírodě, jsou spokojeni také v Litvě. V průzkumu z roku 2018 tuto pozitivní zkušenost podle Iniciativy pro zálohování potvrdilo 95 % místních respondentů. Benefity zavedení záloh ve vztahu k litteringu potvrzují i v Estonsku, které na systém přešlo v roce 2005. „Estonci v roce 2003 analyzovali složení odhozených odpadků podél silnic. Nápojové obaly tvořily až 80 % sesbíraného odpadu, přičemž PET lahve a plechovky z nich tvořily největší část,“ tvrdí Kristýna Havligerová a dodává: „Po zavedení záloh podíl nápojových obalů v odhozeném odpadu podél silnic klesl pod 10 procent.“
Z průzkumu agentury Ipsos vyplynulo, že Češi nesou nelibě nepořádek v přírodě. Devět z deseti z nich zároveň věří, že by zavedení záloh na PET lahve a plechovky výrazně omezilo odhazování odpadků a motivovalo občany vracet nápojové obaly do sběrných míst. Eliminace litteringu má samozřejmě dopad nejen na životní prostředí. Snížení objemu obalových odpadů v přírodě by přispělo k tomu, že se zvýší množství využitelného materiálu (a sníží se náklady na materiálové vstupy) pro nápojový průmysl.
Sílící vliv Evropské unie
V závěru pasáže o zálohování zmiňme ještě návrh Nařízení o obalech a obalovém odpadu, které nedávno představila Evropská komise. Členské státy EU podle návrhu musí spustit zálohový systém na plechovky a PET lahve za předpokladu, že země nejsou schopny zajistit sběr 90 % těchto nápojových obalů v roce 2026. Debata o tématu tak získala úplně novou dynamiku a přesvědčivě vede k nové legislativě.
Evropská unie také požaduje zavedení neoddělitelných víček, jež budou muset všichni nápojáři využívat od června 2026. Předpokládá to další investice do výroby a hledání optimálního řešení při uchování současného spotřebitelského komfortu představuje nyní jednu z hlavních výzev průmyslu. Používání takzvaných tethered caps, tedy víček pevně připojených k lahvi, zmiňuje také Jan Daňsa, country manager společnosti Alpla CZ. A přidává další trendy na trhu s obaly pro nealkoholické nápoje: „Aktuální trendy a tendence vycházejí hlavně z legislativy SUP a ekomodulační poplatkové politiky Eko-komu. V návaznosti na ně se zvyšuje používání rPET v nápojových obalech a přechází se od barevných lahví k čirým. Pokračuje trend snižování hmotnosti PET lahví při zachování jejich vlastností.“
Nevyužitý potenciál recyklace u nápojových kartonů
Zmiňované aktivity části trhu v rámci iniciativ Zálohujme nebo Iniciativa pro zálohování nejsou jediné, které ovlivňují mínění veřejnosti. Před Vánoci obdrželi někteří čeští politici včetně premiéra do svých kanceláří speciální zásilku mléka. Ta upozorňuje na fakt, že Česko oproti jiným evropským zemím zaostává v recyklaci nápojových kartonových obalů. Řešením je podle výrobců a dalších firem, které nápojové kartony využívají, zavedení sběrových a recyklačních cílů pro tento typ obalů. V Česku je potřeba změna legislativy směrem, který je běžný v zemích západní Evropy. Iniciátor akce, společnost Tetra Pak, upozornila, že podle průzkumu (Datank, CASI, 1050 respondentů z ČR, březen 2022) čtyři z pěti Čechů třídí obaly od mléka nebo džusu. Z nápojových kartonových obalů by díky recyklaci mohly vzniknout například hygienické ubrousky a další výrobky z papíru nebo třeba stavební desky a výrobky z plastu či hliníku. Třídění ale zčásti nevede k materiálové recyklaci. Separované obaly skončí s největší pravděpodobností ve spalovně nebo na skládce. Do výrobního řetězce se podle Tetra Paku vrací méně než čtvrtina obalů z nápojových kartonů, což je o polovinu méně než celoevropský průměr.
„Za vzor považujeme země jako Německo, Belgie, Rakousko nebo Francie, kde se recykluje nejvíce nápojových kartonů v rámci celé Evropy. Ne náhodou se shodně jedná o země, které už své národní cíle pro sběr a recyklaci nápojových kartonů stanovily,“ komentuje situaci Štěpán Ledvina, expert na cirkulární ekonomiku společnosti Tetra Pak. A pokračuje: „Podle plánu, který v květnu 2022 schválila vláda, by se v roce 2025 mělo 55 procent komunálního odpadu opětovně využít či recyklovat. Základ máme dobrý. Češi mají pozitivní vztah k třídění odpadu, hustou síť sběrných míst a kvalitní systém samotného sběru. U nápojových kartonů ale bez legislativních změn a národních sběrových a recyklačních cílů nemáme šanci tyto ambice splnit. I na to se teď snažíme politiky upozornit,“ podotýká Štěpán Ledvina.
Do komunikace udržitelnějších obalových řešení se pouštějí i řetězce rychlého občerstvení. Příkladem je McDonald‘s, který na konci roku připravil kampaň, ve které přibližuje životní cyklus lahví z rPET. Řetězec už v průběhu loňského roku ohlásil, že přechází na prodej minerální vody Rajec z lahví z rPET. V rámci zimní kampaně řetězec informoval o této obalové inovaci i na sociálních sítích, a to formou videí, které odkazují především k myšlence recyklovatelnosti. „Tato témata nemusí být jen o číslech. Proto jsme se rozhodli jít cestou kreativních a neotřelých videí a loopů umístěných na sociálních sítích a YouTube. Videa hravým, ale zároveň poučným způsobem vysvětlují přínosy rPET lahví a formát nekonečně se opakujících gifů prezentuje naše dvě hlavní myšlenky – obnovitelnost a udržitelnost,“ uvedla při spuštění kampaně Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR společnosti McDonald’s ČR.
Od investic po obalové novinky
„Plniči“ pokračují i v dalších inovacích. Novinkou Mattoni 1873 z poslední doby je např. spuštění plechovkové linky v závodě v Kyselce za více než 200 milionů korun v listopadu 2022. Linka obohatila portfolio Mattoni 1873 o poslední druh obalů, který v něm chyběl. Mattoni 1873 nyní na trh dodává nealkoholické nápoje ve všech druzích nápojových obalů, od sudů po plechovky. Kromě ochucené minerálky Mattoni se v Kyselce vyrábí i plechovky s nápoji z portfolia Pepsi a dalších licenčních značek, které se až dosud do ČR dovážely. V roce 2022 také pokračovala distribuce vratných litrových skleněných lahví ve vratných dělitelných přepravkách pro 12, resp. šest lahví. K dvěma perlivostem přírodní minerální vody Mattoni přibyla v loňském roce ochucená varianta Citron. Toto balení minerální vody podpořila i televizní reklama, za jejímž konceptem stojí režisér Jan Svěrák.
Kofola vloni na retailový trh uvedla Cirkulku, systém vratných skleněných lahví a modulární přepravky, díky kterým si může spotřebitel koupit Kofolu, Vineu či Rajec ze skla. „Jak potvrzují výsledky, tato obalová cesta si své spotřebitele našla. I přes nepříznivé dopady ekonomické krize na sklářský průmysl, a tedy omezenou distribuci skleněných lahví, předčily prodeje Cirkulky naše očekávání,“ říká Jana Ptačinská Jirátová, communications manager CZ&SK společnosti Kofola ČeskoSlovensko. Firmě se také podařilo snížit gramáže plastových preforem napříč portfoliem, sjednotila barevnost lahví (Ondrášovka a částečně i Rajec) a upřednostnili lépe recyklovatelné barvy PET preforem. V Kofole také snížili gramáže víček, nejvýraznější proměnou prošlo víčko Korunní, kde tradiční masivní „korunku“ nahradil „ultra short neck“. „K úsporám materiálu přispělo i odstranění odnosného ucha u vybraných jedenapůllitrových balení nebo navýšení počtu produktů v lahvích z recyklovaného PET. Všechny tyto kroky nejenže přinesly inovace do našeho obalového portfolia, ale hlavně nám pomáhají šetřit vysoké stovky tun PET materiálu ročně,“ dodává Jana Ptačinská Jirátová.
Sodovkárna Kolín nově zavedla plně recyklovatelný kanystr na sirupy v třílitrovém obalu z PET a novou lahev 0,7 l rovněž PET. „Oproti stávající variantě HDPE se snížila hmotnost a zlepšila se možnost recyklace. Nově je na trhu od března. Sudy KEG máme nově opatřené QR kódy pro lepší dohledatelnost výrobku a jeho pohybu u zákazníků,“ informuje Pavel Vavruška z obchodního oddělení Sodovkárny Kolín.
Firma ZON se věnuje především snižování tloušťky používaných obalových fólií. „V delším časovém horizontu plánujeme snížení gramáže preformy. Důležitá témata jsou rPET, littering a v neposlední řadě vzrůstající sazby Eko-komu,“ vysvětluje Robert Kubeš, vedoucí výroby společnosti ZON.
Značka 7Up od společnosti PepsiCo nedávno představila nový design, identitu a motto New Get Up, Same 7Up. Inovovaný nápoj se vyznačuje charakteristickou zelenou, ale i přidanými citrusovými odstíny a výraznými kontrastními liniemi. Nová vizuální identita je celosvětově zaváděna od března 2023, a to na všech trzích.
Společnost Monster Energy pokračuje ve svém partnerství s Lewisem Hamiltonem a uvedla na trh nový energetický nápoj s nulovým obsahem cukru. Nová edice Lewis Hamilton Zero Sugar má novou recepturu s příchutí nektarinky a je vyrobena z veganských surovin. Obal vyrobila společnost Canpack Group. Pro tento produkt pověřila společnost Monster digitálního umělce Mad Dog Jonese (Micah Dowbak), aby vytvořil design s originálními ikonami, včetně Hamiltonovy závodnické helmy.
„Odlehčování obalů a rPET“
Pokračujícím trendem je práce na odlehčování obalů. Toto designové řešení je ekologické a zároveň ekonomické. Následují řešení, která nahrazují, nebo eliminují jednorázové plasty. Stále zdokonalujeme také procesy pro recyklaci obalů. Již nyní jsme schopni efektivně recyklovat nejen sklo, ale také PET. Naše lahve produktů Natura a Römerquelle jsou vyrobeny ze stoprocentního rPET. Vedle těchto lahví je to například inovativní držák plechovek Keelclip z recyklované vlnité lepenky. Jeho používáním ušetříme ročně zhruba 35 tun plastu. V první polovině letošního roku chystáme další velkou novinku v oblasti uzávěrů.
Václav Koukolíček, manažer externí komunikace, Coca-Cola HBC Česko a Slovensko
„Sjednocení barev PET a cirkularita“
Zbytečně nerozšiřujeme portfolio obalových variant o nové barvy či další materiály nad rámec těch základních – vratné skleněné lahve, PET lahve, hliníkové plechovky, KEG sudy. Jdeme jinou cestou: barvy našich PET lahví sjednocujeme a naše inovace směřují k podpoře cirkulárního nakládání s obalem – ať už to byla první zálohovaná a cirkulární PET ve spolupráci s Košík.cz či také první vratná litrová skleněná lahev v dělitelné přepravce, kterou dodáváme do českých obchodů od podzimu 2021. Nejprve jsme ve vratném skle nabídli přírodní minerální vodu Mattoni a od podzimu 2022 je to i ochucená varianta Citron.
Lutfia Volfová, tisková mluvčí, Mattoni 1873
„Obalové cesty s nižší uhlíkovou stopou“
Trendem nápojářského průmyslu je preference obalů s nižší uhlíkovou stopou a navyšování podílu recyklovaného PET v jednotlivých lahvích. K tomu může výrazně přispět zálohování. Zatímco na Slovensku už letos budeme moci využívat PET materiál jednou odevzdaný a zpracovaný v rámci zálohového systému, v Česku na tuto možnost teprve čekáme. Stávající systém sběru odpadu bohužel zdaleka nedosahuje míry recyklace, kterou nám v budoucích letech nařizuje Evropská unie. Dlouhodobě se snažíme co nejvíce posilovat obalové cesty, jejichž uhlíková stopa je co nejnižší. I proto stále rozšiřujeme portfolio čepovaných nápojů – kromě Kofoly, Viney, Top Topicu a řemeslných ciderů F.H. Prager nabízíme v nerezových KEG sudech i čepovanou pramenitou vodu Rajec.
Jana Ptačinská Jirátová, communications manager CZ&SK, Kofola ČeskoSlovensko
„Užší, ale vyšší plechovky“
V segmentu nealkoholických nápojů, podobně jako je tomu i u piva, sledujeme celosvětový trend růstu zájmu o hliníkové plechovky. Je to dáno změnou uvažování samotných výrobců nápojů, kteří tak odpovídají na poptávku spotřebitelů po udržitelných obalech. Právě těmi jsou hliníkové nápojové plechovky, protože jejich hlavní výhodou je v podstatě nekonečná recyklovatelnost. U nealkoholických nápojů roste poptávka o plechovky užšího tvaru, ale při zachování objemu. Vedle limonád a energetických nápojů se oproti minulosti častěji setkáváme s tím, že naši zákazníci stáčejí do plechovek minerální vody nebo džusy. Společně s vyšší poptávkou po hliníkových plechovkách také častěji s našimi zákazníky řešíme samotný design obalu. Nabízíme například aplikaci termo barev, které reagují na okolní teplotu, matné laky, pracuje se také s QR kódy či barevnými „odtrhávátky“ s logem zákazníka.
Radek Mádr, ředitel, Ball Beverage Packaging Czech Republic
„rPET a plech jsou v kurzu“
Jednoznačný je nástup výrobků v rPET a plechu a snaha zavést systém zálohování i u tohoto typu obalů. Velký podíl na tom má především iniciativa Zalohujme.cz, jejíž jsme jedním ze zakládajících členů.
Pavel Vavruška, obchodní oddělení, Sodovkárna Kolín
„Uchovat před světlem a teplem“
Filozofia brandu Blue Water zameriava aj na udržateľnosť. Preto je tato voda z alpského prameňa balená v plechovkách z hliníka. Ten vodu chráni pred svetlom i slnečným žiarením a uchováva ju dlhšie vychladenú. Plechovka je tiež donekonečna recyklovateľná, pričom jej recyklácia ušetrí až 95 % energie potrebnej na výrobu nového produktu.
Lucian Gróf, managing director, Blue Water
Článek připravil: Stanislav D. Břeň