Obaly pro elektro: ochrana produktu, jednoduchost, udržitelnost
U obalů na elektroniku a spotřebiče je klíčovým faktorem jejich funkčnost, a to zejména ve smyslu ochrany produktu před poškozením. Podobně jako je tomu i v dalších segmentech packagingu, ruku v ruce s požadavky na snižování nákladů jdou požadavky na udržitelná obalová řešení.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 118 (leden–březen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Často používaným materiálem je díky své praktičnosti a recyklovatelnosti vlnitá (či plochá) lepenka. „Poslední dobou je využívána ve vyšší frekvenci nejen pro vnější kubický obal v rozličných, někdy až překvapivě komplikovaných a zajímavých konstrukcích, ale také pro vnitřní fixaci baleného produktu, kde obvykle nahrazuje původní plastové části obalu,“ vysvětluje Martin Bína, vedoucí engineeringu a strategického nákupu ve společnosti Unipap. Zákazníci projevují čím dál větší zájem o sofistikovaná řešení z recyklovaných vlnitých lepenek při zachování adekvátní úrovně ochrany baleného produktu proti transportním kolizím.
„V případech, kdy už lepenka není schopna nabídnout pro funkci vnitřní fixace dostatečné parametry, přicházejí na scénu technické pěny. V tomto ohledu je aktuálním trendem náhrada obvyklého polystyrenu s problematickou recyklovatelností polyetylenovou pěnou,“ pokračuje Martin Bína. Optimální souhru podle něj tvoří základní kostra fixace složená z vlnité lepenky s parciálními kontaktními prvky z polyetylenové pěny. Množství polyetylenu je v tomto případě eliminováno pouze na prvky v přímém kontaktu s výrobkem, kde zajistí vhodné odpružení při otřesech a zároveň ochrání výrobek před povrchovým odřením.
Jako příklad udržitelného využití vlnité lepenky s inovovanými vlastnostmi uvádí Martin Bína tzv. Long Life Box, který vyrábí společnost Unipap. Základem je vlnitá lepenka s povrchem zušlechtěným speciální impregnací proti vlhkosti. Pevnostní vlastnosti impregnované lepenky ve vlhkém prostředí degradují výrazně pomaleji než u lepenky standardní. „Obal z ní vyrobený si tedy udrží svou odolnost proti zborcení nebo poničení déle, a to i v horších klimatických podmínkách. Díky této stabilizaci vlastností lepenky je nyní možné používat i lehčí lepenku tam, kde dříve musely být použity pouze její těžší varianty například pro dosažení cílové nosnosti,“ popisuje Martin Bína. Důležitá je i skutečnost, že takto vyrobené speciální obaly jsou plně recyklovatelné, podobně jako běžné obaly z vlnité lepenky.
Chytrá řešení fungují
O nahrazování expandovaného polystyrenu (EPS) a zjevném příklonu k monomateriálovým řešením hovoří jako o významném trendu Jan Kaprhál, marketing & innovation manager ve společnosti Smurfit Kappa. „Například obaly pro televize, ledničky, bojlery a podobně už se bez polystyrenu obejdou, protože chytrá řešení z vlnité lepenky nebo hexacombu – voštiny fungují. A zákazníci už vědí, že udržitelné řešení z papíru přinese i úsporu, vezmou-li v úvahu celý dodavatelský řetězec včetně iniciačních nákladů jako formy na EPS, skladování, proces balení a bezpečný obal, v podobě třeba ISTA certifikace, pro logistiku až ke koncovému spotřebiteli,“ vyjmenovává Jan Kaprhál. Udržitelné cíle zákazníků jsou různé, zahrnují snižování emisí oxidu uhličitého, podmínku recyklovatelnosti obalů i míru použité recyklované suroviny.
Požadavkem a zároveň cílem obalářů je zjednodušovat obal ve smyslu snižování počtu prvků obalu. „Vznikají tak obaly s fixacemi či vložkami integrovanými už do konstrukce krabice, do spodních nebo vrchních klop. U menší elektroniky se také setkáváme s požadavkem na vnitřní potisk pro zvýšení loajality zákazníků a podpoření pozitivních emocí při rozbalování – prvky, které jsou standardem spíše v e-commerce než u elektroniky,“ podotýká Jan Kaprhál. S tím je spojen i dlouhodobě oblíbený prémiový ofsetový potisk. S rostoucím počtem variací produktů a velkým množstvím příslušenství baleným do jedné krabice vzrůstá potřeba tzv. late stage differentiation, tedy digitálního CMYK potisku na konci balicího procesu pro rozlišení, o jaký konkrétní typ produktu se jedná. Nezřídka se takto potiskuje celá jedna strana obalu.
Výše uvedenou fixaci produktu integrovanou v horních klopách má např. obal na remosku, který vyrábí společnost Smurfit Kappa. „Obaly pro DZ Dražice jsou již několik let cíleně bez EPS. Nejinak tomu bylo u Transformeru, obalu na devět různých topných spirál, který snížil uhlíkovou stopu o 58 procent,“ zmiňuje konkrétní příklad Jan Kaprhál. Jiné obalové řešení pro DZ Dražice, obal na ohřívač vody, přineslo kromě úspor environmentálních (8,3 tuny CO2 za rok) také roční finanční úsporu 1,3 milionu korun na přímých i nepřímých nákladech.
Papír místo plastů
Jaké zkušenosti s balením elektroniky a spotřebičů mají e-shopy, které právě produkty tohoto typu často prodávají a následně prostřednictvím dopravců doručují svým zákazníkům?
U malé elektroniky a spotřebičů je podle Miroslava Köváryho, místopředsedy představenstva společnosti Alza.cz, hlavním obalovým trendem několika posledních let nahrazování plastů papírem. „U mnoha produktů výrobci ustupují od zušlechťovaní primárních obalů jako UV lakování nebo laminace. Dobrým příkladem jsou obaly našich privátních značek Siguro a AlzaPower, kde od začátku myslíme na to, jak snadno recyklovatelný tento obal bude,“ konstatuje Miroslav Köváry a dodává, že u velkých spotřebičů se toho příliš nemění. Obal musí těžký spotřebič v první řadě chránit a umožňovat snadnou manipulaci.
Podobný pohled na věc má i další velký internetový prodejce, jímž je Mall.cz. „Obal musí vždy zajistit především bezpečné dodání výrobku v perfektním stavu až ke koncovému zákazníkovi a zároveň neúměrně nezvyšovat náklady s dodáním spojené. V posledních letech všeobecně sílí tlak na používání ekologických obalů, nutno však říci, že to nemusí nutně vést k vyšším nákladům. I výrazná část obalů, které používáme v Mallu, je proto z recyklovaných materiálů,“ vysvětluje Jakub Charvát, tiskový mluvčí společnosti Mall Group. Nejčastěji používané obaly v tomto e-shopu tvoří podle něj klasické lepenkové krabice a různé výplňové materiály, jako jsou např. vzduchové polštářky nebo bublinková fólie.
Leckdy specifické požadavky
Řada e-shopů pro zajištění svých logistických a balicích procesů využívá fulfillmentové firmy. I jejich zkušenosti a kompetence jsou tak v segmentu balení elektroniky a spotřebičů relevantní.
Například poskytovatel fulfillmentových služeb Skladon uvádí, že pro většinu svých klientů z oblasti elektra využívá pro balení pětivrstvé lepenkové krabice, do nichž dává jako výplňový materiál ekologický zmačkaný papír. „Některé produkty přijímáme do našeho distribučního centra již od klientova dodavatele zabalené v produktových krabicích, které následně pouze zajistíme černou strečovou fólií, tento postup však aplikujeme pouze u zlomku expedovaného zboží,“ sděluje Tomáš Kohút, marketingový manažer společnosti Skladon.
Každý klient má následně drobná specifika, která je potřeba při balení dodržovat. V případě jednoho z nich je např. každý produkt, vzhledem k vyšší ceně, označen vlastním sériovým číslem, které se při balení skenuje a následně doprovází produkt až do rukou koncového zákazníka. Evidence tohoto čísla poté slouží pro snadné a efektivní vyřizování vratek i reklamací. „U jiného klienta závisí způsob balení na množství produktů v jedné objednávce. Zboží přijímáme v produktové krabičce opatřené fólií, do čtyř kusů balíme zásilku do bublinkové fólie a plastového obalu, při vyšším počtu kusů pak využíváme bublinkovou fólii a následně pětivrstvou lepenkovou krabici,“ vysvětluje Tomáš Kohút.
Další z poskytovatelů fulfillmentu, firma SupplyDo, zaznamenává rostoucí poptávku např. ze strany dovozců elektroniky, kteří si produkty nechávají vyrábět v Asii a následně „oblékají“ svůj produkt do brand kabátku v Evropě. „V drtivé části se materiálově pohybujeme u hladkých lepenek a jejich ekologických variant/druhů. Stále ovšem ještě trh zcela není nakloněn vyšší ceně za ekologické řešení, a proto musíme hledat průsečíky,“ přibližuje situaci David Klímek, zakladatel společnosti SupplyDo. Oproti minulosti ovšem firmy zvažují více okolností, které se promítají i mimo primární náklady produktů, jako jsou např. redukce CO2, doba dodání, efektivita nebo spolehlivost dodavatele.
Zcela specifické balení a s tím související požadavky mají výrobci chytrých elektronických zařízení. „Všechny komponenty musejí k sobě pasovat v rámci QR kódů a EAN kódů, aby jejich koncový zákazník mohl lehce zařízení párovat a stejně tak aby fungovala podpora na straně zákazníka. V takových procesech musíme držet nulovou chybovost, protože každý špatný krok kompletace či balení znamená nefunkční komunikaci u koncového zákazníka,“ doplňuje David Klímek.
„Eliminujeme zbytečný odpad“
Obalový management spotřebičů a elektroniky řeší výrobci. My, jako prodejci, řešíme obaly pro dodání objednaného zboží zákazníkům. Používáme lepenkové obaly a díky balicímu stroji Opera dokážeme velikost obalu přizpůsobit velikosti zboží. Tímto eliminujeme zbytečný odpad. Obaly, které jsou použitelné, využíváme opakovaně a snažíme se o odpovědný přístup. V rámci služby Dopravart při dodání spotřebičů zákazníkům odvážíme veškerý obalový materiál k ekologické recyklaci. V prodejnách Datart nabízíme zákazníkům papírové tašky, eliminovali jsme používání tašek z plastových materiálů. Tlak na udržitelnost, odpovědný přístup, eliminaci zbytečných obalů vnímáme také ze strany zákazníků. Vzhledem k tomu, že zboží je zabaleno od výrobce, zákazníci často další obal nevyžadují ani nevyužijí.
Olga Dolínková, tisková mluvčí, Datart CZ
„Žádný další obal navíc“
Na zlepšení balení neustále pracujeme, abychom dosáhli co největší možné ochrany zboží při minimálním množství použitých obalů. Například u strečových fólií, bílých i transparentních, snižujeme jejich tloušťku. O optimalizaci se snažíme nejenom z ekonomických, ale zejména z ekologických důvodů. Ideálním obalem je z pohledu ekologie žádný další obal navíc, čímž se řídíme třeba u naší privátní značky Siguro, kde je většina primárních obalů produktů zároveň i přepravním obalem.
Miroslav Köváry, místopředseda představenstva, Alza.cz
„Důraz na individualizovaný přístup“
Zásadní je pro nás dodržování specifik balení podle domluvy s jednotlivými klienty, pro které je způsob balení jedním z prostředků, jak si budovat pozitivní a kvalitní vztah s koncovým zákazníkem. Klienti proto stále častěji přidávají k objednávkám například osobní vzkaz či dárek k nákupu a je pro ně důležité mít jistotu, že bude tento individualizovaný přístup pečlivě dodržen i při velkém objemu zboží.
Tomáš Kohút, marketingový manažer, Skladon
Připravil: David Čapek