
Procter & Gamble investuje do udržitelnějších obalů
Společnost Procter & Gamble se v rámci obalových řešení zaměřuje na dva klíčové cíle. Prvním z nich je celková recyklovatelnost všech spotřebitelských balení a opětovná použitelnost veškerých obalů, tím druhým pak používání recyklátu a snížení závislosti na panenských plastech o celých 50 %. Jak firma uvádí, některé produkty se již přesunuly do udržitelnějších obalů a v brzké době to čeká řadu dalších.
Kromě inovací vlastních produktů a vylepšování jejich funkčnosti se Procter & Gamble zasadil i o mnohé obalové inovace a technologie, díky kterým jsou produkty nejen účinnější, ale také udržitelnější pro životní prostředí. „Už před lety jsme se zavázali k tomu, že prostřednictvím inovací našich výrobků a obalů budeme naše spotřebitele podporovat a inspirovat k odpovědné spotřebě. A i díky tomu, že je celá řada produktů vyráběna přímo v České republice, a jsou tudíž přepravovány do regálů v obchodech s minimální uhlíkovou stopou, se nám to daří,“ říká Lukáš Hora, ředitel Procter & Gamble v České republice.
Od pracích prášků až po hygienické potřeby
Společnost P&G zavádí udržitelnější řešení napříč celým sortimentem produktů. Například značka Ariel nedávno uvedla na trh inovativní kartonový obal Ariel Ecoclic, který lze po spotřebování kapslí jednoduše vyhodit do kontejneru na papír. Díky novému balení se také vejde na přepravní paletu o 48 % balení navíc, což podle společnosti znamená, že se na silnicích bude pohybovat o 19 % nákladních aut méně. Balení aviváží Lenor je nyní vyrobeno ze 100% PCR a nabízí 100% recyklovatelnost. Konkrétně ve výrobním závodě P&G v Rakovníku tento rok investují do dokončení etiketovací technologie pro aviváže Lenor, které umožní náhradu barvených PET lahví za plně transparentní s jednodušší recyklovatelností.
Dále třeba šampony Head & Shoulders a Pantene jsou nyní prodávány v plně recyklovatelném balení – průhledných PET lahvích, které jsou kromě uzávěru celé vyrobeny ze 100 % plastu recyklovaného po spotřebě (PCR), například vytříděných lahví. Díky této změně je možné ročně ušetřit až deset tisíc tun primárního plastu. Láhve jsou navíc dále stoprocentně recyklovatelné, takže umožňují další použití. Ze 100% plastu PCR jsou také vyrobeny všechny lahve šamponů Aussie Brunette & Hydration initiatives.
Dámské vložky Always Lily 6 initiative pak dosahují větší udržitelnosti díky přechodu z plastových sáčků na nový plně recyklovatelný papírový obal, který pochází z udržitelných zdrojů. Celý dodavatelský řetězec je navíc evropský, což znamená méně dopravy a s tím spojeného znečišťování ovzduší. Z ekologicky šetrného materiálu je vyrobeno také balení vložek Naturella Cotton Protection liners, které získalo certifikát FSC (Forest Stewardship Council). Výrobky s tímto logem podporují lesní hospodaření šetrné vůči přírodě. Certifikovaný FSC obal mají též vložky Always Zero Line.
Podobnou inovací v oblasti obalů prošla také zubní pasta Oral-B Professional Enamel Regeneration. Její tuba je nově vytvořena z HDPE, tedy polyetylenu o vysoké hustotě, který poskytuje pastě stejnou ochranu jako klasický obal, ale navíc je díky němu tuba mnohem snadněji recyklovatelná, než tomu bylo dříve, když byla vyráběná z většího množství neoddělitelných materiálů. Výroba kartonové krabičky je navíc rovněž certifikována FSC.
Ekologičtější řešení jsou k dispozici i u holítek Gillette a Venus. Ty přešly z plastových blistrů do kartonů s certifikací FCS, čímž se podle výrobce ušetří až 1000 tun primárního plastu ročně.
Materiály i technologie
Aby se co nejvíce zlepšila recyklovatelnost obalů a bylo dosaženo cirkulární ekonomiky, je potřeba rozvíjet i nové technologie. Procter & Gamble proto stále hledá nové partnery, díky kterým může dosahovat významných pokroků. Jedná se například o partnerství s firmou Verso Vita a společné řešení recyklace polyetylenu (PE). Celková roční produkce PE je odhadována na více než 60 milionů tun. Právě polyethylen je často využíván k výrobě obalů, jako jsou láhve od kosmetiky či čisticích prostředků. Největším problémem při recyklaci tohoto druhu plastu je jeho různorodé znečištění, které způsobují zbytky původního obsahu.
Procter & Gamble pracuje i na masivnějším využití laserového tisku. Ten je schopen přetvořit již jednou popsané plastové etikety, které dříve nebylo možné opětovně použít, a znovu je přeznačkovat na daný výrobek. Ročně je tím možno ušetřit značné množství produkovaných plastových odpadů. Pod záštitou společnosti P&G v USA nyní probíhá testovací fáze, jež se zaměřuje na šamponové láhve. K celosvětovému rozšíření dojde pravděpodobně příští rok.
Za zmínku stojí i projekt Holy Grail. Ten je společným projektem desítek firem a má vyřešit jednu z nejzávažnějších překážek v recyklování plastů – neefektivní třídění v recyklačních provozech. Odstartoval v roce 2017 a jeho cílem je zvýšit počet recyklujících uživatelů a z odebraného odpadu vyrobit nový plast. Jde o digitální vodoznaky „vytištěné“ na plastový obal, který je pak podle znaku lehce naskenovaný a správně vytříděný. V současnosti probíhá pilotní testování tohoto systému v Kodani.