logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového...
  • Alessandro Pasquale je nově výkonným prezidentem Mattoni 1873, na pozici CEO se posouvá Ondřej...
  • Nestlé představuje nový rostlinný nápoj s moderním designem Nestlé představilo svou nejnovější...
  • Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil kompletní konferenční program Organizátor akce...

Rozbalíme to s Jaroslavem Vodáčkem, CE lead packaging managerem Tesco

3. března 2023
Rozhovory 0
446
Rozbalíme to s Jaroslavem Vodáčkem, CE lead packaging managerem Tesco

Rozbalíme to s Jaroslavem Vodáčkem, CE lead packaging managerem Tesco

Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám přináší rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Jaroslav Vodáček, CE lead packaging manager ve společnosti Tesco. Ten v rozhovoru zmiňuje například aktuální iniciativu tohoto retailového řetězce, který oslovil své dodavatele značkových výrobků, aby se přidali na cestu udržitelnosti a nepoužívali obalový materiál, který není možné správně vytřídit nebo recyklovat.

Svět balení: Máte konkrétní poznatky či relevantní data vypovídající o tom, že zájem spotřebitelů o udržitelná obalová řešení v České republice roste? A jsou ochotni si za environmentálně šetrné obaly při nákupu potravin připlatit?

Jaroslav Vodáček: V prvé řadě je nutné říct, že změny v obalech se snažíme s dodavateli dělat bez dopadu na cenu pro zákazníky. Tady mluvím hlavně o obalech, kde s dodavateli dohadujeme obalové řešení, které je lépe recyklovatelné, a dojde tak ke změně materiálu obalu.

Současně vidíme, že klesá zájem zákazníků o některé druhy prodejů. Významný pokles jsme registrovali u volně sypaných oříšků a sušených plodů během covidu. Zákazníci hromadně přecházeli na balené zboží. A tento pokles v minulých dvou letech pokračoval.

Dále si vykládám, že bezobalová řešení jsou pro spotřebitele méně pohodlná a provozně dražší. Tím neříkám, že je nemá cenu zkoušet, ale bezobalový prodej bude určitě v dalších letech nikový produkt.

Svět balení: Liší se nějak výrazněji postoj spotřebitelů k udržitelnosti obalů v Česku a dalších zemích, kde Tesco působí?

Jaroslav Vodáček: Určitě ano. Jedná se o rozdíly v celé společnosti, jak vnímá jako důležité téma udržitelnost. Pocitově mi vychází, že například ve srovnání s Německem a Rakouskem, které jsou kulturně blíže k ČR než Velká Británie, tak otázky udržitelnosti jsou v Česku diskutovány s 10- až 20letým odstupem. Ne, že bychom dnes neměli stejná témata ve veřejném prostoru, ale jejich prostoupení a důležitost pro společnost je menší. Témata udržitelnosti, včetně obalů, jsou závislá na hospodářské vyspělosti daných ekonomik.

V ČR také tak významně nerezonuje téma „plastic pollution“. Nemám k tomu data, ale snad to může být tím, že třídit plasty je v ČR vzhledem k dostupnosti žlutých kontejnerů velmi snadné a kontejnery nejsou jen na obaly, ale i na plastové výrobky. Druhým důvodem je, že jsme vnitrozemský stát a téma plastového znečištění je spojeno s mořským prostředí. A nikdo nedokumentoval vývoz plastového odpadu z ČR do zemí třetího světa (východní Asie), kde by byl volně pohozen do životního prostředí, jako se to stalo u odpadu z Německa nebo Velké Británie.

Svět balení: Nakolik je v tomto ohledu důležitá osvěta a edukace spotřebitelů? Jaké formy osvěty či edukace směrem k udržitelnosti jsou podle vás účinné?

Jaroslav Vodáček: Edukace je potřebná neustále. Mnoho lidí stále nemá dostatečné informace nebo mají neaktuální informace. V první řadě výrobci přenášejí svá práva a povinnosti z obalů na Autorizovanou obalovou společnost (AOS), která musí zajistit splnění legislativou definovaných cílů. Podle společnosti EKO-KOM dnes třídí tři čtvrtiny občanů.

Osvětu tak realizují následně všechny subjekty, jak obchodníci, tak výrobci nebo veřejný sektor. Je nutné si přiznat, že možnosti výrobců jsou omezené. Plochy na obalech je často velmi málo i pro povinné potravinářské texty a dostat na obal osvětovou informaci je komplikované. Sami se snažíme zákazníky seznámit například s využitím recyklovaných plastů v obale, a tak známe tu složitost. Různé jazykové mutace, specifické podmínky v různých zemích dle lokální úpravy.

Důležitá je také správnost, kterou hlídáme. Tady je nutné připomenout, že zákazník obaly třídí. Nerecykluje. Že výrobci neumí správně přeložit pokyny pro spotřebitele je podle mě velká hanba a doufám, že se nejedná o záměr. To by už spadalo dle mého pod greenwashing.

Současně nesmí stát rezignovat na postih té jedné čtvrtiny lidí, která netřídí. Jedná se o černé pasažéry, které dnes nic nenutí změnit své chování a ostatním spotřebitelům tato čtvrtina prodražuje recyklaci, kdy je nutné dotřídit směsný komunální odpad pro plnění ambiciózních cílů. Dotřiďovací technologie jsou v odpadovém hospodářství drahé technologie.

Svět balení: Můžete stručně představit hlavní kroky, které v rámci zaměření na udržitelnost obalů společnost Tesco v ČR aktuálně podniká?

Jaroslav Vodáček: Naše strategie vychází z principu „4R“– remove (odstranit) – reduce (zmenšit) – reuse (opětovně použít) – recycle (recyklovat). Dále jsme připravili tzv. obalový semafor – seznam materiálů a formátů rozdělené do tří kategorii podle jednoduchosti a možnosti recyklace na zelené, oranžové a červené. Pro výrobky vlastní značky používáme obaly, které jsou v zelené oblasti a jsou plně recyklovatelné, popřípadě v oranžové oblasti, které sice nejsou z hlediska recyklovatelnosti ideální, avšak momentálně není za ně adekvátní náhrada ze zelené oblasti, aby se neohrozila kvalita produktu nebo jeho trvanlivost.

Též jsme oslovili dodavatele značkových výrobků, aby se k nám přidali na naši cestu udržitelnosti a nepoužívali obalový materiál, který není možné správně vytřídit nebo recyklovat a tím pádem vzniká obalový odpad, který končí zbytečně na skládkách.

Svět balení: Co by podle vás pomohlo ke zvýšení dosud poměrně nízké míry recyklace obalů v tuzemsku?

Jaroslav Vodáček: Jedná se o kombinaci několika vlivů. Zaprvé je nutné obaly materiálově zjednodušovat, aby byly snáze recyklovatelné. My k tomu máme jako nástroj obalový semafor a v návrhu nařízení EU k obalům a obalovému odpadu se začíná pracovat s pojmy recyklovatelnosti. Recyklaci je nutné definovat jako pravděpodobnost, že vybraný obal bude vytříděn do takového toku odpadu, který bude dotříděn v tak čistý tok, který bude následně přetvořen v nové suroviny nebo výrobky.

A tady se jedná o docela složitý proces, do kterého je nutné vtáhnout navazující sektory, jako je odpadové hospodářství a recyklátory. Tyto sektory potřebují stabilní legislativní prostředí s jasným výhledem. Obaláři si vzpomenou, že vyhlášky k zákonům o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí jsou schvalovány na poslední chvíli. To není stabilní a předvídatelné prostředí. Stejné je to bohužel i v oblasti odpadů. A to jak na národní, tak i evropské úrovni. Tady odkazuji na návrh nového nařízení k obalům a obalovému odpadu.

Součástí této oblasti jsou i funkční nástroje v oblasti odpadového hospodářství a funkční ekomodulace. S ekomodulací se podle mě dá ještě výrazněji lépe pracovat. Celá tato oblast by si zasloužila otevřenou diskuzi odborníků.

A třetí důvod je větší pochopení mezi jednotlivými články řetězce pro pochopení o recyklovatelnosti. Tady jako Tesco podporujeme aktivity organizací ECR a SYBA, které plánují lokalizovat do českého prostředí manuál Packaging Design for Recycling zaštítěný WPO (World Packaging Organisation) a rakouským ECR.

Svět balení: Jak se díváte na perspektivu a možnosti chemické recyklace?

Jaroslav Vodáček: Chemická recyklace je technologie, která reaguje na špatnou reputaci plastových obalů. Budoucnost chemické recyklace se určí podle jejího ukotvení ve směrnici o odpadech, která vydefinuje, do jaké míry se jedná o recyklační proces. Studie, které jsem viděl, se při hodnocení chemické recyklace ne vždy shodují, že se jedná o environmentální benefit. Na druhou stranu, pro obaly s vysokými požadavky na kvalitu, tedy obaly pro potravinářství, je chemická recyklace jediná cesta jak zajistit dostatek recyklátu v požadované kvalitě.

Svět balení: Hojně diskutovaným tématem je v současnosti zálohování nápojových obalů, tedy PET lahví a plechovek. Podporuje vaše společnost zavedení zálohového systému v ČR?

Jaroslav Vodáček: Pozorně sledujeme debatu o zavedení zálohového systému pro PET lahve a plechovky v České republice a pozice naší společnosti se nemění – jsme připraveni se aktivně podílet na jeho implementaci, abychom mohli úspěšně adresovat všechny jeho výzvy, a to zejména s ohledem na naše zákazníky. Přijetí systému ze strany zákazníků a bezchybná implementace je nezbytnou podmínkou pro jeho úspěšné fungování.

Máme četné zkušenosti se zavedením systému na Slovensku a jsme připraveni je v rámci diskuzí o parametrech systému sdílet. Proto považujeme za důležité, aby jeho parametry připomínkovali i experti z prostředí maloobchodu.

Současně je nutné připomenout, že povinné zálohování nápojových obalů je jen jiná forma sběru, nikoliv záruka recyklace. Bude napínavé sledovat diskuzi mezi různými stranami ohledně zálohování, která bude probíhat v příštích měsících.

Svět balení: Tesco je jedním z partnerů připravované konference Czech & Slovak Sustainability Summit, jejíž premiérový ročník se uskuteční letos v dubnu. Jaká jsou vaše očekávání v souvislosti s touto akcí?

Jaroslav Vodáček: Czech & Slovak Sustainability Summit vnímám jako možnost sdílet naše zkušenosti s ostatními zájemci a současně se inspirovat zajímavými příspěvky jiných. Těším se, že se zde uvidíme.


Připravil: David Čapek

Související články:

Rozbalíme to s Jaromírem Topolským, obchodním a marketingovým ředitelem Pravé hořické trubičky, s.r.o. Rozbalíme to s Ladislavem Hurdálkem, packaging innovation expertem na volné noze Projekt není udržitelný tím, že to řeknete. Ukažte důkazy Rozbalíme to s Tomášem Kuglerem, manažerem prodeje průmyslového tisku ve společnosti Konica Minolta

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti?

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového poolingu  v oblasti FMCG v České republice, na Slovensku či v Maďarsku? „Paletový pooling stojí na čtyřech základních pilířích, 1. snižování nákladů na obalové materiály, v našem případě palety, 2. šetří čas, který by musel být věnován správě palet vlastních, 3. zaručuje plynulost dodavatelského řetězce a […]

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID řešení společnosti Brady Corporation přidělí položkám majetku, zařízení nebo zásobám v jakémkoli průmyslovém prostředí jedinečnou digitální identitu pouhou aplikací etikety. Uživatelé jsou tak schopni identifikovat a lokalizovat položky označené etiketou najednou, z dálky a v reálném čase, aniž by jej měli v dohledu. Seznamte se s kompletním […]

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required