Balicí stůl se přizpůsobuje člověku, nikoliv naopak
Ergonomie hraje při procesu balení velkou roli. U balicích stolů se jedná o naprosto variabilní záležitost. Vedle standardních stolů, od nejjednoduššího až po stoly s inteligentní asistencí, nabízí řada dodavatelů tyto stoly i jako řešení na míru. A vzhledem k jejich sortimentově širokému zacílení je o ně i velký zájem.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 117/2022 (říjen–prosinec 2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Při výběru a následné realizaci balicího stolu je nutné nezanedbat návrh příslušenství a detailů. Správně vybavený stůl dokáže při balení nejenom urychlit balicí proces, ale pracovníkům ušetřit i často nadbytečné úkony. Řada dodavatelů vychází při navrhování pracoviště z modulárních stavebnicových prvků, které umožňují plynulou výškovou přestavitelnost a spolehlivou stabilitu stolů. Vše samozřejmě ve spojení s prakticky řešenými policemi a různými separátory a přihrádkami. V současnosti jsou žádány odkládací police, které lze různě polohovat nahoru a dolů, vpřed i vzad, eventuálně i podle různých úhlů tak, jak klient potřebuje. Při návrhu stolu lze vybírat z celého sortimentu různého příslušenství. Mezi ně např. patří různé typy šuplíků, boxů, řezaček, osvětlujících prvků, držáků či háčků apod. V balicích stolech však mohou být zakomponovány i jednoduché technologie k vytváření fixací (např. tvarovaných papírů, prořezávané lepenky či výsypných prvků), možnosti lepení, etiketování atd.
Uživatel řešení u návrhu obalového pracoviště klade důraz na udržitelnost. To však nemusí být vždy tak úplně snadné. Ostatně to potvrzuje i Miroslav Köváry, místopředseda představenstva Alza.cz: „Jedinou možnost udržitelnosti obalových materiálů vidíme v tom, nemít žádný obal. Naším cílem je přinášet zákazníkovi radost, nikoli radost zabalenou do obalu. Postupně začínáme balit pouze to, co balit musíme, protože si to žádá druh přepravy, nebo je to segment, kde si to zákazník přeje (typickým příkladem jsou knížky nebo parfumerie). Tento přístup kromě ekologického aspektu také výrazně zlevňuje cestu výrobku od picku až k předání zákazníkovi. Vždy samozřejmě přemýšlíme nad procesem jako celkem, chceme totiž balit chytře a dostatečně ekologicky.“
Balicí stoly mají širokou „cílovku“
Podívejme se, jaké jsou zkušenosti některých dodavatelů stolů na českém trhu. Mezi zájemce o balicí stoly od společnosti Raja patří uživatelé, kteří provádějí jakékoliv balicí procesy pro jakýkoliv druh zboží. Proto není divu, že sortiment, který je vyroben a montován v Německu, zahrnuje balicí stoly pro každou potřebu se širokou škálou příslušenství, od základních balicích stolů pro nízkou úroveň použití až po špičkové balicí stoly pro vysokou úroveň použití s integrovanými digitálními systémy pro inteligentní asistenci. Podle zkušeností firmy Raja musí být balicí stoly maximálně přizpůsobivé.
Elektrické nastavení výšky, flexibilní příslušenství, šikmé montážní profily pro lepší dosahovou vzdálenost nad stolem, pracovní podložky a různé zvedací systémy jsou pro ergonomické procesy zásadní. Pracovní efektivitu výrazně zvyšují i dobře volené doplňky, které zlepšují organizaci u stolu a zvyšují pracovní efektivitu, včetně nejmodernějších digitálních systémů pro automatizaci procesů. Součástí vybavení stolů mohou být integrované váhy, různé přístroje na plnění materiálů (např. stroje na vzduchové polštáře) až po digitální asistenční a dokumentační systémy „DocumenTable“, který do balicího stolu integruje kompletní fotodokumentaci v jedné polici a ovládá se jednoduchým nožním spínačem.
Jak samotná společnost uvádí, k velkému rozmachu stolů přispěl masivní rozvoj e-commerce. V zakázkách pro tento segment je možné zaznamenat i vysokou poptávku po systémech, které nabízejí možnost integrace různých přístrojů na výplňový materiál a vážení zboží pro ještě vyšší efektivitu práce. Zároveň je také zájem o jednodušší a cenově příznivější systémy v důsledku mnoha začínajících společností.
Základní požadavky: efektivita, ergonomie, bezpečnost
I Servisbal Obaly zaznamenává růst poptávky po balicích stolech či konceptech v podobě plnohodnotně vybaveného pracoviště. Správně navržené stoly výrazně zefektivní práci operátorů a udělají ji i komfortnější. Zároveň díky nim zvládne stejnou práci nižší počet operátorů. Díky balicím stolům je vše potřebné na dosah ruky. Odpadá tak přecházení po skladu a výsledkem je daleko nižší čas potřebný na zabalení jedné zásilky. Balení je mnohem komfortnější. Je možné si nastavit výšku stolu, pracovník se nemusí často shýbat a ohýbat pro balicí pomůcky. K obalu má daleko lepší přístup. Ke stolu lze bez obtíží zabudovat např. stroje na výrobu výplní do krabic, lepičky kartonů, dopravníkové pásy apod. V rámci standardních prvků výbavy lze ke stolu snadno připojit zásobníky na fixační materiál, stroje na výrobu fixačního materiálu přímo na místě, odvíječe a řezáky balicích materiálů, váhy, držáky na hardwarové vybavení pro PC a mnoho dalších možností. V rámci doplňků nabízí Servisbal vybavení desky stolu otvorem pro výrobu výplní systémem PadPak, policemi pro integraci zásobníku na vzduchové polštářky Air Cushions, elektroinstalaci a osvětlení a šuplíky i různé druhy polic pro organizaci balicích potřeb.
Častým požadavkem zákazníků je i integrace balicích stolů se stávající linkou. Obvyklé je napojení na dopravníkové pásy, po kterých se přepravuje zboží k zabalení. Firemní zákazníci jsou ochotnější platit za řešení na míru a nespokojí se s holým stolem bez dalších modulů zjednodušujících práci. Zkušenosti Servisbalu říkají, že i nákladnější varianty stolů se v ušetřených nákladech tzv. vrátí obvykle během jednoho roku.
„Pracoviště si většinově navrhli sami baliči“
Naše pracoviště optimalizujeme jak z hlediska výkonnosti, tak z hlediska ergonomie práce. Letos jsme zvládli otevřít novou balicí část u našeho automatizovaného skladu v Chrášťanech a v Senci na Slovensku. Součástí je již nový model práce, který je díky správné ergonomii o 30 procent efektivnější. Při výstavbě nových pracovních míst jsme se řídili ve velké míře požadavky od našich dlouholetých baličů. Pracoviště si z 80 procent navrhli sami pracovníci, což pozitivně ovlivnilo výkonnost i motivovanost zaměstnanců.
Miroslav Köváry, místopředseda představenstva, Alza.cz
Článek připravila: Jana Žižková