
Kofola splnila vytyčené cíle i přes souběh energetické a surovinové krize
I přes energetickou a surovinovou krizi se Skupině Kofola podařilo splnit vytyčené cíle. V roce 2022 dosáhla Kofola provozního zisku EBITDA na úrovni 1,11 mld. korun. K tomu přispěly rostoucí prodeje v klíčových prodejních kanálech, rekordní letní sezóna, meziroční růst kategorie nápojů na cesty, ale i sílící obliba čerstvých šťáv a bylinných čajů.
Dodatečné náklady se pohybovaly ve výši 0,5 mld. korun oproti předchozímu roku. „Inflace a růst nákladů všech našich hlavních nákladových kategorií – od materiálů, energií, přes dopravu, nákladů na práci, až po cenu služeb – způsobily vysoké cenové tlaky, které jsme museli kompenzovat hledáním dalších úspor a postupným zvyšováním našich prodejních cen,“ uvádí Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola.
„Jsem rád, že díky pružnosti našeho rozhodování, efektivnímu řízení a skvělým prodejním výsledkům se nám podařilo překročit poslední avizovaný odhad ročního cíle EBITDA. I když se ale výsledek jeví jako velmi silný, je nutné říci, že před třemi lety jsme si mysleli, že dnes budeme mnohem dále. Realita posledních roků zbrzdila naše strategické plány,“ doplňuje Samaras.
Úspěchy v československém regionu
V klíčovém československém regionu tržby rostly ve všech prodejních formátech. Nápoje určené ke spotřebě doma vzrostly o 9 %. V gastru se zvýšily tržby oproti minulému roku o 51 %.
„Čepovaná Kofola ovládla letní sezónu. Dařilo se ale i baleným nápojům, zvláště těm určeným na cesty, jejichž tržby meziročně stouply o 25 %. Přes překvapivě příznivý vývoj tržeb, EBITDA nápojové části v ČeskoSlovensku poklesla v důsledku zvýšených vstupů,“ uvádí Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v ČeskoSlovensku.
Úspěchy slavily další segmenty Skupiny. I přes výzvy spojené s inflací a rostoucími náklady, adriatický segment rostl jak ve Slovinsku, tak Chorvatsku. Tržby v obou zemích překonaly rok 2019. Ve srovnání s loňským rokem narostl objem prodejů v litrech o 8 %, export zaznamenal dvouciferný růst.