logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Zálohový systém na Slovensku překonává očekávání, míra zpětného sběru obalů je přes 70 %...
  • Rohlik.cz rozšiřuje sortiment privátní značky Yutto o rostlinná mléka Internetový prodejce...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise...
  • Tyčinky KitKat v obalech z recyklovaného papíru bude společnost Nestlé testovat v Austrálii...
  • Nápojové obaly jsou stále více ekologické i ekonomické Zaměření na environmentální udržitelnost...

Projekt není udržitelný tím, že to řeknete. Ukažte důkazy

10. ledna 2023
Rozhovory 0
456
Projekt není udržitelný tím, že to řeknete. Ukažte důkazy

Projekt není udržitelný tím, že to řeknete. Ukažte důkazy

Konference či semináře zaměřené na udržitelnost vyrostly jako houby po dešti, což je věc rozhodně dobrá jak pro planetu samotnou, tak pro snahy podpořit udržitelnost na lokálních trzích. Přesto zde existuje prostor pro jednu další. Z toho důvodu přichází ATOZ Group s novou akcí, která podpoří zavádění principů udržitelnosti do praxe: Czech and Slovak Sustainability Summit, který se uskuteční 20. dubna 2023 ve WPP Campus v Praze. „Chceme prezentovat výsledky, nikoliv závazky, a tím inspirovat další, kteří hledají cestu k udržitelnosti,“ říká programová ředitelka nové konference Kateřina Osterrothová. Odborným garantem je prof. Vladimír Kočí, vedoucí Ústavu udržitelnosti a produktové ekologie VŠCHT Praha a zakladatel LCA studia. Mediálním partnerem akce je i časopis Svět balení.

Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 117/2022 (říjen–prosinec 2022). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.

Svět balení:

V zahraničí i v Česku lze navštívit konference zaměřené na téma udržitelnosti nebo ESG. Čím bude Sustainability Summit jiný?

Kateřina Osterrothová:

Sustainability Summit se odliší několika věcmi. Zaprvé chceme summit postavit tak, že půjde o akci s výrazným mediálním přesahem. Jenom naše časopisy, B2B tituly Svět balení, Zboží&Prodej, Tovar&Predaj, Systémy Logistiky CZ, Systémy Logistiky SK a Pharma Profit, chodí na víc než 43 000 míst a čte je zhruba 130 000 odborných čtenářů. A k tomu chceme mít co nejvíc dalších mediálních partnerů kvůli tomu, aby diskutovaná témata a projekty získaly větší publicitu. Tím lze inspirovat maximum firem nebo jednotlivců a je tak možné šířit dobrou praxi v kontextu principů udržitelnosti nebo ESG.

Summit se bude konat sice v jeden den, ale chceme komunikovat prezentované projekty po celý rok. Po akci vydáme tištěný report, který pomůže rozšířit informace ze summitu do všech koutů české a slovenské odborné komunity. Navíc chceme natočit všechny prezentace a postupně je sdílet. Zkrátka plánujeme zásah, který z hlediska odborných konferencí o udržitelnosti nemá na českém nebo slovenském trhu obdoby.

Svět balení:

Jak konkrétně by měly vypadat prezentace v konferenčním programu? Co mohou účastníci očekávat od konference?

Kateřina Osterrothová:

Cílem je poukázat formou případových studií nebo prezentací konkrétních inovací a investic na to, že všude kolem nás bují projekty, jež si nejen zasluhují pozornost, ale také mění ekonomiku a jednotlivá průmyslová odvětví. Jsme přesvědčeni o tom, že čím více se bude mluvit o zajímavých projektech, tím víc to prospěje byznysu a obecně i našemu okolí.

Sustainability Summit nebude povídáním o budoucích závazcích firem nebo opisováním zpráv o tom, jak firmy jsou nebo budou dobré. Chceme jít cestou průkaznosti, evidence, důkazů. O tom, zda je váš projekt opravdu udržitelný, nerozhoduje, že to řeknete. Je velký rozdíl mezi green logistics nebo green packagingem a green talkingem či green washingem. Musíte dokázat, že inovace funguje nebo bude fungovat. Zaměříme se na výsledky, nikoliv cíle a proklamace.

Svět balení:

Jak toho chcete dosáhnout?

Vladimír Kočí:

Klíčový je požadavek prezentace konkrétních dat, měřitelných výsledků implementace principů udržitelnosti. Bereme si trochu příklad z vědeckých konferencí, kde se na programové skladbě podílí odborná rada zajišťující odbornou garanci programu konference. Většina dosavadních konferencí a akcí zaměřených na udržitelnost nekriticky přijímá jakéhokoli přednášejícího, který se odkazuje na udržitelnost. Dosud to bylo v pořádku – napomohlo to dostat téma mezi lidi, ale nyní nastává čas začít zavádění udržitelnosti trochu kultivovat a postavit na reálný, a pokud možno měřitelný základ.

Odborná rada summitu bude složena z členů, kteří v oblasti udržitelnosti skutečně odborně pracují, například publikují, nepůjde o zaměstnance z podniků samotných. Všechny prezentace musí být před zařazením do konferenčního programu summitu schváleny odbornou radou. Neznamená to však, že komise bude příliš přísná a prezentace na první pohled bude vyřazovat. Naopak se vynasnaží poradit firmám, jež se chtějí prezentovat tak, aby jejich prezentace byly co nejpraktičtější a obsahovaly všechna dostupná data, která dokazují, že projekty skutečně pomáhají životnímu prostředí, společnosti a hospodářství.

Svět balení:

Jedním z nástrojů, které lze používat jako důkaz, jsou samozřejmě LCA studie. Co vše LCA odhalí?

Vladimír Kočí:

LCA je analytická metoda, která dokáže posuzovat a hodnotit na konkrétních číslech a indikátorech surovinovou, materiálovou a energetickou náročnost a také environmentální dopady různých aktivit a průmyslových procesů. Těžko můžeme hovořit o udržitelnosti, kdybychom nevěděli, jestli to či ono opatření má vliv na dostupnost surovin, energetickou náročnost či zátěž na životní prostředí. LCA se dnes začíná aplikovat i v oblasti nákladů a sociálních otázek. Pro summit však není LCA nutnou vstupenkou pro přednášející. Pro nás je důležité, aby se prezentovaná opatření opírala o vhodný analytický postup, abychom přešli od přání k faktům, od slov k činům.

Svět balení:

LCA posuzují vždy celý produktový systém, takzvaně od kolébky do hrobu, nebo se zpracovávají hodnocení pouze pro dílčí části řetězce? Pokud platí i to druhé, lze pouze parciální posouzení považovat za hodnověrný zdroj informací o dopadech výrobku či obalu na životní prostředí?

Vladimír Kočí:

Postupy LCA lze použít jak na výrobky, tak na technologie, služby i organizace. Například chcete-li korektně určit uhlíkovou stopu své organizace či produktu, tak se bez LCA neobejdete. I ti, kteří nabízejí výpočty uhlíkové stopy bez LCA, používají někým zveřejněné konverzní faktory určené právě na základě LCA. Vedle celých organizací umíme pomocí LCA srovnávat i jednotlivé materiály či scénáře jejich použití či nakládání s nimi. Například v hodnocení obalů nemůžete porovnávat pouze to, z jakého materiálu je obal vyroben, ale také jak se bude odstraňovat, zda bude skládkován, zda na skládce zahoří, nebo jestli se energeticky využije v ZEVO či materiálově recykluje. Možných scénářů existuje řada a každý z nich obvykle mívá jiné environmentální dopady – a ty dokážeme pomocí LCA dobře určit a vyčíslit.

Svět balení:

Přinese summit něco jiného kromě konference?

Kateřina Osterrothová:

Rozhodně ano. Nechceme pouze odborné informace a praktické případové studie. Prostor pro debaty a výměnu názorů a zkušeností bude jak v konferenčním programu, tak i v zákulisí. Například chceme nabídnout prostor pro vědce, aby sdíleli svá zjištění a studie – takzvané Science Café neboli Vědeckou kavárnu. Uvažujeme zorganizovat exkurze v den po summitu, aby lidé viděli udržitelné projekty na vlastní oči. Plánujeme i ocenění pro nejlepší projekty, které by vybrali odborníci v komisi. A samozřejmě nebude chybět networking na konci dne.

Svět balení:

To vypadá jako optimální platforma pro budování komunity udržitelných expertů…

Vladimír Kočí:

Ta komunita už víceméně existuje. Osobně znám stovky lidí, kteří působí ve svých firmách na pozicích, kde řeší udržitelnost. Naše kurzy Oběhové hospodářství a Sustainability Management na VŠCHT Praha absolvovaly stovky lidí z české a slovenské byznysové komunity. Co jim chybí, je místo pro výroční setkání. Myslím si, že Sustainability Summit může být takový prostor, a proto jsem se rád spojil s ATOZem a pomáháme s organizací. Bude to ideální setkání pro komunitu profesionálů v oblasti udržitelnosti z ČR a Slovenska. A chceme, aby tato komunita rostla a její účastníci se navzájem inspirovali. Do této komunity již začnou přibývat i absolventi našeho nového inženýrského studijního programu Udržitelnost a oběhové hospodářství, který jsme na VŠCHT Praha letos akreditovali. Naším cílem je, aby se Sustainability Summit stal takovou „cechovní“ konferencí profesionálů v oblasti udržitelnosti.

Svět balení:

Na kongresech ATOZu se věnujete udržitelnosti už dost dlouho. To zůstane, nebo posunete všechno na Sustainability Summit?

Kateřina Osterrothová:

Je důležité zdůraznit jeden princip: Pokud máme sekci udržitelnost na kongresu OBALKO, vezmeme udržitelnost k obalové komunitě. Na Sustainability Summitu to bude opačným směrem – vezmeme obalový průmysl na setkání profesionálů, kteří se zabývají udržitelností. Téměř každá společnost se věnuje udržitelnosti a snaží se rozjet udržitelné projekty. Ale stává se, že lidé, kteří se zaměřují na udržitelnost ve svých firmách, nevědí, co se děje v jiných oblastech. Na Sustainability Summitu se to dozvědí.

Řeknu jeden konkrétní příklad: Můj kolega nedávno mluvil s ředitelem jednoho předního developera, který se zaměřuje na udržitelné budovy. Ten se ptal, jestli si myslí, že se ostatní budou zajímat o to, co jeho firma dělá. Kolega mu popsal případ z obalového průmyslu, jak dvě společnosti spolu vyvíjely nový obal, jenž ušetří 40 tun plastu ročně, a díky tomu, že se obal skládá do sebe daleko lépe než dřív, je pro jejich přepravu potřeba o 80 procent kamionů méně. „To je zajímavé,“ zareagoval. „Přesně tak,“ odpověděl mu kolega. „A jestli taková případová studie je zajímavá pro vás, tak určitě vaše bude zajímavá pro ředitele té obalové firmy.“ A hned byl přesvědčený, že na Sustainability Summit chce jít. A to je přesně to, o co jde. Nabídnout prostor firmám, aby ukázaly, jaké mají udržitelné projekty. A mít možnost vidět inovace ostatních a hledat společné synergie.

Svět balení:

A kdo budou tedy účastníci?

Kateřina Osterrothová:

Dnes má každá střední nebo větší společnost z výroby, retailu, packagingu, supply chainu, logistiky či packagingu svého odborníka pro tuto oblast. Firmy vnímají, že téma je pro ně naprosto nevyhnutelné. Některé už fungují v souladu s principy ESG, protože to chtějí samy, jiné kvůli finančním institucím, další se „pouze“ přizpůsobily legislativě. Se všemi se chceme na summitu potkat.

Svět balení:

ESG má delší historii, naplno se o něm v byznysu mluví v posledních třech letech. Co bude ESG znamenat pro firmy?

Vladimír Kočí:

Opravil bych vás. Nebude, už znamená. Evropský parlament již schválil směrnici CSRD. Již víme od kdy a které podniky budou muset reportovat informace nad rámec finančního reportingu. Řada těch dalších informací, například uhlíková stopa, bude muset být založena na konkrétních postupech měření. Firmy si začnou uvědomovat, že jejich dodavatelsko-odběratelské vztahy budou ovlivňovat jejich pozici v oblasti ekologie. Pro organizace začne být nevýhodné být spojen s „ekologicky špinavou“ firmou. Začínají se měnit pravidla podnikání, bude to velice zajímavé.

Svět balení:

Jak se lidé nebo firmy mohou zapojit do akce Czech and Slovak Sustainability Summit?

Kateřina Osterrothová:

Jednoduše, stát se partnerem summitu a dát všem vědět, že podporují udržitelnost. Mohou prezentovat svá udržitelná řešení v konferenčním programu anebo v takzvané „posterové“ zóně, případně se ucházet o ocenění Udržitelný projekt roku. Potkají lidi, kteří by mohli mít zájem o jejich projekt. Pokud chtějí zvolit cestu pasivnější participace, mohou se summitu „pouze“ zúčastnit, a tím rozšířit své znalosti a pochopení udržitelnosti.


prof. Ing. Vladimír Kočí, Ph.D., MBA

Prof. Vladimír Kočí se ve své odborné činnosti věnuje rozvoji environmentálně ohleduplného průmyslu, energetiky a hospodaření. Je odborníkem na metodu posuzování životního cyklu (LCA), kterou v České republice rozvíjí a uplatňuje v řadě projektů vedoucích ke snížení ekologických škod průmyslových aktivit i ke zvýšení kvality lidského života. Prof. Vladimír Kočí pravidelně přednáší na VŠCHT Praha, ČVUT, UMPRUM a na Univerzitě Karlově. Kromě práce na řadě vědeckých projektů spolupracuje s mnoha průmyslovými podniky, s neziskovými organizacemi i se samosprávou ČR. Jako vedoucí Ústavu udržitelnosti a produktové ekologie VŠCHT Praha se podílí na rozvoji vzdělávání v oblasti udržitelnosti průmyslu a oběhového hospodářství.


Mgr. Kateřina Osterrothová, Ph.D.

Kateřina Osterrothová je programovou ředitelkou obalového kongresu OBALKO a nové akce Sustainability Summit, jež podporuje udržitelnost v České republice a na Slovensku. Intenzivně se věnuje udržitelnosti, působí jako konzultantka pro firmy v oblasti udržitelnosti a pro časopis Svět balení píše odborné články na různá témata v oblasti sustainability. Je vystudovaná geochemička a po získání doktorátu působila jako vědecká pracovnice na Přírodovědecké fakultě UK.

 


Sustainability Summit

20. dubna 2023

Praha, WPP Campus

Registrace k odběru newsletteru summitu:

www.atozregistrace.cz/sustainability-summit

Web summitu: www.SustainabilitySummit.cz

 

Související články:

Michal Škoda, Pivovar Proud: „Půllitrový pivní mainstream jsme odmítli hned v počátku“ Rozbalíme to s Michalem Matysem, marketingovým manažerem Pivovaru Svijany Rozbalíme to s Jaromírem Topolským, obchodním a marketingovým ředitelem Pravé hořické trubičky, s.r.o. Rozbalíme to s Ladislavem Hurdálkem, packaging innovation expertem na volné noze

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu Automatické řezací systémy iECHO umožňují díky variabilitě osazení na jednom pracovišti zpracovávat různé materiály jako jsou voštinové, pěnové, MDF a PVC desky, vlněné lepenky, samolepicí fólie, plexisklo, hliníkové sendviče, textilie, těsnicí materiály a další. Jeden stroj tedy pokryje několik segmentů výroby a v průběhu času jej lze doplňovat o další […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required