
Mondi poukazuje na pět trendů v segmentu obalů pro e-commerce
O výsledcích svého v pořadí čtvrtého výročního průzkumu spotřebitelských trendů, který nabízí detailní pohled na chování spotřebitelů při online nákupech a jejich postoj k obalům, informovala společnost Mondi. Průzkum, který pro ni realizovala agentura RetailX, je dosud nejdůkladnější studií, které se zúčastnilo vždy 1000 spotřebitelů ve Francii, Německu, Polsku, Švédsku a Turecku. Poprvé zahrnuje také analýzu generačních rozdílů ve vzorcích nakupování.
Vzhledem k tomu, že tři čtvrtiny zákazníků v uvedených pěti zemích nakupují online alespoň jednou měsíčně a utratí v průměru 12 až 120 eur za měsíc, je důležité pochopit, proč se rozhodli nakupovat online, a rovněž jaké funkce elektronického obchodu si nejvíce cení. Nejsilnějším produktovým segmentem je móda, následují domácí potřeby, spotřební elektronika a kosmetika. V průzkumu se potvrdilo, že ve všech generacích i zemích jsou hlavními hnacími silami pro online nakupování nižší ceny a pohodlí, konkrétně úspora času a přímé doručení domů.
Které trendy jsou tedy klíčové?
Trend č. 1: Ochrana zboží a životního prostředí jsou i nadále dva nejdůležitější požadavky zákazníků.
Plných 94 % spotřebitelů uvádí ochranu zboží jako nejdůležitější faktor, zejména pokud se jedná o hodnotný výrobek. Následuje snadné uzavření pro účely vrácení zboží, které se zvýšilo ze 74 % v roce 2019 na 88 % v letošním roce. „Se stále větší dostupností snadno uzavíratelných obalů si zákazníci rovněž uvědomili, jak je tato skutečnost pro ně výhodná, a to jak z hlediska pohodlí, kdy je možné obal snadno opětovně uzavřít, aniž by museli shánět balicí pásku, ale také z hlediska udržitelnosti opětovného použití obalu,“ vysvětluje Nedim Nisic, ředitel divize eCommerce ve společnosti Mondi. Jako další důležité faktory uváděli respondenti šetrnost obalů k životnímu prostředí (84 %) a snadnou likvidaci (80 %).
Trend č. 2: Nadrozměrné obaly stojí více, než se předpokládalo.
Nadrozměrné obaly vadí 86 % spotřebitelů (v roce 2021 to bylo 79 %) a příliš velké vnitřní obaly se nelíbí 78 % zákazníků. Ve skutečnosti více než dvě třetiny (67 %) respondentů napříč pěti zeměmi uvedly, že by je nadměrné obaly odradily od nákupu dané značky. „Nadrozměrné obaly nejsou udržitelné ani nákladově efektivní. Výzkum nyní rovněž ukazuje, že tato skutečnost může ovlivnit nákupní rozhodování, kdy se zákazníci rozhodnou nepodporovat prodejce, kteří to nedělají správně,“ říká Nedim Nisic.
Trend č. 3: Na potěšení z rozbalování záleží.
Obaly nejsou jen o funkčnosti; jde o celkový zážitek. Na základě tohoto průzkumu se zjistilo, že povědomí o „unboxingu“ (tedy potěšení z rozbalování), v mnoha zemích roste. Například v Polsku v roce 2019 slyšelo o „unboxingu“ 32 % spotřebitelů, zatímco letos to bylo 66 %. V roce 2021 uvedlo 46 % dotázaných, že jedinečný zážitek z rozbalování vyvolaný výjimečným balením výrobku je právě díky obalu přesvědčí k opětovnému nákupu u stejného prodejce. V letošním roce se tento podíl zvýšil na 78 %. „Koncepce unboxingu je více než jen to, že si zákazník svou objednávku rozbalí,“ upozorňuje Nedim Nisic. „Jde o to využít příležitost poskytnout zákazníkům pozitivní zážitek ze značky, který si budou pamatovat.“
Trend č. 4: Spotřebitelé jsou stále více ochotni zaplatit malý příplatek za obal, který odpovídá jejich potřebám.
Spotřebitelé uvádějí, že jsou stále více ochotni si připlatit přibližně 1 euro navíc za obal, který nejlépe vyhovuje jejich potřebám. Ochota zaplatit za takovýto obal vzrostla v Polsku ze 48 % v roce 2021 na 81 % v letošním roce a v Německu z 56 % v roce 2021 na 70 % v roce 2022. Celkově je v těchto pěti zemích ochotno za obal zaplatit 72 % spotřebitelů, přičemž nejčastěji s tímto tvrzením souhlasí generace Z (80 %) a mileniálové (74 %).
Trend č. 5: Chování a trendy mileniálů jsou hnací silou trhu.
Jedná se o zákazníky, kteří nakupují online nejčastěji a s největší pravděpodobností nakoupí přes internet alespoň jednou denně (8 %) či více než jednou týdně (37 %). Rovněž ve velké míře utrácejí napříč sektory. Jejich názory také patří mezi nejsilnější, přičemž mileniálové ve srovnání s ostatními generacemi nejčastěji hodnotí různé vlastnosti obalů jako zásadní. Jejich generace rovněž vykazuje největší ochotu si připlatit za obal, který vyhovuje jejich potřebám.