
Lidl pokračuje v omezování plastů na obalech výrobků privátních značek
Řetězec Lidl Česká republika dál směřuje k redukci plastů v rámci obalových řešení. Podařilo se mu snížit množství plastů v obalech produktů privátních značek o více než 20 %, a to o tři roky dříve, než se zavázal. Oproti roku 2017 obsahuje méně plastu již nyní celá řada vlastních výrobků napříč sortimentem, další budou následovat. Společnost se kromě toho zaměřuje i na zvyšování podílu recyklovaného plastu v obalových řešeních.
Konkrétní cíl si Lidl Česká republika určil v roce 2018 a zavázal se k tomu, že do roku 2025 sníží množství plastů v obalech vlastních značek v porovnání s rokem 2017 o celých 20 %. Daný závazek splnil již nyní a změny se projevily u celé řady výrobků – ať už se jedná o celkové zmenšování obalů, zužování fólií nebo o úplné odstraňování plastů. „Finální úspoře plastů předcházela naše pečlivá příprava. Každý z výrobků jsme důkladně analyzovali a ve spolupráci s dodavateli nakonec upravili obal tak, aby byla redukce plastů co nejvyšší a obal zároveň stále plnil svou hlavní funkci – uchovával vysokou kvalitu výrobku,“ popisuje Michal Farník, jednatel společnosti Lidl odpovědný za nákup.
Postupné kroky pak vedly k tomu, že aktuální úspora se pohybuje v téměř tisícovkách tun ročně. Týká se například nealkoholických nápojů privátních značek Saguaro, Freeway a Naturis, které mají nižší hmotnost přebalové folie, stěn lahví, užší etikety, nižší víčka a speciální ergonomický tvar. Od roku 2018 se kompletní úspora jen u těchto nápojů pohybuje kolem 800 tun plastu ročně.
Výrobků pod privátními značkami, u kterých se měnil obal a snižovalo množství použitých plastů, byla celá řada. Například v upraveném obalu s tenčí fólií jsou v nabídce také uzeniny vlastních značek, což činí úsporu přibližně 200 tun plastu ročně. Dále ztenčením síly obalů hranolek (1000 g i 2500 g) se podaří ušetřit až 3,4 tun plastu za rok. Menší obaly mají také sušené plody značky Alesto při zachování původního obsahu a roční úspora činí až 6 tun plastu. Podobně odstraněním plastového víčka z jogurtových smoothie Pilos se uspoří až 1,8 tun plastu ročně. Obalovaný sýr Culinea zákazníci v prodejnách Lidl najdou v papírovém balení namísto plastové vaničky, předpokládaná celková úspora tímto krokem je více než 8,9 tun plastu za rok. A zmenšením obalů pracích prášků vlastní značky Formil se uspoří více než 3 další tuny plastu ročně.
Zásadní úsporou bylo také vyřazení jednorázových plastů (kelímky, brčka, příbory) z nabídky. K tomu Lidl přistoupil již v roce 2019. Změna se dotkla mimo jiné i vatových tyčinek do uší. Jen díky výměně plastové části tyčinek za papírovou se podařilo uspořit více než 21 tun plastu ročně.
„Dosažením našeho cíle v oblasti redukce plastů ale samozřejmě nekončíme a v našem úsilí budeme i nadále pokračovat. Uvědomujeme si svou odpovědnost vůči životnímu prostředí a snížení spotřeby plastů je tak jedním z našich dlouhodobých závazků,“ doplňuje Michal Farník.
Samotná redukce není ovšem to jediné, na co se Lidl v rámci své strategie zaměřuje. Zavázal se také k tomu, že do roku 2025 budou obaly privátních značek budou obsahovat 25 % recyklovaných plastů, tzv. recyklátů. Jejich podíl v sortimentu přitom už nyní tvoří 18 %. Čtvrtinu (25%) rPET obsahují 1,5l lahve pramenité vody Saguaro, obaly kávového nápoje značky Milbona tvoří až 50% recyklát. Ze 100% recyklátů jsou pak většinou vyrobeny obaly drogistických výrobků nebo vybrané nepotravinářské spotřební zboží (např. plastové odpadkové koše, koše na prádlo a podobně).
Tato opatření jsou součástí REset Plastic, mezinárodní plastové strategie skupiny Schwarz, ke které se Lidl Česká republika připojil a představuje komplexní přístup od snižování množství plastů přes design, recyklaci, likvidaci až po inovace a vzdělávání v této problematice.