logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Tyčinky KitKat v obalech z recyklovaného papíru bude společnost Nestlé testovat v Austrálii...
  • Nápojové obaly jsou stále více ekologické i ekonomické Zaměření na environmentální udržitelnost...
  • Limitovaná edice Becherovky v ukrajinských národních barvách Limitovaná edice Becherovky...
  • Kaufland a Lidl podporují zálohování PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a Lidl, které patří...
  • Značku Fentimans bude pro český trh distribuovat Stock Plzeň-Božkov Společnost Stock...

Soutěž Model Young Package 2022 vyhlásila vítěze

31. října 2022
Design 0
486
Soutěž Model Young Package 2022 vyhlásila vítěze

Soutěž Model Young Package 2022 vyhlásila vítěze

Obaly na jídlo byly tématem letošního ročníku mezinárodní soutěže v obalovém designu Model Young Package. V konkurenci téměř tří stovek prací z celého světa se objevila nápaditá řešení obalů na knedlíčky nebo třeba lázeňské oplatky. Designéři podle organizátorů soutěže opět dokázali, že inovativní a udržitelná obalová řešení dokážou nejen povýšit zážitek z konzumace, ale i šetřit životní prostředí.

Je možné navrhnout obal, díky němuž se jídlo stane ještě větším zážitkem? K tomu letos vyzval již 26. ročník mezinárodní soutěže obalového designu pro designéry i studenty, kterou vyhlašuje společnost Model Group. Soutěž má dvě kategorie. Do kategorie High School se mohou přihlásit studenti středních a vyšších odborných škol. Druhá kategorie Unlimited je určena pro studenty vysokých škol a designéry bez omezení věku.

Celkem z 18 zemí světa od Austrálie po Chile přišlo do soutěže 284 prací. Hodnotila je odborná porota, ve které se sešli designéři Jan Činčera a Jiří Pelcl, dále Joen Svensson, manažer obalového materiálu Lego Group, Pavel Komůrka, koordinátor obalových inovací a udržitelnosti v Orkla Group, Yücel Metin, vedoucí kompetence v oblasti obalů ve společnosti Model Group, a Juliana Fischerová, novinářka, spisovatelka a pekařka, známá jako Maškrtnica. Které návrhy porotu nejvíce zaujaly?

Kategorie High School

1. místo – Jiaozi
I moment při odnášení jídla z restaurace může představovat zážitek. Do svého modelu jej ztělesnila mladá designérka Lea Romanowská z ČR, která vytvořila luxusní take-away krabičku na čínské knedlíčky, tzv. jiaozi. Dovnitř se vejde až 8 knedlíčků, obklopujících prostor na omáčku. Podle druhu knedlíčků je možné do obalu vložit různý papír, a tak obal personalizovat. Navenek působí box velmi elegantně, minimalisticky a díky výseku, jenž nahrazuje tisk, nabízí příležitost pro jedinečný branding a individualizaci. Navíc je dle odborné poroty konstrukčně perfektně propracovaný.

2. místo – Calorie Cookie Package
Korejská autorka Yoonsuh Lee si všimla, že lidé často zkonzumují celé balení sušenek a pak je dohánějí výčitky. Vytvořila proto obal rozdělený na tři části, kdy každá představuje určité množství sušenek, a tedy i snědených kalorií. Model působí velmi nenápadně, čistě a jednoduše a kromě sušenek by se jeho idea dala využít i pro další potraviny. Díky použití pouze jednoho materiálu je velmi udržitelný.

 

3. místo – Eggs with a Story
Cílem obalu od Kateřiny Hovorkové z ČR je dostat lidi blíže k přírodě, motivovat je k přemýšlení o životních podmínkách slepic a k nákupu vajec z volného chovu. Na první pohled je díky materiálu a designu zřejmé, že se v obsahu neskrývá nějaký průmyslový výrobek, ale výtvor živého zvířete a dar přírody. Obal na vajíčka zaujal porotu výrazným jednobarevným grafickým ztvárněním. Povedenou technikou linorytu uvádí spotřebitele do farmářského prostředí, navozuje touhu obal otevřít (rozevřít křídla slepice), a tím objevit obsah, farmářská vajíčka. Obal byl oceněn i Cenou inovačního centra Model Group.

Kategorie Unlimited

1. místo – Spa Wafers Package
Lázeňské oplatky jsou pochoutkou s dlouhou tradicí a stejně tak i jejich obal se s léty nemění. Klára Kiesewetterová z ČR se rozhodla jej zmodernizovat a vytvořila krabičku, která se dá rozložit na dvě půlky, z nichž se dají oplatky konzumovat, a následně zase složit. Netradiční šestiúhelníkový tvar a atraktivní grafické zpracování dělá z obalu něco, co by v prodejnách vyčnívalo. Má podle poroty také jedinečný způsob a promyšlenou konstrukci, která by vhodně fungovala pro ochranu produktu.

 

2. místo – Cat Cookies
Obalům na pamlsky pro domácí mazlíčky se obecně nevěnuje moc pozornosti, ale Chiara Helységová ze Slovenska vytvořila set 3 balení sušenek pro kočky, které by v regálech obchodů pozornost upoutaly. Grafika vystihuje kočičí hravost a zároveň se prolíná se samotným tvarem obalu. Jednoduchý, jedinečný a vyzrálý design představuje kompletní promyšlené řešení přes konstrukci až po grafiku.

3. místo – No Shame!

Většina obalů na bonbony na trhu je svým zpracováním zaměřena na děti, ale ty od designérky Andrey Kováčové ze Slovenska zaujmou i dospělé, kteří si je čas od času dopřejí také. Jako materiál zvolila autorka průhledný papír, který nahrazuje v segmentu nejčastěji používaný plast. Působí atraktivně a zároveň poskytuje prostor pro jednoduché a efektivní grafické zpracování, uvádějící všechny informace o produktu. Barevná hmota bonbonů vytváří pocity chutě, které se mohou naplnit v momentě otevření a ochutnání obsahu.

Speciální ceny

Cena Inovačního Centra Model Group – un_pack_up

Na seniory myslela při návrhu obalu Agnieszka Jaskierska z Polska, která si uvědomila, že mnoho z nich má problém s otevíráním krabiček na suché potraviny, neboť se často vysypávají. Pohyblivé části v jejím obalu umožňují odměřit velikost porce, otvor pro odsypání obsahu je možné opakovaně otevřít a zavřít. Velkou výhodou tohoto obalu na rýži je také kombinace neprůhledné a transparentní části, která umožňuje vidět, jaký produkt a kolik jej obal obsahuje. Plusem je i udržitelný a 100% recyklovatelný obal jen z jednoho obalového materiálu.

Cena předsedy poroty – Toothpicks

Papírový obal na párátka od Terezy Cvrčkové z ČR umožňuje jejich jednoduché a zároveň hygienické použití. Krabička se otevře tak, že spotřebitel uchopí prostřední část párátka, a tak nesáhne na jeho špičku, která se vkládá do úst. Špičky jsou také chráněny před prachem a jinými nečistotami. Tento návrh dokazuje, jak jednoduše a účelně, hospodárně a přitom funkčně lze vytvořit obal na párátka.

 

Cena Czechdesign – Spaghetti Packaging

Problém s odměřováním velikosti porce špaget se rozhodla vyřešit Veronika Fejtová z ČR a navrhla obal, jenž místo nepraktického plastového balení využívá tubu s otvorem, který právě velikost porce určuje. Jednoduché a atraktivní řešení představuje funkční design s nápadem. Tvar tubusu umožňuje snadnou skladovatelnost a ladí s jeho minimalistickým grafickým designem.

Související články:

Soutěž Pentawards udělila ceny za obalový design roku 2022 Coca-Cola redesignovala plechovky pro nápoje na americký trh Ondrášovka redesignovala své minerální vody

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu Automatické řezací systémy iECHO umožňují díky variabilitě osazení na jednom pracovišti zpracovávat různé materiály jako jsou voštinové, pěnové, MDF a PVC desky, vlněné lepenky, samolepicí fólie, plexisklo, hliníkové sendviče, textilie, těsnicí materiály a další. Jeden stroj tedy pokryje několik segmentů výroby a v průběhu času jej lze doplňovat o další […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required