
Soutěž Model Young Package 2022 vyhlásila vítěze
Obaly na jídlo byly tématem letošního ročníku mezinárodní soutěže v obalovém designu Model Young Package. V konkurenci téměř tří stovek prací z celého světa se objevila nápaditá řešení obalů na knedlíčky nebo třeba lázeňské oplatky. Designéři podle organizátorů soutěže opět dokázali, že inovativní a udržitelná obalová řešení dokážou nejen povýšit zážitek z konzumace, ale i šetřit životní prostředí.
Je možné navrhnout obal, díky němuž se jídlo stane ještě větším zážitkem? K tomu letos vyzval již 26. ročník mezinárodní soutěže obalového designu pro designéry i studenty, kterou vyhlašuje společnost Model Group. Soutěž má dvě kategorie. Do kategorie High School se mohou přihlásit studenti středních a vyšších odborných škol. Druhá kategorie Unlimited je určena pro studenty vysokých škol a designéry bez omezení věku.
Celkem z 18 zemí světa od Austrálie po Chile přišlo do soutěže 284 prací. Hodnotila je odborná porota, ve které se sešli designéři Jan Činčera a Jiří Pelcl, dále Joen Svensson, manažer obalového materiálu Lego Group, Pavel Komůrka, koordinátor obalových inovací a udržitelnosti v Orkla Group, Yücel Metin, vedoucí kompetence v oblasti obalů ve společnosti Model Group, a Juliana Fischerová, novinářka, spisovatelka a pekařka, známá jako Maškrtnica. Které návrhy porotu nejvíce zaujaly?
Kategorie High School
1. místo – Jiaozi
I moment při odnášení jídla z restaurace může představovat zážitek. Do svého modelu jej ztělesnila mladá designérka Lea Romanowská z ČR, která vytvořila luxusní take-away krabičku na čínské knedlíčky, tzv. jiaozi. Dovnitř se vejde až 8 knedlíčků, obklopujících prostor na omáčku. Podle druhu knedlíčků je možné do obalu vložit různý papír, a tak obal personalizovat. Navenek působí box velmi elegantně, minimalisticky a díky výseku, jenž nahrazuje tisk, nabízí příležitost pro jedinečný branding a individualizaci. Navíc je dle odborné poroty konstrukčně perfektně propracovaný.
2. místo – Calorie Cookie Package
Korejská autorka Yoonsuh Lee si všimla, že lidé často zkonzumují celé balení sušenek a pak je dohánějí výčitky. Vytvořila proto obal rozdělený na tři části, kdy každá představuje určité množství sušenek, a tedy i snědených kalorií. Model působí velmi nenápadně, čistě a jednoduše a kromě sušenek by se jeho idea dala využít i pro další potraviny. Díky použití pouze jednoho materiálu je velmi udržitelný.
3. místo – Eggs with a Story
Cílem obalu od Kateřiny Hovorkové z ČR je dostat lidi blíže k přírodě, motivovat je k přemýšlení o životních podmínkách slepic a k nákupu vajec z volného chovu. Na první pohled je díky materiálu a designu zřejmé, že se v obsahu neskrývá nějaký průmyslový výrobek, ale výtvor živého zvířete a dar přírody. Obal na vajíčka zaujal porotu výrazným jednobarevným grafickým ztvárněním. Povedenou technikou linorytu uvádí spotřebitele do farmářského prostředí, navozuje touhu obal otevřít (rozevřít křídla slepice), a tím objevit obsah, farmářská vajíčka. Obal byl oceněn i Cenou inovačního centra Model Group.
Kategorie Unlimited
1. místo – Spa Wafers Package
Lázeňské oplatky jsou pochoutkou s dlouhou tradicí a stejně tak i jejich obal se s léty nemění. Klára Kiesewetterová z ČR se rozhodla jej zmodernizovat a vytvořila krabičku, která se dá rozložit na dvě půlky, z nichž se dají oplatky konzumovat, a následně zase složit. Netradiční šestiúhelníkový tvar a atraktivní grafické zpracování dělá z obalu něco, co by v prodejnách vyčnívalo. Má podle poroty také jedinečný způsob a promyšlenou konstrukci, která by vhodně fungovala pro ochranu produktu.
2. místo – Cat Cookies
Obalům na pamlsky pro domácí mazlíčky se obecně nevěnuje moc pozornosti, ale Chiara Helységová ze Slovenska vytvořila set 3 balení sušenek pro kočky, které by v regálech obchodů pozornost upoutaly. Grafika vystihuje kočičí hravost a zároveň se prolíná se samotným tvarem obalu. Jednoduchý, jedinečný a vyzrálý design představuje kompletní promyšlené řešení přes konstrukci až po grafiku.
Většina obalů na bonbony na trhu je svým zpracováním zaměřena na děti, ale ty od designérky Andrey Kováčové ze Slovenska zaujmou i dospělé, kteří si je čas od času dopřejí také. Jako materiál zvolila autorka průhledný papír, který nahrazuje v segmentu nejčastěji používaný plast. Působí atraktivně a zároveň poskytuje prostor pro jednoduché a efektivní grafické zpracování, uvádějící všechny informace o produktu. Barevná hmota bonbonů vytváří pocity chutě, které se mohou naplnit v momentě otevření a ochutnání obsahu.
Speciální ceny
Cena Inovačního Centra Model Group – un_pack_up
Na seniory myslela při návrhu obalu Agnieszka Jaskierska z Polska, která si uvědomila, že mnoho z nich má problém s otevíráním krabiček na suché potraviny, neboť se často vysypávají. Pohyblivé části v jejím obalu umožňují odměřit velikost porce, otvor pro odsypání obsahu je možné opakovaně otevřít a zavřít. Velkou výhodou tohoto obalu na rýži je také kombinace neprůhledné a transparentní části, která umožňuje vidět, jaký produkt a kolik jej obal obsahuje. Plusem je i udržitelný a 100% recyklovatelný obal jen z jednoho obalového materiálu.
Cena předsedy poroty – Toothpicks
Papírový obal na párátka od Terezy Cvrčkové z ČR umožňuje jejich jednoduché a zároveň hygienické použití. Krabička se otevře tak, že spotřebitel uchopí prostřední část párátka, a tak nesáhne na jeho špičku, která se vkládá do úst. Špičky jsou také chráněny před prachem a jinými nečistotami. Tento návrh dokazuje, jak jednoduše a účelně, hospodárně a přitom funkčně lze vytvořit obal na párátka.
Cena Czechdesign – Spaghetti Packaging
Problém s odměřováním velikosti porce špaget se rozhodla vyřešit Veronika Fejtová z ČR a navrhla obal, jenž místo nepraktického plastového balení využívá tubu s otvorem, který právě velikost porce určuje. Jednoduché a atraktivní řešení představuje funkční design s nápadem. Tvar tubusu umožňuje snadnou skladovatelnost a ladí s jeho minimalistickým grafickým designem.