
Rozbalíme to s Jiřím Sedlákem, ředitelem obchodní části Bezobalu
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Jiří Sedlák, ředitel obchodní části Bezobalu, který v rozhovoru přiznává, že v tuto chvíli vyprodukuje jedna prodejna Bezobalu asi tolik odpadu jako běžná rodina.
Svět balení: Lze si dnešní konzumní společnost, kde je „normální“ balit např jednotlivý croissant do folie a pak několikero croissantů do dalšího obalu, představit bez obalů nebo s omezeným množstvím balených produktů?
Jiří Sedlák: Není tomu ani tak dlouho, kdy tomu tak bylo. Určitě není možné popírat funkci obalu jako ochranného prvku potravin, ale jak sám zmiňujete, tak je tu velké množství obalů, které se vymkly zdravému rozumu. Většina produktů obal vůbec nepotřebuje a je tedy možné zcela se mu vyhnout. U produktů, které obal nezbytně potřebují je buď možné prodávat je v obalu vratném anebo je také možné položit si otázku, zda je takový produkt na trhu nezbytný. Inovace v potravinářství nás posunuly do bizarní doby, kdy najdeme v regálu hotové potraviny jen k ohřátí, ale jsou napumpované konzervanty a dochucovadly, aby tyto umělé hmoty jídlo alespoň připomínaly. Tam si dovolím tvrdit, že jejich vyřazení společnosti jen prospěje.
Svět balení: Mnoho firem vnímá obal jako prostředek pro komunikaci se zákazníkem nebo jako marketingový prvek. Byly by se firmy ochotné obalů vzdát?
Jiří Sedlák: Firmy, které s námi spolupracují vědí, že nejlepší cestou, jak komunikovat kvalitu je zapojení personálu v prodejně. My máme s dodavateli osobní vztahy a jezdíme k nim na návštěvy s týmem, právě proto abychom je dokázali dobře “prodat”. Dříve to bylo běžné, hokynář se s farmářem znal a na zbožíznalství stála jeho řemeslná čest. Naši prodavači nejsou jen podavači, opravdu ze surovin vaří a vědí o čem mluví. Denně se setkáváme se záludnými otázkami od zákazníků což je dobře, a i nás to stále učí a posouvá v našem oboru.
Obal Vám o výrobku kromě složení stejně nic neřekne. Umí Vám ale povědět mnoho o tom, jak zdatný je marketingový tým, který za ním stojí, ale to už je pramálo spojené s kvalitou a zdravím potraviny, která se za ním skrývá.
Svět balení: S jakými problémy se u zákazníků nejvíce setkáváte? Takovou ohranou písničkou zlých jazyků bývá hygiena.
Jiří Sedlák: Zvyknout si na něco nového je obtížné, ale největším problémem je překročit práh. Bezobalu je zahalené mnoha mýty a předsudky a to, že tento způsob prodeje je ve společnosti už 50 let zapomenutý z něj dělá něco zvláštního. Je to výhoda i nevýhoda. Nevýhodou je to, že zvláštní způsob prodeje je bariérou pro nového zákazníka. Velkou výhodou je naopak to, že když si zákazník zvykne, tak nechce zpátky. Z prostředí klidu, kde na Vás neútočí barevné reklamy, hlasité znělky, akce a další marketingové chytáky, se zpátky do reality vrací obtížně. Jako největší výhodu naši zákazníci vidí to, že nemusí číst složení. U nás se do regálu nedostane potravina, která by nebyla opravdová.
Hygiena je fenoménem doby, kdy je člověk oddělený od vzniku potraviny. Každý do dělal v potravinářství či zemědělství ví, že řemeslná potravina se po cestě k nám potká s řadou škůdců, s hlínou, s rukami pracovníků a když se dostane do plastového pytlíku tak najednou získá status nedotknutelné modly. Tím vůbec nechci zlehčovat to, že na prodejnách máme nastavené velmi přísné standardy, které spíše než maloobchodu odpovídají restauracím. Jen chci vysvětlit, že cesta do sterilního plastového obalu je jen něco nepoznaného, co v nás může budit dojem dokonalosti.
Svět balení: Jak to funguje s poptávkou a nabídkou? Je v Česku po bezobalovém prodeji potravin velká poptávka?
Jiří Sedlák: Do konce roku 2019 byla poptávka veliká. Obchody rostly jako po dešti a stejně nestíhali zákazníkům, takže prodejny byly hodně vytížené. Zvykli jsme si na to a zvládali jsme to dobře. Lidé chtěli změnu na trhu a kupovali kvalitní potraviny.
Toto se ale změnilo s nástupem pandemie koronaviru a dalšími šoky v ekonomice jako invaze Rusů na Ukrajinu a s ní spojená inflace. Lidé začali šetřit a kvalitní potraviny šly na druhou kolej společně s ekologií. Právě v této době je ale potřeba dát kvalitnímu jídlu pozornost, aby člověk posílit své zdraví a obranyschopnost organismu. I příroda dostala od covidu dost na frak, nárůst odpadů spojený s dovážkou nákupů a hotového jídla či zdravotnického materiálu je něco co na skládkách zdědí další generace, které nás za to chválit nebudou.
Nyní se ale nacházíme v situaci, kdy nabídka kvalitních potravin poptávku převyšuje. Zdaleka se nejedná pouze o bezobalové obchody. Prodejci kvalitních potravin utrpěli jako celek a v tuto chvíli je jedno jakým způsobem je prodávají. Největší riziko vidím v tom, jak se budou mít farmáři a řemeslní zpracovatelé potravin jako pekaři, mlékaři a další. Pro ně není jednoduché výrobu přesměrovat, jelikož když se rozhodnu pro ekologický chov krav nebo slepic, tak je nedokážu ze dne na den nahnat do hal a udělat z nich velkochov, nehledě na to, že by to ti farmáři ani nikdy neudělali.
Svět balení: Potraviny k vám do prodejen ovšem musejí dorazit také v nějakém obalu. Jaké obaly využíváte? Jsou ekologické?
Jiří Sedlák: Obaly, které k nám putují jsou dost různorodé. Největší radost máme z obalů, které jsou vratné a točí se mezi námi a dodavatelem stále dokola. Dostáváme tak například koření a sušenky. Přichází v potravinářských kýblech, které se vymývají a nevzniká tak žádný odpad, jelikož je používáme již roky.
Dalším častým obalem je velký papírový pytel, ve kterém nám chodí suché trvanlivé produkty. Zde dbáme na to, aby byl pytel co největší a neprodukovali jsme tedy velké množství malých pytlíků. Všechny tyto pytle schováváme a nabízíme dál k použití. Vyhodíme jen ty opravdu roztrhané, kterých je pár kusů do měsíce.
Nakonec nám chodí zboží i v kartonových krabicích, kde je produkt buď volně nebo ještě v plastovém pytli. Zde nejvíce dbáme na poměr obalu a obsahu, aby plast nevznikal nadarmo. Plastové pytle dále používáme a nabízíme k použití například iniciativám jako je Trash Hero, které pytle od nás používají na úklidy a sbírají do nich odpad.
Nulový odpad je pro nás metou, které pravděpodobně nikdy nedosáhneme, ale směřujeme k ní. V tuto chvíli vyprodukuje jedna prodejna asi tolik odpadu jako běžná rodina.