logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Tyčinky KitKat v obalech z recyklovaného papíru bude společnost Nestlé testovat v Austrálii...
  • Nápojové obaly jsou stále více ekologické i ekonomické Zaměření na environmentální udržitelnost...
  • Limitovaná edice Becherovky v ukrajinských národních barvách Limitovaná edice Becherovky...
  • Kaufland a Lidl podporují zálohování PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a Lidl, které patří...
  • Značku Fentimans bude pro český trh distribuovat Stock Plzeň-Božkov Společnost Stock...

Rozbalíme to s Jiřím Sedlákem, ředitelem obchodní části Bezobalu

15. září 2022
Rozhovory 0
362
Rozbalíme to s Jiřím Sedlákem, ředitelem obchodní části Bezobalu

Rozbalíme to s Jiřím Sedlákem, ředitelem obchodní části Bezobalu

Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Jiří Sedlák, ředitel obchodní části Bezobalu, který v rozhovoru přiznává, že v tuto chvíli vyprodukuje jedna prodejna Bezobalu asi tolik odpadu jako běžná rodina.

Svět balení: Lze si dnešní konzumní společnost, kde je „normální“ balit např jednotlivý croissant do folie a pak několikero croissantů do dalšího obalu, představit bez obalů nebo s omezeným množstvím balených produktů?

Jiří Sedlák: Není tomu ani tak dlouho, kdy tomu tak bylo. Určitě není možné popírat funkci obalu jako ochranného prvku potravin, ale jak sám zmiňujete, tak je tu velké množství obalů, které se vymkly zdravému rozumu. Většina produktů obal vůbec nepotřebuje a je tedy možné zcela se mu vyhnout. U produktů, které obal nezbytně potřebují je buď možné prodávat je v obalu vratném anebo je také možné položit si otázku, zda je takový produkt na trhu nezbytný. Inovace v potravinářství nás posunuly do bizarní doby, kdy najdeme v regálu hotové potraviny jen k ohřátí, ale jsou napumpované konzervanty a dochucovadly, aby tyto umělé hmoty jídlo alespoň připomínaly. Tam si dovolím tvrdit, že jejich vyřazení společnosti jen prospěje.

Svět balení: Mnoho firem vnímá obal jako prostředek pro komunikaci se zákazníkem nebo jako marketingový prvek. Byly by se firmy ochotné obalů vzdát?

Jiří Sedlák: Firmy, které s námi spolupracují vědí, že nejlepší cestou, jak komunikovat kvalitu je zapojení personálu v prodejně. My máme s dodavateli osobní vztahy a jezdíme k nim na návštěvy s týmem, právě proto abychom je dokázali dobře “prodat”. Dříve to bylo běžné, hokynář se s farmářem znal a na zbožíznalství stála jeho řemeslná čest. Naši prodavači nejsou jen podavači, opravdu ze surovin vaří a vědí o čem mluví. Denně se setkáváme se záludnými otázkami od zákazníků což je dobře, a i nás to stále učí a posouvá v našem oboru.
Obal Vám o výrobku kromě složení stejně nic neřekne. Umí Vám ale povědět mnoho o tom, jak zdatný je marketingový tým, který za ním stojí, ale to už je pramálo spojené s kvalitou a zdravím potraviny, která se za ním skrývá.

Svět balení: S jakými problémy se u zákazníků nejvíce setkáváte? Takovou ohranou písničkou zlých jazyků bývá hygiena.

Jiří Sedlák: Zvyknout si na něco nového je obtížné, ale největším problémem je překročit práh. Bezobalu je zahalené mnoha mýty a předsudky a to, že tento způsob prodeje je ve společnosti už 50 let zapomenutý z něj dělá něco zvláštního. Je to výhoda i nevýhoda. Nevýhodou je to, že zvláštní způsob prodeje je bariérou pro nového zákazníka. Velkou výhodou je naopak to, že když si zákazník zvykne, tak nechce zpátky. Z prostředí klidu, kde na Vás neútočí barevné reklamy, hlasité znělky, akce a další marketingové chytáky, se zpátky do reality vrací obtížně. Jako největší výhodu naši zákazníci vidí to, že nemusí číst složení. U nás se do regálu nedostane potravina, která by nebyla opravdová.

Hygiena je fenoménem doby, kdy je člověk oddělený od vzniku potraviny. Každý do dělal v potravinářství či zemědělství ví, že řemeslná potravina se po cestě k nám potká s řadou škůdců, s hlínou, s rukami pracovníků a když se dostane do plastového pytlíku tak najednou získá status nedotknutelné modly. Tím vůbec nechci zlehčovat to, že na prodejnách máme nastavené velmi přísné standardy, které spíše než maloobchodu odpovídají restauracím. Jen chci vysvětlit, že cesta do sterilního plastového obalu je jen něco nepoznaného, co v nás může budit dojem dokonalosti.

Svět balení: Jak to funguje s poptávkou a nabídkou? Je v Česku po bezobalovém prodeji potravin velká poptávka?

Jiří Sedlák: Do konce roku 2019 byla poptávka veliká. Obchody rostly jako po dešti a stejně nestíhali zákazníkům, takže prodejny byly hodně vytížené. Zvykli jsme si na to a zvládali jsme to dobře. Lidé chtěli změnu na trhu a kupovali kvalitní potraviny.
Toto se ale změnilo s nástupem pandemie koronaviru a dalšími šoky v ekonomice jako invaze Rusů na Ukrajinu a s ní spojená inflace. Lidé začali šetřit a kvalitní potraviny šly na druhou kolej společně s ekologií. Právě v této době je ale potřeba dát kvalitnímu jídlu pozornost, aby člověk posílit své zdraví a obranyschopnost organismu. I příroda dostala od covidu dost na frak, nárůst odpadů spojený s dovážkou nákupů a hotového jídla či zdravotnického materiálu je něco co na skládkách zdědí další generace, které nás za to chválit nebudou.

Nyní se ale nacházíme v situaci, kdy nabídka kvalitních potravin poptávku převyšuje. Zdaleka se nejedná pouze o bezobalové obchody. Prodejci kvalitních potravin utrpěli jako celek a v tuto chvíli je jedno jakým způsobem je prodávají. Největší riziko vidím v tom, jak se budou mít farmáři a řemeslní zpracovatelé potravin jako pekaři, mlékaři a další. Pro ně není jednoduché výrobu přesměrovat, jelikož když se rozhodnu pro ekologický chov krav nebo slepic, tak je nedokážu ze dne na den nahnat do hal a udělat z nich velkochov, nehledě na to, že by to ti farmáři ani nikdy neudělali.

Svět balení: Potraviny k vám do prodejen ovšem musejí dorazit také v nějakém obalu. Jaké obaly využíváte? Jsou ekologické?

Jiří Sedlák: Obaly, které k nám putují jsou dost různorodé. Největší radost máme z obalů, které jsou vratné a točí se mezi námi a dodavatelem stále dokola. Dostáváme tak například koření a sušenky. Přichází v potravinářských kýblech, které se vymývají a nevzniká tak žádný odpad, jelikož je používáme již roky.

Dalším častým obalem je velký papírový pytel, ve kterém nám chodí suché trvanlivé produkty. Zde dbáme na to, aby byl pytel co největší a neprodukovali jsme tedy velké množství malých pytlíků. Všechny tyto pytle schováváme a nabízíme dál k použití. Vyhodíme jen ty opravdu roztrhané, kterých je pár kusů do měsíce.

Nakonec nám chodí zboží i v kartonových krabicích, kde je produkt buď volně nebo ještě v plastovém pytli. Zde nejvíce dbáme na poměr obalu a obsahu, aby plast nevznikal nadarmo. Plastové pytle dále používáme a nabízíme k použití například iniciativám jako je Trash Hero, které pytle od nás používají na úklidy a sbírají do nich odpad.

Nulový odpad je pro nás metou, které pravděpodobně nikdy nedosáhneme, ale směřujeme k ní. V tuto chvíli vyprodukuje jedna prodejna asi tolik odpadu jako běžná rodina.

Související články:

Rozbalíme to s Tomášem Kuglerem, manažerem prodeje průmyslového tisku ve společnosti Konica Minolta

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu Automatické řezací systémy iECHO umožňují díky variabilitě osazení na jednom pracovišti zpracovávat různé materiály jako jsou voštinové, pěnové, MDF a PVC desky, vlněné lepenky, samolepicí fólie, plexisklo, hliníkové sendviče, textilie, těsnicí materiály a další. Jeden stroj tedy pokryje několik segmentů výroby a v průběhu času jej lze doplňovat o další […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required