logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • První ochutnávka z programu jubilejního kongresu OBALKO 10 Deset je číslo, které zasluhuje...
  • Čerstvé pečivo: Trendem jsou obaly na bázi papíru Pekárenské a cukrárenské výrobky zahrnují...
  • Jihofrancouzský pivovar Fox Hat dává na etiketách prostor regionálním umělcům Tiskárna AA Labels...
  • V supermarketech se objevily nové pestrobarevné stojany na Birell Radler Na rychlé uhašení žízně...
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...

Digitální řešení a inovace dodavatelských řetězců pomohou k rozšíření znovupoužitelných obalů

29. července 2022
Reporty z obalového trhu 0
226
Digitální řešení a inovace dodavatelských řetězců pomohou k rozšíření znovupoužitelných obalů

Digitální řešení a inovace dodavatelských řetězců pomohou k rozšíření znovupoužitelných obalů

Nová studie společnosti Smithers poukazuje na rostoucí trh s plnitelnými a opakovaně použitelnými obaly. Předpovídá, že tento segment nadále kontinuálně poroste a za pět let celosvětově dosáhne hodnoty 53,5 miliardy dolarů. Významně k tomu přispějí nová digitální řešení a vyšší efektivita dodavatelských řetězců.

Studie počítá s nárůstem prodeje obalů pro opakované plnění z 35,1 miliardy dolarů v roce 2017 na 42 miliard v roce 2022. Pro další období predikuje 5% růst každý rok až na 53,5 miliardy dolarů v roce 2027.

Češi nemají dostatek informací o plastech, pomoci má vzdělávací kampaň

Smithers poznamenává, že obchodní model opětovného použití a doplňování je v současnosti nejvíce rozšířený v maloobchodě s nápoji, zejména pokud jde o skleněné lahve – více než 75 % všech opakovaně použitelných obalů je určeno pro nápoje, upozorňuje studie.

Společnost zároveň podotýká, že kategorie potravin, domácí péče, kosmetiky a osobní péče v tomto ohledu zaostávají. Vyžadují totiž odolnější obaly, jež při opakovaném použití více vydrží. Potvrzuje to nedávný průzkum firmy Hubbub, který zjistil, že 26 % dotázaných spotřebitelů se obávalo poškrábání, skvrn nebo poškození opakovaně použitelných nádob.

Globální trh s kovovými obaly v příštích pěti letech dál výrazně poroste

Zmíněný průzkum ovšem také naznačil, že poskytnout vhodné řešení, které splňuje spotřebitelskou poptávku po levných a jednoduchých možnostech doplňování, mohou inovované modely předplatného.

V současnosti využívá odvětví opětovného použití a doplňování dva různé obchodní modely, popisuje dále studie Smithers.

Prvním je doplňování uživateli u nich doma, kdy jsou lehké nebo koncentrované náplně dodávány prostřednictvím mobilního doplňování či předplacené služby do domácností uživatelů. Obaly jsou pak od nich případně znovu získávány pro opětovné použití provozovatelem systému nebo logistickou firmou, která je se zákazníky v kontaktu.

Druhý model, jímž je doplňování v kamenném obchodě, vyžaduje, aby spotřebitel vzal své opakovaně použitelné obaly do dávkovače v obchodě a doplnil je, vysvětluje Smithers. Model vracení obalů (nádob) v obchodě funguje zpravidla jako zálohový systém, kdy uživatelé vracejí své obaly na výdejnu nebo do prodejny, aby dostali své peníze ve formě zálohy zpět.

Efektivitu těchto způsobů balení může zvýšit zavedení nových technologií pro opětovné použití a pokročilá schémata doplňování. Například vyšší výdaje na koncepty opětovného použití umožní nasazení inteligentních obalů. Ty mohou uživatelům pomoci najít nejbližší místa plnění a motivovat je k vracení prostřednictvím softwarových řešení, jako jsou specifické aplikace pro chytré telefony.

Podle studie Smithers by také mohly být navrženy efektivnější systémy sběru těchto obalů včetně jejich lokalizace v reálném čase (track & trace). Společnost vysvětluje, že to poskytne lepší přehled o obalech a jejich tocích (včetně odpadů), což usnadní přesnější mapování a sběr hodnotnějších opakovaně použitelných obalů.

Pomoci může dále jak rozšíření prostorů pro opakované plnění v obchodech, tak vývoj mobilních plnicích zařízení a dávkovačů pro více produktů. V případě nápojového průmyslu bude podle Smithers přínosem další vývoj technologií pro čištění lahví. Progres přinesou i automatizovaná, decentralizovaná zařízení na mikročištění a také odolnější konstrukce PET lahví.

Jak studie na závěr shrnuje, rychlý růst segmentu opakovaně použitelných a znovu naplnitelných obalů je poháněn inovativními formáty a nutností zavést udržitelnější obchodní modely. Retaileři i značky se mohou zavázat k výrazné redukci jednorázových plastů a zároveň zajistit odlišení značek tím, že zapojí spotřebitele do nových systémů opětovného použití.

Ilustrační foto: Albert ČR

Související články:

Češi nemají dostatek informací o plastech, pomoci má vzdělávací kampaň Globální trh s kovovými obaly v příštích pěti letech dál výrazně poroste Použitý hliník nachází využití v nových plechovkách Staropramen má nové 12° pivo

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required