
Digitální řešení a inovace dodavatelských řetězců pomohou k rozšíření znovupoužitelných obalů
Nová studie společnosti Smithers poukazuje na rostoucí trh s plnitelnými a opakovaně použitelnými obaly. Předpovídá, že tento segment nadále kontinuálně poroste a za pět let celosvětově dosáhne hodnoty 53,5 miliardy dolarů. Významně k tomu přispějí nová digitální řešení a vyšší efektivita dodavatelských řetězců.
Studie počítá s nárůstem prodeje obalů pro opakované plnění z 35,1 miliardy dolarů v roce 2017 na 42 miliard v roce 2022. Pro další období predikuje 5% růst každý rok až na 53,5 miliardy dolarů v roce 2027.
Smithers poznamenává, že obchodní model opětovného použití a doplňování je v současnosti nejvíce rozšířený v maloobchodě s nápoji, zejména pokud jde o skleněné lahve – více než 75 % všech opakovaně použitelných obalů je určeno pro nápoje, upozorňuje studie.
Společnost zároveň podotýká, že kategorie potravin, domácí péče, kosmetiky a osobní péče v tomto ohledu zaostávají. Vyžadují totiž odolnější obaly, jež při opakovaném použití více vydrží. Potvrzuje to nedávný průzkum firmy Hubbub, který zjistil, že 26 % dotázaných spotřebitelů se obávalo poškrábání, skvrn nebo poškození opakovaně použitelných nádob.
Zmíněný průzkum ovšem také naznačil, že poskytnout vhodné řešení, které splňuje spotřebitelskou poptávku po levných a jednoduchých možnostech doplňování, mohou inovované modely předplatného.
V současnosti využívá odvětví opětovného použití a doplňování dva různé obchodní modely, popisuje dále studie Smithers.
Prvním je doplňování uživateli u nich doma, kdy jsou lehké nebo koncentrované náplně dodávány prostřednictvím mobilního doplňování či předplacené služby do domácností uživatelů. Obaly jsou pak od nich případně znovu získávány pro opětovné použití provozovatelem systému nebo logistickou firmou, která je se zákazníky v kontaktu.
Druhý model, jímž je doplňování v kamenném obchodě, vyžaduje, aby spotřebitel vzal své opakovaně použitelné obaly do dávkovače v obchodě a doplnil je, vysvětluje Smithers. Model vracení obalů (nádob) v obchodě funguje zpravidla jako zálohový systém, kdy uživatelé vracejí své obaly na výdejnu nebo do prodejny, aby dostali své peníze ve formě zálohy zpět.
Efektivitu těchto způsobů balení může zvýšit zavedení nových technologií pro opětovné použití a pokročilá schémata doplňování. Například vyšší výdaje na koncepty opětovného použití umožní nasazení inteligentních obalů. Ty mohou uživatelům pomoci najít nejbližší místa plnění a motivovat je k vracení prostřednictvím softwarových řešení, jako jsou specifické aplikace pro chytré telefony.
Podle studie Smithers by také mohly být navrženy efektivnější systémy sběru těchto obalů včetně jejich lokalizace v reálném čase (track & trace). Společnost vysvětluje, že to poskytne lepší přehled o obalech a jejich tocích (včetně odpadů), což usnadní přesnější mapování a sběr hodnotnějších opakovaně použitelných obalů.
Pomoci může dále jak rozšíření prostorů pro opakované plnění v obchodech, tak vývoj mobilních plnicích zařízení a dávkovačů pro více produktů. V případě nápojového průmyslu bude podle Smithers přínosem další vývoj technologií pro čištění lahví. Progres přinesou i automatizovaná, decentralizovaná zařízení na mikročištění a také odolnější konstrukce PET lahví.
Jak studie na závěr shrnuje, rychlý růst segmentu opakovaně použitelných a znovu naplnitelných obalů je poháněn inovativními formáty a nutností zavést udržitelnější obchodní modely. Retaileři i značky se mohou zavázat k výrazné redukci jednorázových plastů a zároveň zajistit odlišení značek tím, že zapojí spotřebitele do nových systémů opětovného použití.
Ilustrační foto: Albert ČR