logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • První ochutnávka z programu jubilejního kongresu OBALKO 10 Deset je číslo, které zasluhuje...
  • Čerstvé pečivo: Trendem jsou obaly na bázi papíru Pekárenské a cukrárenské výrobky zahrnují...
  • Jihofrancouzský pivovar Fox Hat dává na etiketách prostor regionálním umělcům Tiskárna AA Labels...
  • V supermarketech se objevily nové pestrobarevné stojany na Birell Radler Na rychlé uhašení žízně...
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...

Rozbalíme to s Ladislavem Hurdálkem, packaging innovation expertem na volné noze

26. července 2022
Rozhovory 0
322
Rozbalíme to s Ladislavem Hurdálkem, packaging innovation expertem na volné noze

Rozbalíme to s Ladislavem Hurdálkem, packaging innovation expertem na volné noze

Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Ladislav Hurdálek, packaging innovation expert, který v rozhovoru přiznává, že obalový svět prochází momentálně velikou transformací, že plasty nelze z obalového světa zcela vyřadit, ale jejich spotřebu je možné omezit na nezbytně nutné případy a obaly radikálně optimalizovat.

Svět balení: Po návratu do ČR (10 let působil ve výzkumném centru firmy Tetra Pak mj. na konceptech future packaging  materials, food waste reduction, packaging digitalzation) pracujete jako konzultant na volné noze. Pomáháte firmám s obalovou strategií, inovacemi obalů nejen směrem k udržitelnosti, recyklovatelnosti, cirkularitě.  Mohl byste popsat čtenářům, jak takovéto poradenství funguje?

Rozbalíme to s Michalem Matysem, marketingovým manažerem Pivovaru Svijany

Ladislav Hurdálek: Když chcete stavět dům, hledáte buď katalogový kompromis, nebo se obrátíte na architekta. V tomto vidím alegorii s mou službou. Provádím klienty spletitou cestou volby vhodných materiálů, legislativy, testů, dostupné i budoucí technologie, waste managementu, ekonomiky, value chain, kvality zpracování, konceptualizace, megatrendů atd. Propojuji tak občas i nepropojitelné obory, řešení.

Pomáhám firmám, nejen z ČR, různých velikostí, když vyvíjí nové produkty, nebo rebrandují, rozjíždí development projekty, nebo prostě chtějí změnit obaly a nejsou si jistí jakou cestou se vydat. Balit do Tetra Pak, skla, nebo PET, co je nového v tomto segmentu? BOPP, multilayers, nejnovější alternativy? Jak můj brand koncepčně zabalit zodpovědněji na dalších 5 let? Jaké materiály budou dostupné za pár let, kam směrovat investice?

Rozbalíme to s Jaromírem Topolským, obchodním a marketingovým ředitelem Pravé hořické trubičky, s.r.o.

Ve finále to znamená, že firmám ukazuji holisticky, co vše je možné použít jako obal pro daný produkt, jak může obal vypadat. Analyzuji dané řešení z 360 stupňů a hledám optimální cestu.  Klient tak získá jistotu, že se z jeho obalu nestane jen další odpad ve spalovně, nebo na skládce, ale že všechno do sebe zapadne a dává jako celek smysl, zvolený koncept obalu bude i za 5 let relevantní.

Jsou velké firmy, kde toto téma řeší tým odborníků, ale pro řadu firem je obalařina, strategie, materiály a technologie zahalena tajemstvím, které jim pomáhám odhalovat. Firmy vnímají moji nezávislost jako přínos, nestojí za mnou žádný konkrétní výrobce obalů, technologií.

Svět balení: Kam se v transformaci obalů dá až zajít, aby nedošlo ke ztrátě ochranných schopností?

Ladislav Hurdálek: Obal má podle mě primárně chránit produkt. Upřímně velmi záleží na kombinaci formulace produktu a požadovaného shelf life.

Každá mince má dvě strany, které je nutné umět definovat. Z toho důvodu jdou požadavky na ochranné vlastnosti občas proti např. při recyklovatelnosti, nebo efektivitě na balící lince. Někdy nejde couvnout z multilayer obalu s obsahem hliníkové vrstvy, jindy použijeme nejnovější inovace z oblasti monomateriálová folie. I tu je ale nutné umět zvolit.

Určitě ale každému doporučuji reduction – čili osekání všeho co kombinace obal/produkt nepotřebuje. V současnosti můžeme vidět v oblasti plastových obalů výrazné redukce v gramáži použitého plastu, použití recyklátu apod. což mě vždy potěší.

Svět balení: V celospolečenském povědomí panuje mnoho mýtů o uhlíkové stopě cirkulárních obalů. Jako příklad bych uvedl skleněné obaly, které veřejnost vnímá jako řekněme vzor toho, jak má cirkulární obal fungovat. Ovšem tento pohled je poněkud dvojsečný, mohl byste ho prosím rozvést?

Ladislav Hurdálek: Uhlíková stopa je v řadě debat a argumentací klíčový tématem, jde o marketingově silný parametr. Myslím, že proto vidíme na trhu tolik promarněných šancí na skvělý obal.

Bohužel to ale není jediný parametr, který určuje výhodnost zvolené obalové strategie. Co finální recyklovatelnost, spotřeba vody, zemědělské půdy, atd. Občas je těžké vysvětlit klientovi důležitost ostatních parametrů, pojem udržitelnosti vůbec.  Nejlepším řešením je samozřejmě LCA studie, která je ne vždy časově a finančně realizovatelná.

Osobně studuji velké množství LCA, účastním se webinářů, konferencí. Získáte taj nejen ohromný vhled do stavu věcí, cenné informace a pokoru, ale i potvrzení mé vize pojmout obalovou strategii opravdu holisticky.

Vratné obaly jsou tedy skvělý nápad, ale zda budou to pravé řešení pro tu či onu společnost určuje mnoho faktorů. Přes počet cyklů v systému, procento ztrát, hmotnost obalu, design, logistiku, vzdálenosti, výrobu, sourcing atd. Pro zajímavost detaily jako např. způsob těžby ropy má jinou uhlíkovou stopu v Číně, nebo v Norsku. Doprava vlakem a kamionem má jiný dopad v ČR, nebo ve Francii.

Svět balení: Jak si představujete ideální obal, který má minimální uhlíkovou stopu? Blíží se tomu nějaký reálně využívaný obal?

Ladislav Hurdálek: Ideální obal je takový, který nevznikne. Bohužel bez obalu by nebyla možná distribuce zboží tak jak ji známe dnes a dopad na životní prostředí, např. u potravin by byl katastrofický. Na druhou stranu si říkám, zda je opravdu nutné balit např. 4 ks sušenek do něčeho co nejde dnes zpětně zpracovat. Každý obal je něčím zatížený a ani proces recyklace není bez dopadu na životní prostředí. Jak jsem zmínil několikrát, je nutné se opravdu dívat na věci komplexně.

Velmi se těším na dlouhodobé zhodnocení LOOP projektů. Určitě i refill systémy představují krok správným směrem a klientům zejména z non-food segmentu je doporučuji. Monomateriály.

Svět balení: V současnosti je obalový trh přesycen plasty, nedávno jsem dokonce četl článek, který glosoval s tím, že zanedlouho bude ve světových oceánech plastů více než ryb. Jsou plasty v obalovém průmyslu nahraditelné? Popřípadě čím?

Ladislav Hurdálek: Plasty hrají v naší společnosti nezastupitelnou roli. Pro své jedinečné vlastnosti se logicky staly i oblíbeným obalovým materiálem. Nízká hmotnost, variabilita zpracování, cena virgin resins, atd. Bohužel vlastnictví a rozhodování, co po spotřebě produktu s obalem, se tiše přeneslo po koupi na konečného zákazníka. Ten dnes po velmi krátké interakci s obalem žije v iluzi, že za žlutým kontejnerem je vše vyřešené.

Opak je pravdou a např. v EU je podle statistik recyklováno jen cca 42 % plastových obalů. Toto číslo je mnohem menší u flexible obalů a fólií, u PET je vyšší. Money talks. Myslím, že výrobci plastů podcenili situaci již někde v 90. letech a dnes nikdo pořádně neví jak ze vzniklé situace ven.  Infrastrukturu čekají velké investice, projekty jako Holy grale, chemical recycling situaci do jisté míry ulehčí. Zdali to bude stačit ukáže až čas. Propast mezi produkcí a recyklací je bohužel tragická.

Plasty tedy nelze zcela z obalového světa vyřadit, ale jejich spotřebu je možné omezovat, obaly optimalizovat, připravit na skutečnou recyklaci. Je to nekonečný příběh.

Obalový svět teď prochází ohromnou transformací. Možná podobné té ze začátku doby plastové od 50. let minulém století. Je tu tlak regulace států, retailers, zákazníků, stavu znečištění prostředí apod.  Proto je důležité optimalizovat obaly směrem ke snadnější recyklovatelnosti, použít podíl recyklátu kde to dává smysl apod.

Osobně sázím na „paperization“ a pro řadu produktů ji vnímám jako krok správným směrem u náhrady plastů.  Samozřejmě se nehodí ve všech případech. Pohybujeme se zde na tenkém ledě formulace barierového coating a zvoleného papírového substrátu vs. ochrana produktu. Vývoj zde ale ušel velkou cestu, sám jsem řadu formulací spoluvyvíjel a tak vím, že mnoho skvělých konceptů teprve čeká na uvedení na trh.

Svět balení: V čem nejvíce dělají firmy v rámci obalových materiálů chyby?

Ladislav Hurdálek: Z mé praxe můžu říct, že řada firem přistupuje k obalům zodpovědně. Zajímají se o alternativy, hledají cesty, jak zmírnit dopad jejich obalů na životní prostředí. Inovují obaly a redesignují. Zároveň existuje řada firem, pro které je jediné kritérium bohužel jen cena obalu, nebo nechávájí vše na jejich dodavateli zboží.

Firmy si také často neověřují fakta a prezentují obaly svých brandů jako sustainable, eko apod. Ve finále je to občas takový smutný příběh, zejména u privat brands s orientací na BIO produkty mě tato skutečnost mrzí.

Další chybou je spěch. Nic se nedá uspěchat, hlavně fáze testování.  Pokud jste doposud oblast transformace obalů neřešili, nic neuspěcháte.

Občas je třeba investice do nových balících linek, které inovativní materiály zpracují. Sourcing je dnes velmi omezený u r-plastů, papíru apod. To vše je nutné mít na paměti.

Přežijí podle mě jen ti, kdo se drží hesla Innovate or die.

Související články:

Rozbalíme to s Michalem Matysem, marketingovým manažerem Pivovaru Svijany Rozbalíme to s Jaromírem Topolským, obchodním a marketingovým ředitelem Pravé hořické trubičky, s.r.o. Rozbalíme to s Monikou Zábojníkovou, marketingovou a PR manažerkou ve Farmě Bezdínek Rozbalíme to s Tomášem Kuglerem, manažerem prodeje průmyslového tisku ve společnosti Konica Minolta

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required