
Stroje pro copacking by měly nabídnout jednoduché ovládání a vyšší stupeň automatizace
Rychlá řešení a lehce recyklovatelné obaly. To jsou aktuální trendy v oblasti copackingu (contract packaging), který výrobci využívají stále ve větší míře. Ať už výrobky kompletují, balí či etiketují producenti s vlastními kapacitami, nebo k tomu využívají externí dodavatele, stojí rychlost a používání lehce recyklovatelných obalů na prvním místě. Navíc firmy, které se copackingem zabývají, hledají další cesty, jak tuto činnost urychlit a zjednodušit.
Ještě nedávno copacking představoval především přebalování zboží a jeho zatavování do smrštitelných fólií, dnes zahrnuje celou škálu činností jako páskování, opatřování produktů promočními přelepy, celofánem nebo blistrováním, legislativní štítkování, kam patří i kolkování alkoholu či tabákových výrobků, ale také kompletace dárkových balíčků nebo konstrukce, montáž a plnění prodejních POS stojanů. A to není vše. Nelze zapomenout ani na etiketování, příbaly reklamních předmětů nebo balení do multipacků. Některé firmy pak nabízejí komplexní řešení od návrhu obalu, přes zajištění technologie, nákup materiálu i finální logistické služby. To, aby se od svých konkurentů odlišily a zákazníkům nabízely komplexní systém činností. Z výčtu vyplývá, že firmy, zabývající se contract packagingem musí mít k dispozici nejen šikovné pracovníky, ale především technologie, které jim usnadní a urychlí realizaci celého procesu a maximálně ho zjednoduší. Stroje, které se při copackingu využívají, by proto měly disponovat jednoduchým ovládáním a nabízet co nejvyšší stupeň automatizace.
I v copackingu nastupuje automatizace
Z hlediska složitosti řízení navrhují například v Hopi Holdingu technologie pro copacking tak, aby zařízení mohl sestavit, zprovoznit, obsluhovat a regulovat každý zaměstnanec firmy. Vzhledem k ekonomice provozu se zaměřují hlavně na takové technologie a řešení, které po zprovoznění nebudou vyžadovat vznik odborných pozic, jako je údržbář, programátor, nebo IT specialista. „Při návrhu zařízení integrujeme moduly ke vzdálené správě, takže je pro provoz, či dodavatele snadné ze zařízení číst informace, nebo je vzdáleně spravovat,“ říká Michal Vosyka, continous improvement manager copacking v Hopi Holdingu. Se stejnou vizí, aby kolaborativní robotiku mohl obsluhovat kdokoliv a kdekoliv, ji postupně zavádějí i v rámci snižování náročnosti přímé práce do procesů manipulace s výrobky. Kromě toho se důležitým tématem v poslední době stává také cena nepřímé práce na produktu. O co jde konkrétně? „V podstatě jakákoliv administrativní činnost spojená s evidencí, přípravou, cenotvorbou, plánováním či vyskladňováním produktu samotného na sebe váže poměrnou část nákladů. Proto se zaměřujeme hlavně na inovaci systémů a databází na takové úrovni automatizace, kdy se jednotlivé kroky práce s daty přenechávají automatickým procesům, jaké umožňuje například Microsoft Power Automate. Ze tří hodin lidské práce se díky tomu pro automatický proces stává činnost na 30 sekund,“ upřesňuje Michal Vosyka. Kromě toho se hledají a zavádějí i další možnosti práce s daty, které usnadní diagnostiku dat a automatickou evidenci pohybu zakázky výrobou.
Orientace i na související služby
Ale nejde jen o automatizaci, která může proces copackingových služeb zrychlit. Vzhledem k tomu, že právě rychlost a ekonomická výhodnost služby jsou pro zákazníky rozhodující, protože ji často využívají nejen výrobci, ale především firmy z oblasti retailu či e-commerce, snaží se poskytovatelé copackingu hledat i další cesty, jak na trhu uspět. Řada z nich se v posledních letech proto zabývá dalšími souvisejícími činnostmi. Například FM Logistic Česká republika má k dispozici specialisty, kteří se věnují úpravám obalů. Na začátku spolupráce stojí pečlivá analýza požadavků klienta, na jejím konci pak snaha zkrátit čas doručení zboží na trh a zajistit obalovou optimalizaci v rámci dodavatelského či výrobního řetězce. Také jedna ze dvou divizí skupiny Marvinpac CZ nabízí komplexní služby v oblasti copackingu hlavně pro potraviny, jako jsou káva a čaj, druhá divize pak vyvíjí a vyrábí kosmetické výrobky ve Francii a Švýcarsku. V České republice probíhá plnění do primárních obalů a následné prodejní balení. Namísto konce v dodavatelském řetězci, jak tomu bývá v tradičním modelu poskytování logistických služeb a služeb s přidanou hodnotou, se tak firmy v oblasti copackingu zaměřují mnohem intenzivněji i na poptávkový řetězec klientů. „V Hopi se již delší dobu podílíme na vývoji produktů našich klientů a ve spolupráci s jejich vývojovým týmem snižujeme celkovou složitost copackingových operací a materiálů použitých na výrobcích,“ říká Michal Vosyka.
Jak nahradit fólii
Z hlediska používaných obalů i v rámci copackingu řada firem vykročila na cestu udržitelnosti. Stále sice platí, že polyolefinové smršťovací fólie a lepenka jsou nejčastěji používanými materiály, ale hledisko snadno recyklovatelných obalů se dostává do popředí zájmu producentů. Se zajímavým řešením přišel nedávno pivovar Svijany. Pro balení plechovek piva začal používat místo plastové fólie papírový sixpack TopClip. Ten v roce 2019 vyvinula společnost Smurfit Kappa jako náhradu spojování plechovek do skupinového balení pomocí smršťovací fólie. Z údajů výrobce vyplývá, že nový obal má také o 30 procent menší uhlíkovou stopu než balení do fólie. Podle ředitele pivovaru Svijany Romana Havlíka je nový obal nejen jednoduchý a elegantní, ale také daleko praktičtější. Z šestipacku může spotřebitel odebírat jednu nebo více plechovek, zatímco ostatní zůstávají nadále zafixovány v papírovém držáku.
„Jednoduché ovládání a maximální automatizace“
Při vývoji technologií a strojů pro copacking se nejvíce zaměřujeme na jednoduchost ovládání a co nejvyšší stupeň automatizace. Z hlediska složitosti zařízení navrhujeme technologie spíše jako „domácí spotřebič“, tedy tak, aby zařízení mohl sestavit, zprovoznit, obsluhovat a regulovat každý zaměstnanec firmy.
Michal Vosyka, continous improvement manager copacking, Hopi Holding
Článek připravila Martina Vampulová. Text vyšel původně v časopisu Svět balení 115 (duben-červen 2022)