
Zámořské balení vychází z detailních informací o přepravovaném produktu
K hlavním požadavkům na obalová řešení pro námořní přepravu zásilek patří bezpečnost a udržitelnost. Podstatná je při zámořském balení i ochrana produktu proti korozi, a to nejen kvůli současné komplikované situaci v dodavatelských řetězcích, kdy běžně dochází ke zpožďování přeprav. Rozvoj 5G sítí a internetu věcí pak přispívá k pokročilým možnostem sledování zásilek.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 114/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílání je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Při jakémkoliv typu přepravy i použitém způsobu balení působí na zboží určité vnější vlivy, kterým je zapotřebí obal přizpůsobit. V námořních přepravách jsou to zpravidla slaná voda, vysoké teploty (případně jejich kolísání) a vlhkost vzduchu, s nimiž se ale při plánování těchto přeprav počítá a přizpůsobuje se tomu i metoda a způsob balení. „Komplikace může nastat tehdy, kdy se zboží při přepravě neplánovaně zpozdí a tráví víc času v místech, kde na zásilku působí právě zmíněné vnější vlivy. Zpravidla se jedná o zámořské lodě nebo přístavní kontejnerové terminály a překladiště. Námořní zásilky proto balíme takovým způsobem, aby byl obal na případné zpoždění připravený a zboží se při čekání v potenciálně nepříznivých podmínkách nijak nepoškodilo,“ vysvětluje Jakub Honzek, manažer námořních přeprav společnosti DB Schenker.
V zámořské přepravě se obvykle počítá s delší dobou přepravy a možným skladováním před finálním rozbalením zásilky. „Obaly by na to měly být řádně dimenzovány, a to i s ohledem na možné zpoždění přepravy,“ upozorňuje Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly ve společnosti Geis CZ + SK. Důležité je mimo jiné použití kvalitních antikorozních fólií, s nimiž je třeba počítat už předem v rámci plánování námořních přeprav.
Celkově by zámořské balení mělo vycházet z detailních informací o přepravovaném produktu a zajistit jeho ochranu před mechanickým poškozením a vlivy okolního prostředí. Určitý produkt či zboží se vyznačuje náchylností na různé vnější vlivy, proto je ke každé zásilce zapotřebí přistupovat individuálně.
Pokročilý monitoring přepravovaného zboží
Významným trendem z hlediska technologií je vzdálené sledování zásilky během přepravy, pokud jde o různé veličiny, jako je teplota, vlhkost, tlak nebo nárazy uvnitř přepravního kontejneru. Monitoring zásilek je v dnešní době již vcelku běžný. „Základní sledování zásilky dnes DB Schenker nabízí pro všechny druhy přeprav zdarma a bez registrace. Pokročilé sledování námořní nebo železniční kontejnerové přepravy je možné za pomocí technologie Smartbox, kde kromě polohy zásilky můžeme sledovat také detailní údaje o vlhkosti, teplotě nebo náklonu kontejneru,“ vyjmenovává Jakub Honzek. Zákazníci tak mají jistotu, že se zbožím se po celou dobu přepravy zachází řádně a minimalizuje se riziko poškození.
S rozmachem 5G sítí a internetu věcí se monitoring zásilek zrychluje a zpřesňuje – zákazníci tak mohou svou zásilku sledovat prakticky v reálném čase. Navíc cena takových zařízení oproti minulosti výrazně poklesla a umožňuje při zámořských přepravách daleko širší použití. „Samotná oblast monitorování přepravních podmínek se velmi rychle vyvíjí a u drahého a citlivého zboží se již finančně vyplácí vybavovat zásilky senzorickými monitorovacími přístroji, které umožňují online kontrolu nebo zaznamenají podmínky průběhu přepravy,“ potvrzuje Tomáš Körner.
Využití recyklovatelných materiálů
Logistické společnosti a výrobci obalů pochopitelně rovněž čím dál více reagují na požadavky ochrany životního prostředí. Snaží se proto využívat ekologické, recyklovatelné nebo znovupoužitelné materiály, jako jsou dřevo, kov a plast. Trend udržitelnosti včetně směřování k cirkulární ekonomice bude nepochybně dál pokračovat a zesilovat.
Výhledově se na trhu pravděpodobně objeví také odolnější a zároveň levnější fólie nebo třeba fixační prvky, ale dřevo a železo zůstanou pevným základem exportního balení, předpovídá Jakub Honzek. „Z hlediska trendů spíše předpokládáme zvyšování nároků na bezpečnost. Bude se muset používat více fixačního materiálu, zboží bude muset mít více fixačních bodů a podobně,“ doplňuje na závěr.
„Důraz se klade i na ekologii a kvalitní značení obalu“
V zámořské přepravě je nyní trendem důraz na ekologický obal, který lze v cílové destinaci jednoduše zlikvidovat. V některých destinacích, například v USA, Číně nebo Austrálii, se klade důraz i na vizuální stránku obalu. Zbarvení dřeva nebo horší čitelnost značení může zapříčinit, že je celá zásilka vrácena do země původu. Zásadní je však funkční dodavatelský řetězec, který byl covidovým obdobím výrazně narušen. Bezpečná přeprava s co nejnižšími náklady zůstává tedy nejvíc poptávanou službou.
Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly, Geis CZ + SK
„Roste tlak směrem ke snižování nákladů na přepravu“
V poslední době jsme zaznamenali zvýšený tlak na snižování nákladů spojených s dopravou, a to se samozřejmě týká i samotného exportního balení. Proto se stále častěji setkáváme s požadavkem výrobek zabalit pouze do hliníkové fólie a fixovat jej na paletu bez přepravní bedny. Dřevěný obal tvoří totiž podstatnou část z celkové ceny zámořského balení. Nabízíme tuto variantu exportního balení, pokud víme, že se výrobek nebude během cesty vícekrát překládat, protože při manipulaci je riziko poškození nejvyšší.
Marek Češka, specialista exportního balení, Antalis, divize Packaging
Text: David Čapek
Foto: Antalis, divize Packaging; Geis CZ