
Svijany zavádí ekologický TopClip od Smurfit Kappa
Místo smršťovací plastové fólie bude Pivovar Svijany používat na balení plechovek s pivem papírový šestipack TopClip. Obal má patentovaný koncern Smurfit Kappa. Pivovar tím chce snížit svou uhlíkovou stopu.
„Patentovaný obal od společnosti Smurfit Kappa je náhradou spojování plechovek do skupinového balení pomocí fólie. Obal je zcela bez plastů a lepidel, je recyklovatelný a pro přírodu neškodný. Podle údajů výrobce má také o 30 % menší uhlíkovou stopu než balení do fólie,“ říká sládek svijanského pivovaru Petr Menšík.
„Snažíme se co nejméně zatěžovat životní prostředí, v minulosti jsme ignorovali i boom petlahví a vyvinuli jsme dvoulitrovou plechovku. Teď vidíme trend v zahraničí skupinových balení, ale nechce se nám investovat do fólií, takže jsme se rozhlíželi po světě a našli jsme tohle poměrně čerstvě patentované balení do papírového TopClipu,“ doplňuje Menšík. Jeho výhodou ve srovnání s plastovým obalem je podle něj to, že z šestipacku, tedy balení po šesti, lze jednoduše odebírat plechovky, zatímco ostatní zůstávají fixované v papírovém držáku.
Nová balicí linka přijde podle Menšíka zhruba na deset milionů korun. „Zatím to balíme ručně a zkoušíme to. Já to vozím v autě, abych věděl, co všechno to vydrží, jestli se balení třeba nerozpadá, když je bez toho lepidla,“ poznamenal. Na trh by se takto balené šestipacky svijanského piva měly podle Menšíka dostat před Vánoci.
Nejde ale o jedinou letošní investici, svijanští plánují investovat také do technologického vybavení na filtraci piva, nového analyzátoru v pivovarské laboratoři nebo inovovaného inspektoru lahví ve stáčírně. Zásadní investicí bude zajištění vyšší energetické soběstačnosti pivovaru pomocí solárních panelů na střechách pivovarských budov. Podle Menšíka ale nezdražují jen energie, několikanásobně zdražily zejména obaly, dražší jsou i suroviny, zejména slad.