
Rozbalíme to s Danielem Mimrou, vedoucím nákupu ve společnosti Lactalis
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Daniel Mimra, vedoucí nákupu ve společnosti Lactalis. Ten v rozhovoru říká, že Lactalis byla vždy ambiciózní společnost, která se nikdy nespokojila s tím, čeho zatím dosáhla, a ví, že vždy je co zlepšovat, a to jak na úrovni společnosti, tak jednotlivce.
Svět balení: Na webových stránkách máte vypsané firemní hodnoty – ambice, zapojení a jednoduchost. Mohl byste firemní hodnoty rozvést a specifikovat cíle?
Daniel Mimra: Naše firemní hodnoty v sobě odrážejí naši historii a obsahují DNA naší společnosti. Vznikly ve spolupráci s kolegy z různých zemí, což svědčí o tom, že zapojení (engagement) pro nás není pouhou proklamací. Vyjadřuje „zájem“ – chceme, aby naši kolegové měli zájem o firmu, o naše výsledky, o to, co se u nás děje, aby se chovali tak, jako by firma byla jejich vlastní. A s hrdostí můžeme říct, že se nám to ve většině případů daří. Máme kolegy, kteří u nás v mlékárnách pracují desítky let a prokázali skutečnou loajalitu, které si nesmírně vážíme. To platí i opačně, kdy my, jako Lactalis, máme zájem o všechny své kolegy a o jejich rozvoj. Lactalis byla vždy ambiciózní společnost, nikdy se nespokojíme s tím, co jsme dosáhli, víme, že vždy je co zlepšovat, a to jak na úrovni naší společnosti, tak jednotlivce. Investujeme do našich lidí, staráme se o jejich rozvoj a chceme se neustále zlepšovat. Jednoduchostí myslíme nejen jednoduchost procesů a pravidel (na tom stále pracujeme), ale také jednoduchost komunikace ve smyslu přímé, otevřené a transparentní komunikace nejen směrem k zákazníkům, ale také k našim zaměstnancům. Firemní hodnoty nemají být barevnou výzdobou našich kanceláří, ale jsou výpovědí o tom, jak žijeme a pracujeme.
Svět balení: Má firma i cíle v podpoře recyklovatelných a recyklovaných obalů. Jaké?
Daniel Mimra: Tato oblast je součástí naší CSR politiky (Corporate Social Responsibility), kterou Skupina rozvíjí již několik let. Naše úsilí bychom mohli rozdělit na dvě části. Jedna část lze specifikovat jako legislativně určující, kdy jsme před několika lety zakomponovali do našich cílů politiku SUP a CEP EU (Nařízení o využívání jednorázových plastů a o cirkulární ekonomice). Zde jsme byli v některých aktivitách napřed, a požadavky určitě splníme. A tak jsme se mohli soustředit na druhou část, a to jsou naše vlastní cíle společnosti. V obalech máme tři osy, které sledujeme – správný obal, lepší cirkulace obalů a informování spotřebitelů. Správným obalem je ten, který co nejefektivněji využívá materiálu a eliminuje části, které nemají zásadní přínos funkcionalitě obalu. Lepší cirkulací hodnotíme původ materiálu, recyklovatelnost v rámci nejenom zemí, ale i regionu a zapojování recyklovaných materiálů. Informováním spotřebitelů máme na mysli zřetelné označení, co má spotřebitel s obalem dělat, ale také aby i naši zaměstnanci šířili osvětu, jaké materiály jsou pro obaly vhodné a proč jsme se je rozhodli preferovat. Pro každou kategorii obalu pak nastavujeme specifické cíle, které jsou v souladu s výše uvedenými osami.
Svět balení: Máte nějakou vizi například s plastovými baleními sýrů Prezident, kde je velká gramáž plastu na poměrně malou gramáž sýru. Plánujete nějaké více ekologicky přívětivé řešení?
Daniel Mimra: Nejlepší (myšleno ekologicky i ekonomicky) obal je takový, který nemusíme použít. Jak jsme uvedli již v předešlých otázkách, neustále se snažíme zlepšovat. Neumím posoudit, co je z Vašeho pohledu ideální poměr gramáže plastu a produktu, a jaký produkt máte na mysli. Naším odběratelem je obchodní řetězec, který do své poptávky promítá požadavky spotřebitelů. Krájení sýrů v místě prodeje v posledních letech poměrně hodně ustoupilo do pozadí a při prodeji porcí sýra hraje velkou roli hygienické balení s co nejdelší garantovanou zárukou spotřeby. My máme v současné době obal nastaven na velmi vysokou úroveň kvality našeho produktu. Specifikace obalu bere v potaz požadavky spotřebitelů, aby byl obal funkční a produkt byl dostatečně ochráněn nejen v čase prodeje, ale také v době jeho průběžné spotřeby. Mohu ujistit, že hledáme neustále cesty, jak snižovat množství obalů a u jednoho typu našich produktů President pracujeme nyní na pěkném projektu, který skloubí 2 benefity – použitý plast bude jedno druhový a zároveň v menší gramáži na m2. Pokud vše půjde podle plánu, jeho uvedení na trh plánujeme v řádu jednotek měsíců.
Svět balení: Prémiové obaly – na co u nich sázíte, abyste oslovili zákazníka?
Daniel Mimra: Velkou většinu našich výrobků tvoří produkty, které si spotřebitelé mohou dopřát každý den. Skutečně prémiové produkty nabízíme spíše okrajově a jde především o některé naše sýrové speciality ze západní Evropy. Dobrým příkladem jsou například některé Camemberty Président z Francie, které jsou baleny v autentických, kulatých, dřevěných krabičkách které působí oproti českým plísňovým sýrům skutečně prémiovým dojmem. Nicméně mimo kategorii plísňových sýrů naše prémiové výrobky odlišuje především jejich design a nikoliv funkčnost nebo vlastnosti jejich obalů.
Svět balení: Můžeme se těšit na nějaké nové produkty nebo inovativní balení?
Daniel Mimra: Mohu slíbit, že naše oddělení marketingu a vývoje chystá mnoho renovací, ale i inovací v tomto směru. Tyto inovace by měly nejen přinášet zlepšení funkčnosti našich obalů, ale i přispívat k redukci a lepší recyklaci plastového materiálu. Konkrétní projekty v tomto směru budeme nicméně prezentovat nejdříve našim zákazníkům.