
Design Watch: Prémiová vína Gaslighter s inovativním vzhledem láhve
Design Watch je speciální rubrika časopisu a webového portálu Svět balení, která vám nabízí pohled na světový obalový design díky tipům a následným komentářům českých a slovenských obalových profesionálů. V tomto článku se podíváme na láhev vína značky Gaslighter Wine, jejíž design vytvořilo studio Makers & Allies. Přednosti i úskalí tohoto obalu komentuje pro Svět balení uznávaný český designer Ondřej Balajka.
Jde o svým způsobem kontroverzní, ale sofistikovaný obal, který „oslavuje ty, kteří mluví svou pravdu“, což je zároveň claim značky Gaslighter Wine. Tvůrci použili inovativní techniku matného černého sítotisku v rámci celé kolekce vín tak, aby bylo dosaženo konzistentního vzhledu a zároveň odlišení značky od konkurence.
Za pozornost stojí nepochybně i fakt, že tuto prémiovou značku vín založily členky americké hudební skupiny The Chicks. Značka získala název po jejich oceňovaném albu Gaslighter, vydaném v roce 2020, a nabízí kolekci osobitých vín ze Sonoma County a Napa Valley v Kalifornii.
Komentář k designu obalu poskytl Ondřej Balajka, který se již řadu let specializuje na design produktů, obalový design a 3D simulace. Jím navržený design „nosí“ takové produkty, jako jsou Radegast, El Clásico, Müllermilch a další zvučné značky. Zhotovuje fotorealistické 3D simulace pro Plzeňský Prazdroj, Finlandia Vodka nebo Jack Daniel’s. Zde jsou jeho postřehy:
Hodnocení bych rozdělil do dvou fází: pozitivní a negativní. Vzhledem k tomu, že neznám detailní brief a myšlenkový záměr samotného autora, bude mé hodnocení pouze subjektivní, prosím, aby to čtenáři takhle mohli vnímat.
Samotný design je velice čistý a zajímavý, prémiový a inovativní. Po stránce technologie výroby je mi jasné, že to nebylo v žádném případě jednoduché, a velké plus tedy sklízí jak autor, tak klient za odvahu, vytrvalost a především ochotu investovat do takového odvážného designu. Při zhlédnutí webových stránek samotného produktu cítím, že značka vystupuje hodně odvážně možná až extravagantně, tedy design odpovídá této komunikaci.
Z mého pohledu mi zde chybí pár praktických elementů, které já osobně k vínu očekávám. První je rukodělnost, reálnost, něco, co mi ukáže, že s tím produktem někdo „ztratil“ vlastní čas. Design by měl odrážet tu práci za tím, myslím tím klidně i nějaký detail, třeba ve spodní části ručně dolepená papírová etiketa s odrůdou vína, obsahem alkoholu, něco, co podtrhne „tradiční“ vinařskou práci.
Na druhou stranu pokud by tohle byl design lahve na vodku, tedy čistý a „nenáročný“ alkohol, pak k tomu nemám žádný komentář a klobouk dolů, ale u vína mi tam prostě něco chybí.
Dále neznám distribuční filosofii produktu, ale pokud tento produkt patří do retailu, vzhledem k decentnímu a nevýraznému názvu se stane hodně neviditelným, zvlášť když lahev nebude podsvícená a nedostane výraznou jiskru do tekutiny.