Globální trh s kovovými obaly v příštích pěti letech dál výrazně poroste
Zaměření na recyklovatelnost a zvýšený zájem o kovové obaly na rozvíjejících se trzích přispějí ke stimulaci poptávky po nápojových plechovkách a dalších obalech z kovu. V roce 2027 má celosvětový trh s těmito obaly dosáhnout hodnoty 147 miliard dolarů. Předpovídá to aktuální studie od společnosti Smithers.
V důsledku pandemie onemocnění covid-19 zaznamenaly kovové obaly v uplynulých dvou letech výrazné nárůsty. Jejich celosvětové prodeje vzrostly v letech 2020–2021 o 10,7 miliardy dolarů, a to zejména zásluhou masivního využívání plechovek (konzerv) pro balení potravin i pokračujícímu nárůstu poptávky po nápojových plechovkách.
Tento dramatický růst vynahradil ztráty v rámci nespotřebitelských formátů kovových obalů – potřeba velkoobjemových kontejnerů, průmyslových sudů či barelů byla ovlivněna snížením objemu přepravy, protože poptávka po ropě a dalších komoditách se během pandemie dočasně propadla.
Z celkové hodnoty 127,3 miliardy dolarů v letošním roce poroste trh odhadovanou složenou roční mírou růstu (CAGR) ve výši 2,9 % a v roce 2027 dosáhne globálně hodnoty 147,1 miliardy dolarů, predikuje analýza Smithers.
„Lídrem“ v daném odvětví budou i nadále nápojové plechovky, které v roce 2021 zaznamenaly téměř 80% růst, což odpovídá zhruba 383 miliardám prodaných kusů navíc. Několik velkých producentů plechovek oznámilo otevření nových výrobních závodů nebo zvýšilo kapacitu stávajících výrobních linek. Společnosti Combined Ball, Crown, Ardagh a Canpack investují v letech 2020–2025 odhadem dohromady 10 miliard dolarů do nových výrobních kapacit.
Nárůst poptávky po potravinových plechovkách, resp. konzervách, byl v uplynulém období rovněž značný, především na začátku pandemie. To umožnilo spotřebitelům méně často nakupovat, což přispělo ke snížení rizika nákazy koronavirem. Došlo také k razantnímu nárůstu online prodejů, kdy vybrané produkty mohly být zasílány od výrobce nebo distributora bez nutnosti chlazení přímo zákazníkovi domů.
Předpokládaný růst trhu ovšem nebude bez komplikací, je třeba počítat s narušenými dodavatelskými řetězci. V průběhu druhého pololetí 2021 byli zpracovatelé konfrontováni s nárůstem nákladů na suroviny, energii a dopravu – jde o faktory, které budou hrát podstatnou roli i během prvního pololetí 2022.
Pro kovové obaly je podle studie společnosti Smithers k dispozici již dobře zavedený recyklační průmysl. Téma udržitelnosti a propojené oblasti známé pod zkratkou ESG (Environmental, Social and Governance) sehrávají v rámci segmentu FMCG v době post-covidové stále důležitější úlohu. Obaly z kovových materiálů se čím dál častěji testují jako ekologičtější náhrady obalů z pevných plastů. To se týká jak nápojů, tak některých dalších aplikací v potravinářství, stejně jako inovativních prémiových designů pro použití v kategorii osobní péče nebo obalových formátů pro opakované plnění.
V kontextu uvedených trendů dojde k vývoji nových technologií, včetně integrace konceptů založených na Průmyslu 4.0 pro zvýšení efektivity a obratu objednávek. Rozvíjet se budou i špičkové dekorační technologie – včetně přímého potisku a zdobení – pro luxusní zboží, posílí integrace výroby a plnění plechovek v rámci jednoho závodu nebo vývoj alternativ k bisfenolu A (BPA) v aplikacích nátěrů.
K dosažení dalších cílů a benefitů v rámci oběhového hospodářství přispěje zejména pokračující odlehčování konstrukcí plechovek i zavedení technologií šetrnějších k životnímu prostředí.