
Rozbalíme to s Michalem Matysem, marketingovým manažerem Pivovaru Svijany
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Michal Matys, marketingový manažer v Pivovaru Svijany, který v rozhovoru přiznává, že Svijany zvažují poměrně významnou investici do balicí linky, na níž by se vyrábělo moderní balení šesti půllitrových plechovek TopClip.
Svět balení: V čem je pivo Svijany jiné? V tom, že je stále stejné. Tvrdí váš sládek Petr Menšík. Co dělá obaly a etikety jiné?
Michal Matys: Pro pivo to platí stoprocentně, pro obaly nikoli. Ve Svijanech si sice velice potrpíme na tradici, ale v případě obalů jsme společně s odborníky rozhodli ke změně, protože estetické a praktické požadavky na obaly prošly v posledních letech jistým vývojem. Nové etikety lahvového piva a vzhled plechovek z dílny grafika Jakuba Růžičky, které postupně zavádíme od loňského léta, sice stále odkazují na historii jednoho z nejstarších pivovarů v zemi, ale jsou výraznější a graficky čistší. Kromě toho jsou i přehlednější a nabízejí čitelnější údaje, což, jak jsme zjistili, spotřebitelé velmi oceňují. A v neposlední řadě také lépe vyjadřují skutečnost, že Svijany nejsou běžné průmyslové pivo, ale že jsou výsledkem poctivé, řemeslné pivovarské práce.
Svět balení: Jaké jsou vaše nejvíce zákaznicky oblíbené produkty? Proč?
Michal Matys: Pokud jde o balené pivo, v posledních letech se naši zákazníci stále více obracejí k pivu v půllitrových plechovkách. Je to přirozené, protože plechovky nabízejí celou řadu výhod: skvěle uchovávají senzorické vlastnosti piva, jsou lehké, snadno se přepravují a pivo se v nich daleko rychleji vychladí. Všechny tyto přednosti plně ospravedlňují jejich mírně vyšší cenu. A v případě Svijan k tomu přistupuje ještě i to, že do nich jako první a zatím asi také jediný pivovar stáčíme „živé“ pivo bez pasterizace. Tuto unikátní technologii jsme zvládli již před pěti lety a aktuálně v plechu nabízíme sedm různých piv a také pivo nealkoholické a v poslední době velice oblíbené míchané nápoje z nealkoholického piva a ovocných šťáv.
Svět balení: Na stránkách nabízíte produkt „Plechovky pro chlapy“ v čem je tento produkt unikátní na českém trhu? Jak jste produkt vytvořili?
Michal Matys: Protože PET lahve považujeme za obal pro pivo nevhodný a především nedůstojný, hledali jsme možnost jiného obalu, který by dokázal zachovávat všechny senzorické kvality našeho piva, ale přitom by byl uzavíratelný. Nakonec jsme našli německého výrobce, který pro nás jako jediný český pivovar od roku 2014 vyrábí dvoulitrové znovu uzavíratelné železné (nikoli hliníkové) plechovky. Pro pivo jsou stejně vhodným obalem jako klasický KEG sud, protože k němu nepustí světlo ani kyslík a ven zase CO2, což je pro chuť piva, zachování čerstvosti i jeho pitelnost nezbytné. Na českém trhu toto praktické balení nabízíme rovněž jako jediný pivovar.
Svět balení: Expandují Svijany i na jiné trhy?
Michal Matys: Druhým nejvýznamnějším trhem je pro pivovar samozřejmě Slovensko, kam aktuálně směřuje zhruba 10 % procent jeho produkce. Menší objemy vyvážíme do řady dalších evropských i mimoevropských zemí, zejména však do sousedního Polska a Německa.
Svět balení: V současnosti je napříč obory i vlivem avizovaného evropského „green dealu“ moderní balit produkty do ekologických balení. Jak k této výzvě přistupují Svijany?
Michal Matys: Velmi vážně, stejně jako někteří naši zákazníci. Již dříve jsme například pro jednoho z našich velkých odběratelů přestali z ekologických důvodů používat na balení palet s pivem plastovou smršťovací fólii. A aktuálně třeba zvažujeme poměrně významnou investici na balicí linku, na níž by se vyrábělo velice moderní balení šesti půllitrových plechovek TopClip. Místo plastové fólie se plechovky spojují papírem a výsledkem je nejen ekologický, ale hlavně neobyčejně praktický obal.
Svět balení: Poslední roky jsou trendy vyrábět hořké typy piva ALE. Plánují se Svijany taktéž ubírat touto cestou? Jak by například mohla vypadat láhev a etiketa.
Michal Matys: Náš pivovar si zakládá na tom, že se v něm osvědčenými klasickými postupy vaří české pivo, tedy spodně kvašené ležáky plzeňského typu. V tom jsme silní a tomu odpovídají i naše zařízení a technologie. O výrobě svrchně kvašeného piva typu ale, jakkoli je nyní snad módní, jsme nikdy ani na okamžik neuvažovali. Proto se nezabýváme ani jeho možnou etiketou; pokud by hypoteticky vznikla, zcela jistě by ovšem vycházela z aktuální moderní podoby naší výrobní řady s výraznou iniciálou S.
Na druhou stranu je potřeba zmínit, že v naší standardní produkci spodně kvašených piv hořká piva zastoupena máme. Například Svijanský Rytíř 12 %, 5x chmelené pivo, se pyšní 45 jednotkami hořkosti IBU a nejprodávanější Svijanský Máz 11 % má 34 jednotek IBU.
České ležáky jsou charakteristické tím, že se u nich hořkost jako chuťový vjem projevuje krátce po napití, protože ji nezakrývá ovocná chuť jako u piv s ještě vyšším číslem IBU, jako jsou například svrchně kvašená piva typu IPA. Proto je také v případě ležáků českého typu hořkost nad 40 jednotek velmi vzácná. Jejich hlavní devizou je totiž pitelnost, nikoli zajímavý chuťový zážitek jako u IPA.