
Prazdroj ukončil stáčení piva do PET lahví. A představil olympijské plechovky
Piva v PET lahvích z produkce Plzeňského Prazdroje natrvalo zmizí z pultů prodejen. Společnost informovala, že v závěru loňského roku ukončila stáčení do plastových obalů a v obchodech se nyní doprodávají poslední kusy. Pivovar dnes představil také limitovanou edici pivních plechovek Pilsner Urquell vyrobených při příležitosti konání zimních olympijských her.
Rozhodnutí skončit s PET lahvemi vyplývá z dlouhodobé snahy Prazdroje minimalizovat dopad podnikání na životní prostředí. „Naším cílem je maximální cirkularita obalů, to znamená využívat je opakovaně, nebo je vyrobit z použitého obalu, tedy z recyklátu,“ říká ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje Pavlína Kalousová. Pivní PET lahve ale nelze znovu využít na výrobu nových pivních lahví. Hlavní překážku představuje vnitřní ochranná membrána, která je nezbytná pro zachování kvality piva. Materiál z pivních PETek tak lze recyklovat například pro výrobu koberců, ale nelze z nich znovu vyrobit lahve nové. Proto od nich Prazdroj definitivně upustil.
S koncem plnění piva do PET lahví začal pivovar před dvěma lety, kdy tento obal přestal používat nejprve u piv Gambrinus, Radegast a Klasik. Nyní se k němu přidaly další značky – Kozel a Primus. Prazdroj tak nabízí svá piva už jen ve skleněných lahvích, sudech, tancích nebo plechovkách. Ukončením stáčení piva do plastových obalů ušetří ročně přes 1300 tun plastu.
Podle dat Prazdroje tento přístup preferují i spotřebitelé, zhruba dvě třetiny z nich přešly od nákupu piva v PET lahvích ke skleněným vratným lahvím, třetina lidí pak místo PETek nakupuje plechovky. I u nich usiluje pivovar o co největší snížení ekologické stopy a stal se proto členem Iniciativy pro zálohování. „Obrovskou výhodou hliníku je skutečnost, že jej lze recyklovat v podstatě do nekonečna, přičemž kvalita materiálu zůstává stejná. V případě zavedení zálohového systému tak prakticky ze starých plechovek bude možné téměř beze zbytku vyrábět nové plechovky,“ vysvětluje Pavlína Kalousová.
Plechovky z recyklátu mají navíc až o 80 procent nižší uhlíkovou stopu a spotřebuje se na ně jen 5 procent energie ve srovnání s plechovkami z hliníku, který se musí nově vytěžit. „Dlouhodobě se snažíme s dodavateli navyšovat podíl recyklovaného hliníku v plechovkách, aktuálně jsme v průměru na zhruba 50 % a rozhodně míříme výš,“ doplňuje Pavlína Kalousová.
Pomohou plechovky ke sportovním úspěchům?
Pivem ze speciálních „zlatých“ plechovek Pilsner Urquell mohou čeští fanoušci slavit v příštích týdnech úspěchy našich olympioniků. V čase konání zimní olympiády je koupí ve vybraných obchodech. Exkluzivní limitovanou edici budou mít k dispozici také reprezentanti přímo v Pekingu. V předstihu si na úspěch českého týmu připili z plechovek dvě hokejové legendy, konkrétně olympijský vítěz z Nagana 1998 Martin Ručinský a současný generální manažer národního mužstva Petr Nedvěd, který získal stříbrnou medaili na zimní olympiádě 1994, byť v dresu Kanady.
Limitovaná edice plechovek Pilsner Urquell vstoupí na trh v den zahájení olympijských her, tedy v pátek 4. 2. 2022. K dispozici budou během února v řetězcích Billa a Kaufland.
Partnerem Českého olympijského týmu se Pilsner Urquell stal už před 21 lety. „Naše spolupráce je starší než někteří současní reprezentanti. Zlatou edicí bychom chtěli vyjádřit náš obdiv sportovcům. Pro jejich výkony i to, jaké zážitky a radost nám, fanouškům, přinášejí, jsou v naších očích zlatí bez ohledu na umístění,“ říká Roman Trzaskalik, marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje.