
Rozbalíme to s Jiřím Salamánkem, vedoucím prodeje čerstvé zeleniny
& marketingovým a produktovým manažerem v efko
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Jiří Salamánek, vedoucí prodeje čerstvé zeleniny & marketingový a produktový manažer v efko, který v rozhovoru přiznává, že efko sice nemá pro vznik sklenice žádnou zajímavou historku jako Coca-Cola, ani si žádnou nevymýšlí a se zákazníky hraje čestnou hru.
Svět balení: Podle čeho jste se rozhodovali, když jste pro zavařené produkty jako feferonky nebo okurky vybírali design a formu sklenic?
Jiří Salamánek: Víte, že společnost efko má více než 80letou tradici? Více než 80 let výroby potravin! I proto si myslíme, že už nikdo nezjistí, jaké úvahy vedly naše předchůdce před desetiletími k volbě tehdejšího designu, ale rozhodně víme, že vybrali skvělý materiál – sklo. Design se pochopitelně měnil a mění se i nadále, ale výroba do skla je pro naši společnost v ČR tradicí i předurčením. Sklo je fantastické. Je čiré, průzračné a pro uchování potravin 100% nezávadné. A když se zamyslíte nad faktem, že sklo je dokonale recyklovatelné… Nicméně současný tvar, velikost a vzhled sklenic je dán tradicí jen z části. Na rozdíl od ostatních výrobců naší branže, má efko totiž své vlastní sklo, svůj vlastní tvar, své formy. Naše výrobky zákazníci poznají nejen po chuti, ke které se s radostí vrací, ale i po hmatu. Naše sklenice sice vycházejí z historických vzorů, ale přinesli jsme do nich i moderní pohledy na ergonomii a také požadavky na efektivitu výroby, tedy snadné plnění. Aktivně s našimi skláři pracujeme na co nejlepším tvaru při maximální funkčnosti a minimální hmotnosti.
Svět balení: Má například tento výběr nějakou zajímavou historii jako Coca-Cola, u které se designér Earl. R. Dean v roce 1915 inspiroval kokovým listem a kolovým ořechem?
Jiří Salamánek: Nemáme, ale mohli bychom si ji snadno vymyslet. Nikdo by to nepoznal. Nicméně hrajeme čestnou hru jak s čtenáři, tak se svými zákazníky a vždycky jim pravdivě říkáme, co nabízíme. Je však jasné, že náš efko-tvar se povedl, neboť ty stovky milionů sklenic jej prověřily. Možná už více než miliarda. To zkusím někdy spočítat.
Svět balení: Na jednom reklamním sloganu firmy jsem si všiml hesla „Raz dva, okurka je tvá“, které poutá na to, že sklenice by měla být snadněji otevíratelná. Jak lepší otevírání funguje a proč jste se k němu rozhodli?
Jiří Salamánek: Vy si to neuvědomíte, jste velký a silný muž, ale otevřít dobře zavřenou sklenici s podtlakem, vyžaduje nejen sílu ale i pevný úchop velké dlaně… A co děti? Babičky? A vůbec všichni, kteří právě nemají sil (třeba ráno po těžkém večeru)? Ti všichni musí s běžným víčkem bojovat. A přitom zbytečně! My jsme si to uvědomili a zaměřili se u větších víček na řešení tohoto omezení. Nové efko víčko na prémiových výrobcích efko 720 ml dokonale řeší tuto nesnáz při zachování dokonalého uzavření sklenice. Tedy opět efko, opět žádný kompromis. Ano, víčko je výrobně dražší, neboť dvojdílné, ale plně recyklovatelné a naši zákazníci si jej naprosto zaslouží. A že si tato víčka zamilovali víme z reakcí i statistik odbytu. Jsme na tuto investici/invenci hrdí! Někdo musí posouvat obor dopředu a my jsme přeci efko!
Svět balení: Co vidíte jako svojí největší konkurenční výhodu oproti firmám, které vyrábějí podobné produkty?
Jiří Salamánek: Pokud je konkurenční výhodou, že to už opravdu hodně umíme, nebo to, že máme vymazlené receptury, nejmodernější technologie, a přitom stále chuť se zlepšovat, tak asi tohle všechno. Ono je těžké říci, co je konkurenční výhoda. Každý z nás jsme zákazník, každý preferujeme něco jiného a přesně tak to je i v našem oboru. Někdo rád okurky veliké a prosycené lákem, jiný drobné, chutné a křupavé. My naštěstí umíme skvěle nejen tyto, ale také česnekové, s chilli, Tradiční moravské nebo kořeněné… A to hovoříme jen o okurkách, byť vyrábíme desítky výrobků. Nebojíme se hledat nové možnosti, trh se vyvíjí a zákazníci se mění. Ve výrobcích efko se zaměřujeme na nejvyšší možnou kvalitu a tuzemské suroviny, tedy čerstvost, jakkoli to zní u konzervované zeleniny zprvu nesmyslně. Ale věřte, že poznáte unavené okurky od našich, které jsou ve sklenici nejlépe ještě v den sklizně! Čerstvější být nemohou, což je na nich poznat.
Svět balení: Jak se společnost efko staví boji proti plýtvání surovinami, mám na mysli především myšlenku cirkulárních obalů. Vaše sklenice zatím vratné nejsou, uvažujete jít cestou vratných obalů?
Jiří Salamánek: Nejsou a když se zamyslíte nad velmi propracovanou/racionalizovanou sítí sběru třízených obalů v ČR, nad čím dál sofistikovanějšími třídírnami skla a navázáním na moderní tuzemské sklářské provozy, pochopíte, že myšlenka vratných sklenic od okurek je zcela neekologická a protisměrná. Cirkularita tkví právě v proměně obalu v surovinu a zase zpět, a to při minimalizaci nákladů (včetně posouzení LCA/ environmentálních dopadů)! Tady se ale dotýkáme i samotné podstaty našeho oboru, tedy výroby bezpečných a kvalitních potravin. Sklo je úžasný materiál a zaslouží si žít tu s námi nadále. Stejně jako okurky efko! Dobrou chuť.
Připravil: Adam Folta