
Rozbalíme to s Michalem Tkadlecem, marketingovým manažerem ve firmě MP Krásno, a.s.
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Michal Tkadlec, marketingový manažer ve firmě MP Krásno, a.s., který v rozhovoru přiznává, že firma často naráží na skutečnost, že zákazník nechce slevit ze svých nároků a nechce zaplatit více. Ekologie bohužel dnes stojí něco více.
Svět balení: V současnosti většina firem přechází na model udržitelných recyklovaných a recyklovatelných obalů, které nemají tak výraznou uhlíkovou stopu. Jak se k této problematice staví MP Krásno?
Michal Tkadlec: Naše společnost se touto problematikou snižování uhlíkové stopy zabývá již delší dobu a implementaci jsme rozložili do více fází. Nejdříve proběhlo několik procesů vedoucích k optimalizaci podílu obalu vůči jeho obsahu, jehož výsledkem bylo snížení spotřeby obalů na počet zabalených výrobků. Dále jsme ve spolupráci s dodavateli otestovali řadu materiálů s různými tloušťkami k zajištění snížení váhy obalu po optimalizaci jeho podílu vůči obsahu. Následně jsme se zabývali použitím obalových materiálu vhodných k recyklaci, což je dnešní výsledek uvedený v praxi, který najdete v obchodech.
Nyní tedy máme obaly pro krájenou uzeninu vhodné pro recyklaci s vysokým podílem PET nebo monomateriály a pokračujeme v procesu i pro kusovou uzeninu pro balení v ochranné atmosféře i ve vakuu. Všechny tyto kroky vedou v důsledku ke snižovány spotřeby plastů, nižšímu množství uváděnému na trhu a ke snižování jejich uhlíkové stopy při výrobě i recyklaci.
Svět balení: Mají svůj význam u masných výrobků i obaly plastové? A existuje k nim ekologičtější varianta?
Michal Tkadlec: Plastové obaly u výrobků mají své opodstatnění, a to především z důvodu požadované bariéry. Právě bariéra má zásadní vliv na neměnnost vlastností masných výrobků po době ověřené garance. Trh dnes nebude akceptovat jen několikadenní garanci, barevné změny na výrobku nebo váhové ztráty nebalených výrobků. Naopak v současnosti je neustálý tlak na prodlužování doby trvanlivosti, což se odráží v požadavcích nejen na technologii výroby, ale i na obal samotný.
Obaly s bariérou EVOH, vícevrstvé obaly, obaly na polokonzervy, semipermeabilní uditelné obaly, smršťovací fólie, termoformingové a skinové fólie, to jsou současné nástroje pro uspokojení požadavků zákazníka při udržení parametrů výrobků. Vyzkoušeli jsme obaly pro masné výrobky kombinované s papírem, popřípadě se hovoří o obalech na bázi škrobů, kolagenu nebo odbouratelných plastů, ale zatím nemáme otestovánu žádnou srovnatelnou průmyslově použitelnou náhradu v přijatelné ceně. Jsme v tomhle hodně aktivní, ale často narážíme na skutečnost, že zákazník nechce slevit ze svých nároků a nechce zaplatit více. Ekologie bohužel dnes stojí něco více.
Svět balení: Na stránkách MP Krásno jsem našel vaše „ekologické desatero“. Jak vznikalo? Co mu dalo podnět?
Michal Tkadlec: Nejen, že klademe důraz na naše dodavatele, aby hledali ekologická řešení, ale snažíme se, aby se i prodejci našich výrobků a koneční spotřebitelé podíleli na těchto činnostech. Komunikujeme tedy tyto aktivity nejen na našem webu, ale i v dalších kanálech, ať už je to tisk, rádio, sociální sítě nebo místo prodeje. Zároveň připravujeme další návody a inspiraci, jak správně zacházet s materiály, ať už přepravními obalovými, nebo ochrannými aj., které budeme komunikovat přímo na obalech našich oblíbených výrobků.
Svět balení: Blíží se Vánoce, má MP Krásno nějaké tradiční vánoční speciality, nebo speciální nabídku?
Michal Tkadlec: Tyto svátky se neobejdou bez speciální Vánoční edice, kterou každoročně připravujeme. Vždy se snažíme limitovanou Vánoční edici zpestřit něčím novým, tak aby to naše zákazníky potěšilo. Zároveň to stojí velké úsilí, vzhledem k charakteru speciálních dárkových balení, které vyžadují ve velké míře ruční práci. Kromě obalů s vánoční tématikou, však chystáme i speciální limitované novinky, které zaujmou svojí chutí. Příkladem je Vánoční salám s příchutí griotky, nebo řada Vánočních boků (pečený, pikantní, s kmínem a uzený).
Velký zájem je o sádlo či pomazánky v ručně dělané a malované keramice. Co by to bylo za Vánoce, kdybyste nedostali pod stromeček ponožky, a proto máme v nabídce Sváteční salám s veselými ponožkami. Po chuti si můžete také ukrajovat z našeho adventního „lovečáku“. Naším sloganem je: „Žijte Krásně“, a i my děláme díky těmto edicím Vánoce krásné.
Svět balení: Snažíte se na obalech propojovat valašskou tradici s moderními grafickými prvky? Pakliže ano, jak?
Michal Tkadlec: Ano i my jdeme s dobou a víme, že bez moderních technologií se neobejdeme. Komunikace s našimi zákazníky je pro nás prioritou a víme, že s nimi musíme být neustále ve spojení. Mimo jiné nám k tomu pomáhá i nově doplněný QR kód na přední straně obalu. Konektivita mezi obalem a on-line kanálem je pro nás důležitá, abychom mohli našeho spotřebitele inspirovat např. recepty, radit mu jak např. správně skladovat naše výrobky či třídit obaly, ale také ho pobavit např. jednoduchou hrou. Prioritně však chceme, aby náš zákazník znal původ našeho výrobku a práce, která za ním stojí. Aby si byl vědom, že Krásno je rodinná společnost z Valašska, za kterou stojí již 6. generace řeznického rodu Pilčíků.
Připravil: Adam Folta