logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Recyklace použitých hliníkových obalů umožňuje americkým producentům vyhnout se možným nejhorším...
  • Ekologické barvy jsou barvy šetrné k životnímu prostředí a lidskému zdraví. Pokud budeme...
  • Soutěž Obal roku 2025, která oceňuje inovativní obalová řešení, vstupuje do své finální fáze....
  • Komunita barmanů otestovala na jarní akci The Map lahve a uzávěry pro vodku značky Absolut,...
  • Společnost Zálesí investuje téměř 90 milionů korun do nové vysokorychlostní automatizované linky...

Rozbalíme to s Monikou Zábojníkovou, marketingovou a PR manažerkou ve Farmě Bezdínek

2. prosince 2021
Rozhovory 0
2259
Rozbalíme to s Monikou Zábojníkovou, marketingovou a PR manažerkou ve Farmě Bezdínek

Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Monika Zábojníková, marketingová a PR manažerka ve Farmě Bezdínek, která v rozhovoru říká, že v případě čerstvého ovoce a zeleniny v nás pocitově nejvíce rezonuje myšlenka „nejlepší obal je žádný obal“. 

Svět balení: V posledních letech evropští zákazníci (ti čeští s menším zpožděním) hledí více na původ, kvalitu a udržitelnost zemědělství. Jak v této otázce podniká Farma Bezdínek?

Monika Zábojníková: Na farmě Bezdínek v Dolní Lutyni pěstujeme na ploše přes 11 ha celoročně rajčata nejlepší možné chuti. Sbíráme je ručně a v plné zralosti a dodáváme na pulty českých obchodů pár hodin po sběru, aby si udržela špičkovou kondici. Denně posbíráme až na 25 000 kg čerstvé zeleniny, která putuje co nejkratší cestou k zákazníkovi na stůl.

Svět balení: Na Farmě Bezdínek se snažíte o maximálně udržitelné zemědělství. Přiblížíte nám jednotlivé procesy?

Monika Zábojníková: Rajčata pěstujeme v kompostovatelném substrátu, zaléváme je především dešťovkou zachycovanou ve vlastní nádrži a přebytečnou zálivku recyklujeme. Proti škůdcům bojujeme přirozeně, tedy pomocí biologické ochrany. I proto se jako první v Česku můžeme pochlubit prestižním mezinárodním certifikátem bez zbytků pesticidů.

Tolik proklamované zvýšení potravinové soběstačnosti, místní zaměstnanosti a snížení enviromentálních dopadů produkce potravin je více než kdy jindy společnou výzvou nás všech. V případě produkčních skleníků se jedná o intenzivní produkci na malé ploše. Je-li tento skleník „chytrý“, dokáže zároveň s využitím moderních technologií minimalizovat spotřebu energie a vody na kilogram vypěstované zeleniny, a tím maximalizovat ochranu přírodních zdrojů.

Svět balení: To je velké a mimořádně aktuální téma na celém světě…

Monika Zábojníková: Sice trochu pozdě, ale přece… Sir David Attenborough představuje v závěrečné části dokumentu Život na naší planetě svou vizi budoucnosti. Je naprosto nezbytné změnit životní styl. Musíme zmenšit plochu, kterou využíváme k zemědělství, aby se divočina mohla vrátit. A nejrychleji toho dosáhneme změnou svých stravovacích návyků.

Skvělý tým lidí na farmě Bezdínek si stanovil jako své poslání přispívat k tomu, aby Češi jedli více lokálně vypěstované zeleniny nejlepší možné chuti. Zeleniny zdravé, bez pesticidů, dostupné široké veřejnosti, za použití nejmodernějších technologií, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Je v tom všechno. Velká vize, velký smysl, budoucnost a udržitelnost. Pro nás, pro naše děti.

Svět balení: Farma Bezdínek pěstuje lokální potraviny a dodává je (především) na český a lokální trh. Může konkurovat globálním hráčům? Třeba i těm, kteří jsou dotovaní z veřejných financí? Jak?

Monika Zábojníková: Koncept udržitelnosti, tak jak jej chápeme my, musí být o souladu všech aspektů našeho podnikání. Enviromentálních, sociálních a samozřejmě ekonomických. Náš systém pěstování je produkční. Naším hlavním úkolem je produkovat potraviny v co nejvyšší kvalitě a příjmy získat z prodeje zeleniny. Našimi příjmy nejsou dotace.

Věříme, že čím dál více Čechů bude nakupovat kvalitní potraviny. A synonymem pro kvalitu je v případě jídla složení a chuť. Současně víme, že český zákazník je stále velmi vnímavý na pojem „sleva“. A realita je nyní taková, že cenově lokální produkty konkurovat zahraničním nedokážou. Musí konkurovat výjimečnou chutí a dostatečně silným příběhem, který za produktem stojí. A ten Farma Bezdínek má.

Svět balení: Kvalitní a vědomě pěstované potraviny s sebou nesou vzhledem k nákladům také přirozeně vyšší cenu. Akceptují to zákazníci?

Monika Zábojníková: I to je o lidech a jejich postojích. Sledujeme, že nastupující trend lokálnosti a zájem o zdravý životní styl sílí a věříme, že povede k ochotě spotřebitelů si za lokální potraviny připlatit. O to více bude potřeba tohle vědomé nakupování podpořit vyšší rozpoznatelností lokálních producentů na regálu obchodů. Umožnit i pěstiteli zeleniny zviditelnit svůj brand, neschovávat jej pod privátní značku řetězců, ale dát mu v nabídce důležitost, jakou si za svoje každodenní úsilí zaslouží.

Svět balení: Zpátky k obalům. Obalem takové okurky takového rajčete, tedy jako každé jiné zeleniny, či ovoce je produkt sám. Jak se díváte na nedokonalost těchto „obalů“, které jsou unikáty bez sériového čísla?

Monika Zábojníková: Vlna udržitelnosti se valí i obalovým průmyslem. V případě čerstvého ovoce a zeleniny v nás pocitově nejvíce rezonuje myšlenka „nejlepší obal je žádný obal“.  Z mnoha dat však víme, že obecně nejvíce vyplýtvanými komoditami jsou právě ovoce a zelenina. Ekologické škody vzniklé zkažením potravin bez obalu jsou mnohem větší, než kdyby toto zboží bylo zabaleno. Nebalit tedy vždy nemusí být nejlepší řešení.

Svět balení: Proč zelenina potažmo ovoce nemá tak velkou pozornost jako jiné produkty, které se pyšní vysokým standardem obalového designu, prostoru na vizualizaci na prodejní ploše (prémiové čokolády, prémiová vína, prémiový alkohol atd.) Proč tomu tak není? Přece jen bez výše zmíněných produktů se obejdeme, bez zeleniny určitě ne.

Monika Zábojníková: Z pohledu mnohých je to prostě „jen“ zelenina a ovoce, komodity běžného významu. Tvořit kolem rajčat marketingový příběh a myslet si, že se z toho stane věhlasný brand, se může zdát mnohým úsměvné. My to ale skutečně žijeme. Vyrábět zdravý, perfektní produkt je dřina, ale stačí jedno ochutnání a víte, proč to stojí za to.

Nepotřebujeme pít více alkoholu, potřebujeme jíst více lokální zeleniny. Nedostatečná konzumace zeleniny a ovoce, společně s dalšími špatnými stravovacími návyky, je hned po kouření druhou nejčastější příčinou předčasných úmrtí ve vyspělém světě. Půl zeleného talíře denně je klíčem ke zdravému tělu, budování odolnosti a imunity nás všech. Proto by si naše zelenina zasloužila silnou propagaci napříč dodavatelským řetězcem, od producenta až po zviditelnění na prodejní ploše.

Svět balení: Máte nějaké produkty, které by provedením balení mohly konkurovat tradičním etiketovým obalům čokolád, bonbonů nebo alkoholu? (otázka na cherry rajčátka a další)

Monika Zábojníková: Ano. Našeho prémiového Hranáčka. Jsou to extra sladká oválná cherry rajčátka, v kvalitě bez pesticidů, která navíc pokaždé báječně křupnou. Milují je i děti, často velmi vytrvalí odpůrci zeleniny. Bezplastové balení v papírové krabičce s příměsí trávy jsme poprvé představili v prosinci roku 2020. Pracovně je nazýváme Krabičkou plnou lásky a zdraví. Menší 220 gramové srdíčkové balení je ideálním dárkem pro kamarádku namísto čokolády – sladké potěšení, a přece tak zdravé!  Větší 450g balení ocení zase maminky, které pro svoji rodinu nakupují vždy jen to nejlepší. Rajčátka v krabičce se srdíčkovými výřezy jsou i originálním, a hlavně vítaným dárkem na sv. Valentýna. Aktuálně se s tímto balením můžete setkat v síti prodejen Tesco, nebo na online farmářském tržišti Scuk.cz. Více o papírové krabičce s příměsí trávy – https://www.farmabezdinek.cz/nase-obaly-rostou-v-prirode/

Výrobce: THIMM THE HIGHPACK GROUP

 

Svět balení: Problematika „čerstvé zeleniny“. Zelenina, kterou kupujeme na pultech velkoobchodních řetězců často vykoná cestu přes půl planety a stále je proklamovaná jako „čerstvá“. Jak se k tomu stavíte?

Monika Zábojníková: Soběstačnost ČR v čerstvé zelenině se v posledních letech pohybuje kolem 30 %. To znamená, že i když každý z nás v ČR ročně spotřebuje zhruba 87 kilogramů zeleniny, jen necelá třetina pochází z našich polí a skleníků. Ročně dovážíme přes 580 000 tun zeleniny, která se tváří jako „čerstvá“. To jsou fakta. Bohužel nejsme schopni vykrýt zákaznickou poptávku po čerstvé zelenině z lokálních zdrojů.

Naproti tomu bych zákazníka „nepodceňovala“. V případě možnosti volby věřím, že instinkt zavelí sáhnout po místní, lokální zelenině. Nespokojme se však jen s pojmem „čerstvá“ a „lokální“. Chtějme více. Preferujme zeleninu v kvalitě „bez pesticidů“. Pesticidy nepatří do našeho těla z mnoha velmi vážných důvodů a přeji si, aby toto téma konečně začalo znít veřejným prostorem.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Nová aplikace EPAL Pallet App usnadňuje správu palet i sledování zboží

Evropská paletová asociace EPAL představila novou webovou aplikaci EPAL Pallet App, která zjednodušuje řízení paletových zásob a digitalizuje logistické procesy. Uživatelům umožňuje efektivně spravovat výměnný pool EPAL palet, sledovat jejich pohyb i tok zboží – a to jak pomocí administrativního dashboardu, tak i přímo ve skladech prostřednictvím mobilní aplikace. Aplikace je plně kompatibilní s novými […]

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required