logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Gin The Craster’s Rest od Studia Unbound v lahvích evokujících staré skleněné rybářské bójky...
  • Prémiová bonboniéra od Cadbury vzniklá při příležitosti Dne matek Opal a Mondelez vyvinuly...
  • Eastlog 2022 vzdal hold člověku v logistice Jubilejní 25. ročník největšího logistického...
  • Božkov představil nové ochucené speciály v segmentu tuzemáků Značka Božkov reaguje na rostoucí...
  • Značka žvýkaček Milliways představuje novou přírodní žvýkačku bez plastů Rostlinná značka...

Zálohování ano, či ne? Inspirativní debatu přinesl kongres Samoška

22. listopadu 2021
Domácí akce 0
382
Zálohování ano, či ne? Inspirativní debatu přinesl kongres Samoška

Zálohování ano, či ne? Inspirativní debatu přinesl kongres Samoška

Hlavní téma 26. kongresu Samoška, jímž byla udržitelnost, se úzce dotýkalo i odpolední panelové diskuse. Je zavedení povinného zálohování nápojových obalů cestou i pro ČR, nebo je v zemi, kde zdárně funguje stávající systém sběru těchto obalů, nesmyslem či zbytečností? Co by povinné zálohování, o kterém se v poslední době hodně mluví, znamenalo pro malé prodejny na venkově? A jak by zálohy případně ovlivnily chování zákazníků?

Odpovědi na tyto a další související otázky hledali Pavel Březina, předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) a předseda představenstva Skupiny Coop, Daniel Buryš, generální ředitel společnosti Kofola ČeskoSlovensko, Daniel Džmuráň, associate v organizaci EEIP, Josef Jukl, národní manažer pro klíčové zákazníky Plzeňského Prazdroje, Miloš Kužvart, výkonný ředitel České asociace oběhového hospodářství, a Richard Piluša, client service team leader Spotřebitelského panelu GfK Czech. Debatu moderoval Jeffrey Osterroth, generální ředitel společnosti Atoz Group, která kongres Samoška pravidelně pořádá.

Jak uzavřít kruh

Udržitelné obaly v perspektivě FMCG a retailu

A že jde o téma nejen vyhrocené, ale také poměrně komplikované, potvrdila i tato panelová diskuse. Existuje řada argumentů jak pro zálohování nápojových obalů, tak i proti němu. Stejně tak není jednoznačný názor na současný systém sběru nápojových obalů v ČR prostřednictvím známých barevných kontejnerů. Ten je sice mnohými považován za úspěšný, má ale i řadu nedostatků. „Ve stávajícím systému nevidíme cestu. Hlavně nevede k výsledku, kterým je cirkulární kolečko, tedy oběh materiálu,“ poznamenal Daniel Buryš. Připomněl i požadavky Evropské unie na povinný podíl recyklovaného plastu v nápojových obalech. Ten má podle EU činit 25 % v roce 2025 a 30 % v roce 2030.

„Cirkularita je směr, kterým chceme jít,“ potvrdil za jedničku na tuzemském pivním trhu Josef Jukl. „V našem případě jde tedy o to, aby se materiál dostal zpátky do nového obalu, který se znovu použije, a tak se kruh uzavřel.“ Podobně jako Kofola je i Plzeňský Prazdroj zapojen do projektu zálohování na Slovensku, jehož ostrý provoz bude spuštěn od ledna 2022. Obě společnosti také deklarují zájem o vstup do zálohového systému, pokud by se o jeho zavedení rozhodlo i v České republice.

Naopak skeptický názor k případnému zálohování vyjádřil jako zástupce tradičního trhu Pavel Březina. Ocenil skutečnost, že žluté, modré i další kontejnery na tříděný odpad se pro občany nacházejí často blíž než samotné prodejny potravin. To, že se leckde v přírodě válejí použité lahve či plechovky, podle něj zálohový systém nevyřeší – respektive musely by být zálohy ve výši třeba stovek korun.

Nutnost systémového řešení

Daniel Džmuráň nastínil základní obrysy návrhu depozitního systému pro jednorázové nápojové obaly v ČR, na jehož přípravě se podílel. Zmíněný návrh ukazuje možnou cestu, jak by se mohl tuzemský nápojový průmysl stát téměř stoprocentně cirkulárním odvětvím, a to bez dopadů do peněženek spotřebitelů a bez potřeby finanční pomoci ze strany státu.

Podle Miloše Kužvarta, mj. také někdejšího ministra životního prostředí, je nezbytné o záležitostech kolem zálohování dále diskutovat a promyšleně zvolit co nejvhodnější řešení. To vše na základě detailních výpočtů a analýz, bez módních výstřelků a problematických aktivit spočívajících v tzv. greenwashingu.

Spotřebitelé si uvědomují svou odpovědnost

V rámci panelu prezentoval Richard Piluša data týkající se spotřebitelských preferencí a postojů. Plastový odpad je respondenty průzkumu GfK považován za největší ekologickou hrozbu, konkrétně pro 48 % odpovídajících, dokonce i před změnou klimatu (38 %) nebo znečištěním vody (34 %). Plastové lahve jsou mezi „nejhoršími“ obaly uváděny nejčastěji. Například téměř 35 % kupujících již aktivně a cíleně vybírá výrobky s co nejnižším počtem obalů a velká část kupujících tento krok zvažuje. Pokud jde právě o myšlenku záloh na jednorázové obaly (tedy plastové lahve a plechovky), označuje ji jako dobrý nápad 69 % spotřebitelů.

Související články:

Udržitelné obaly v perspektivě FMCG a retailu

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Komplexní řešení obalových potřeb od WPA Packaging

Firmy trápí nedostatek obalového materiálu. Jaká jsou řešení?

Firmy trápí nedostatek obalového materiálu. Jaká jsou řešení? Ať už se jedná o kartonové krabice, plastové obaly nebo třeba pěnové desky, cena všech vzrostla meziročně o desítky procent. A co hůř, z některých se stává doslova nedostatkové zboží. Výhled na trhu navíc není optimistický a mnoho firem nyní řeší za kolik a jestli budou mít vůbec […]

Pacurion digitalizuje a zefektivňuje nákup palet a dalších transportních obalů

Pacurion digitalizuje a zefektivňuje nákup palet a dalších transportních obalů Díky digitální a bezplatné nákupní platformě mají nyní kupující možnost zásadně změnit svůj často komplikovaný a nákladný nákup transportních obalů, zejména potom palet. Vlivem rozsáhlé partnerské sítě, jednoduchého ovládání a kompetentního zákaznického servisu nabízí Pacurion maximálně efektivní nákupní proces za ceny, které jsou vždy férové […]

Thimm vyvíjí klimaticky neutrální obalová řešení

Thimm vyvíjí klimaticky neutrální obalová řešení Udržitelné jednání šetrné k přírodním zdrojům nabývá stále většího významu. Mnoho společností se zaměřuje na ochranu životního prostředí a klimatu a přizpůsobuje své procesy s ohledem na ekologickou a sociální odpovědnost. Výrobce obalů Thimm ve spolupráci s firmou ClimatePartner své zákazníky při kompenzaci emisí CO2e podporuje a vyrábí klimaticky […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required