Ve Stříbře vyrobí miliardu plechovek ročně. Dokládá to i suvenýr
Na kraji Stříbra na Tachovsku funguje už přes rok zbrusu nová továrna na výrobu hliníkových nápojových plechovek, kterou tu za 100 milionů eur vybudovala společnost Canpack. Právě sem zavítali účastníci letošního Obalka, aby v rámci stejnojmenné kongresové sekce zhlédli „balení v akci“.
Budovu o úctyhodných rozměrech 230 × 170 metrů vystavěl developer CTP. Výroba plechovek, která se odehrává uvnitř, je zajímavá z technologického i logistického pohledu. A nelze odhlédnout také od skutečnosti, že v době pandemie se tento obalový formát stal hitem. Proto je hlavním odběratelem plechovek zdejšího Canpacku Plzeňský Prazdroj, který využívá blízkosti závodu a přijímá obaly v režimu just-in-time. Právě sem se vydala přibližně dvacítka „účastníků zájezdu“, jinak též návštěvníků letošního Obalka včetně zástupců společností jako Budějovický Budvar nebo Tesco Stores.
Nejdříve jsme byli rozděleni do dvou skupin po deseti osobách a vyslechli prezentaci generálního ředitelé Attily Szábo a obchodní ředitele Filipa Dostala. Týkala se nejen samotného závodu, ale také společnosti a situace na trhu s hliníkem.
Průvodcem v samotném provozu nám byl technický ředitel Bartlomiej Paczek. Na začátku výroby narazíme na obří role hliníkové slitiny. Kotouče, které jsou dodány z výrob v západní Evropě, váží přes deset tun. Na kamionu se proto přepravují pouze dva takové disky a v závodě se manipulují vysokozdvižným vozíkem o nosnosti 16 tun. Výrobní proces začíná na stroji, který vyrazí plechový kroužek a vytvaruje základní hliníkovou misku. Komponenta putuje do stroje, kterému říkají body maker a jenž formuje tělo plechovky. Plechovkový základ je „vytažen“ do výšky přibližně 20 centimetrů. Pak přichází na řadu oříznutí horní části a zaoblení krčku tak, aby spotřebitel mohl svůj oblíbený nápoj pít přímo z plechovky.
Další fáze technologického procesu zahrnuje kontrolu nežádoucího třepení nebo drobných zbytků kovu v těle plechovky. Neméně důležité je nanesení vnitřního laku, který zajišťuje, aby při kontaktu nápoje s plechovkou nevznikaly nebezpečné sloučeniny a nedocházelo k degradaci nápoje nebo korozi samotné plechovky, která může nápoj uchovávat i několik let. Při výrobě se používají různé typy vnitřního potahu s atestem pro kontakt s potravinou. Při nanášení laku kontroluje speciální zařízení, že pro každou plechovku bylo aplikováno dostatečné množství, a nemůže docházet ke kontaktu hliníku a nápoje. Spotřebitelský dojem z plechovky umocňuje potisk. V Canpacku jej interně nazývají litoprint a věnuje se mu oddělení Photolito. Na přirozeně stříbrnou plechovku se v několika krocích nanáší až osm inkoustových barev tak, aby došlo k perfektnímu (sou)tisku. Jednotlivé části závodu propojují dopravníky. Od vyražení po expedici a zaskladnění urazí plechovky mnoho set metrů, což trvá přibližně 45 minut.
Výrobní linka dokáže za hodinu vyprodukovat až 150 000 plechovek, za rok pak přibližně miliardu kusů. Suvenýr, který se váže k tomuto číslu, si odnesl každý z účastníků. Canpack pro všechny hosty připravil speciální plechovku Plzeňského Prazdroje, a to právě k docílení této výrobní mety. Abychom si mohli udělat konkrétní představu a posoudit, jak chutná pivo z plechovky a z restauračního tanku, vydala se pak celá výprava do restaurantu Plzeňský Šenk. A kam po obědě? Samozřejmě na exkurzi do Plzeňského Prazdroje.