logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Udržitelná smršťovací fólie od Inovia Film Udržitelný typ materiálu, který využijí výrobci...
  • Mornflake Mighty Oats ve „100%“ recyklovatelném obalu Britská značka ovesných vloček...
  • Nová automatizovaná linka Prazdroje vytřídí přes 80 tisíc lahví za hodinu Prazdroj zprovoznil v...
  • Domorodé umění vypráví příběh značky na obalu Palmolive Agentura Tweak, která se zabývá designem...
  • Smurfit Kappa vyrobila dárkovou krabičku pro Horseshoe Gin Společnost Smurfit Kappa vytvořila...

Ve Stříbře vyrobí miliardu plechovek ročně. Dokládá to i suvenýr

21. listopadu 2021
Na návštěvě 0
952
Ve Stříbře vyrobí miliardu plechovek ročně. Dokládá to i suvenýr

Ve Stříbře vyrobí miliardu plechovek ročně. Dokládá to i suvenýr

Na kraji Stříbra na Tachovsku funguje už přes rok zbrusu nová továrna na výrobu hliníkových nápojových plechovek, kterou tu za 100 milionů eur vybudovala společnost Canpack. Právě sem zavítali účastníci letošního Obalka, aby v rámci stejnojmenné kongresové sekce zhlédli „balení v akci“.

Budovu o úctyhodných rozměrech 230 × 170 metrů vystavěl developer CTP. Výroba plechovek, která se odehrává uvnitř, je zajímavá z technologického i logistického pohledu. A nelze odhlédnout také od skutečnosti, že v době pandemie se tento obalový formát stal hitem. Proto je hlavním odběratelem plechovek zdejšího Canpacku Plzeňský Prazdroj, který využívá blízkosti závodu a přijímá obaly v režimu just-in-time. Právě sem se vydala přibližně dvacítka „účastníků zájezdu“, jinak též návštěvníků letošního Obalka včetně zástupců společností jako Budějovický Budvar nebo Tesco Stores.

Nejdříve jsme byli rozděleni do dvou skupin po deseti osobách a vyslechli prezentaci generálního ředitelé Attily Szábo a obchodní ředitele Filipa Dostala. Týkala se nejen samotného závodu, ale také společnosti a situace na trhu s hliníkem.

Průvodcem v samotném provozu nám byl technický ředitel Bartlomiej Paczek. Na začátku výroby narazíme na obří role hliníkové slitiny. Kotouče, které jsou dodány z výrob v západní Evropě, váží přes deset tun. Na kamionu se proto přepravují pouze dva takové disky a v závodě se manipulují vysokozdvižným vozíkem o nosnosti 16 tun. Výrobní proces začíná na stroji, který vyrazí plechový kroužek a vytvaruje základní hliníkovou misku. Komponenta putuje do stroje, kterému říkají body maker a jenž formuje tělo plechovky. Plechovkový základ je „vytažen“ do výšky přibližně 20 centimetrů. Pak přichází na řadu oříznutí horní části a zaoblení krčku tak, aby spotřebitel mohl svůj oblíbený nápoj pít přímo z plechovky.

Další fáze technologického procesu zahrnuje kontrolu nežádoucího třepení nebo drobných zbytků kovu v těle plechovky. Neméně důležité je nanesení vnitřního laku, který zajišťuje, aby při kontaktu nápoje s plechovkou nevznikaly nebezpečné sloučeniny a nedocházelo k degradaci nápoje nebo korozi samotné plechovky, která může nápoj uchovávat i několik let. Při výrobě se používají různé typy vnitřního potahu s atestem pro kontakt s potravinou. Při nanášení laku kontroluje speciální zařízení, že pro každou plechovku bylo aplikováno dostatečné množství, a nemůže docházet ke kontaktu hliníku a nápoje. Spotřebitelský dojem z plechovky umocňuje potisk. V Canpacku jej interně nazývají litoprint a věnuje se mu oddělení Photolito. Na přirozeně stříbrnou plechovku se v několika krocích nanáší až osm inkoustových barev tak, aby došlo k perfektnímu (sou)tisku. Jednotlivé části závodu propojují dopravníky. Od vyražení po expedici a zaskladnění urazí plechovky mnoho set metrů, což trvá přibližně 45 minut.

Výrobní linka dokáže za hodinu vyprodukovat až 150 000 plechovek, za rok pak přibližně miliardu kusů. Suvenýr, který se váže k tomuto číslu, si odnesl každý z účastníků. Canpack pro všechny hosty připravil speciální plechovku Plzeňského Prazdroje, a to právě k docílení této výrobní mety. Abychom si mohli udělat konkrétní představu a posoudit, jak chutná pivo z plechovky a z restauračního tanku, vydala se pak celá výprava do restaurantu Plzeňský Šenk. A kam po obědě? Samozřejmě na exkurzi do Plzeňského Prazdroje.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Obaly: Biomasa v hlavní roli

Obaly: Biomasa v hlavní roli Současný trend k udržitelnosti vede mnohdy k inovativním postupům při výrobě papíru. Papírna Aloisov a.s., která je jediným výrobcem trávového papíru v České republice, posunula tuto hranici ještě dále. Ve spolupráci s několika výzkumnými pracovišti vyvinula papír ze slámy a listí. Výrobek splňuje veškerá mechanicko-fyzikální kritéria, potřebná pro využití v obalovém průmyslu. Vznikají tak například papírové […]

První automatizované zpracování použitých palet v Česku

První automatizované zpracování použitých palet v Česku Společnost HERUS provozuje více než rok první automatizovanou třídicí a opravárenskou linku použitých palet v České republice, a to ve své nové hlavní provozovně ve Zlíně – Malenovicích. A tak je díky této automatické lince HERUS první českou firmou, která odstartovala přechod od čistě manuální práce při zpracování […]

Dosáhněte lepších výsledků s přenosnými tiskárnami Brady

Dosáhněte lepších výsledků s přenosnými tiskárnami Brady Nové přenosné tiskárny etiket M610, M611 a M710 společnosti Brady přinášejí rychlost, všestrannost a odolnost pro špičkové značení kdykoli a kdekoli. Uživatelé se teď mají o co opřít, protože nové přenosné tiskárny Brady nabízejí nespočet možností pro návrh štítku dle vašich představ – prostřednictvím vestavěné klávesnice, na PC […]

Trendy udržitelnosti v obalovém průmyslu

Trendy udržitelnosti v obalovém průmyslu Trendem posledních let jsou ekologické a z hlediska výroby i udržitelné produkty. Jak ale vyvážit poměr mezi ekonomickou a ekologickou stránkou produkce prvotřídního značení v obalovém průmyslu, přispívající k vyšší kvalitě ovzduší a ochraně životního prostředí? Může jít o investice do moderních energetických systémů, technologických postupů a v neposlední řadě i používání alternativních […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required