Recyklovatelná papírová láhev od švédského Absolutu
Švédská společnost Absolut ve spolupráci s firmou Paboco pracuje na prototypu papírových lahví. Značka lihovin chce stejně jako firmy Carlsberg, Coca-Cola, L’Oreal a P&G v budoucnu používat plně recyklovatelné a udržitelné papírové láhve.
Láhev je stále pouze zkušební verzí první generace. Je vyrobena z 57 % z papíru, plast obsahuje pouze v náustku a tenké bariéře uvnitř láhve. Absolut chce spustit pilotní projekt za rok a půl a v roce 2024 by měla láhev dorazit na pulty prodejen, ačkoli uvedení finálního produktu bude do jisté míry záviset na ideální kombinaci materiálů.
„Zatím stojíme na odrazovém můstku. Víme, že prototyp první generace není dokonalý, ale stále se učíme a postupujeme vpřed, abychom mohli dosáhnout kýžené mety,“ říká Louise Wernerová, ředitelka inovativních balení ve společnosti Absolut Company.
V první fázi bude možné láhev recyklovat jen ve speciálních linkách, proto spotřebitelé budou muset vracet výrobek na místo, kde jej zakoupili, aby se plast i papír správně recyklovaly. V další fázi bude láhev disponovat i papírovým hrdlem, ale vnitřní plastová bariéra zůstane, dokud se nenajde stabilní bariéra na biologické bázi, která ji nahradí.
Ekologická vnitřní bariéra je zatím problematická
„Z technického hlediska bych řekla, že úspěchem bylo, že jsme začali od začátku vyrábět na naší automatizované plnicí lince, i když možnosti byly vskutku omezené,“ pokračuje Wernerová.
„Myslím, že vhodná ekologická bariéra je skutečně hledáním svatého grálu, protože s papírovou částí jsme měli jen velmi málo problémů. Takže je to bariéra, kterou musíme dále vyvíjet,“ vysvětluje náročnost vývoje Wernerová.
Vzhledem k tomu, že papír odolá omezenému tlaku, nalezení vhodného uzávěru bylo také náročné. Vývojáři zvažovali korkový uzávěr, ale směr bádání je navedl zpátky k šroubovacím uzávěrům. Přestože společnost doufá, že v budoucnu zapojí ekologické papírové obaly do oběhu, u některých produktů s vyšším obsahem alkoholu neplánuje přechod a setrvá u skleněných lahví.
„Sklo má tolik výhod, zvláště když se podíváte na naše produkty vyššího třídy, tak jde o srdeční záležitost, protože náš produkt může stát roky na poličce u spotřebitelů doma,“ dodává Wernerová.