
Coca-Cola představila prototyp lahve vyrobené ze 100% rostlinného plastu
Společnost Coca-Cola představila svůj první prototyp láhve vyrobené ze 100% rostlinného plastu (bPET). Ten připravila pomocí technologií, které se na trhu v následujících letech začnou využívat i komerčně. Zatím vyrobila 900 lahví. Coca-Cola a UPM přišly s novou technologií, jak přeměnit biomasu druhé generace na rostlinný monoethylenglykol (bMEG), jednu ze dvou molekul nezbytných k vytvoření bPET. Další použitou molekulou je PTA, složená z bPTA a Virentova bPX.
Nově představený prototyp používá výhradně materiály z obnovitelných rostlinných zdrojů (vyjma etikety a víčka), přičemž lahev neobsahuje žádné složky na bázi ropy. Podle společnosti prototyp představuje významný technologický krok vpřed v redukci plastů z panenských surovin. Zatím bylo vyrobeno omezené množství lahví – přibližně 900. Obal je plně recyklovatelný a ze staré láhve lze v plné míře vyrobit láhev novou, a to i v rámci stávajících recyklačních infrastruktur.
Stěžejní role plastů rostlinného původu
„Škálování těchto technologií je dalším zásadním krokem, nejen pro nás, ale i pro širší navazující průmysl,“ říká Ben Jordan, ředitel pro environmentální politiku společnosti Coca-Cola.
„Očekáváme, že UPM bude v roce 2023 komerčně vyrábět bio-MEG příští generace a my budeme mít možnost sledovat novinky od společnosti Virent a licencování jejich technologie. Vidím zásadní a stěžejní roli plastů rostlinného původu, které pomůžou zachovat kvalitu surovin z PET,“ vysvětluje Ben Jordan.
Pokud jde o mechanické vlastnosti bPET a jejich porovnání s běžným PET, Jordan dodává: „bPET je molekulární struktura identická s původním PET na fosilní bázi, a proto je klíčovou součástí naší strategie. Lze jej mísit s rPET a materiály na bázi panenských ropných surovin, a to i s těmi recyklovanými.“
Do roku 2050 nulová uhlíková stopa
V souladu s ambicemi stát se do roku 2050 firmou s nulovou uhlíkovou stopou Coca-Cola nedávno oznámila cíl používat do roku 2025 o 3 miliony tun méně panenského plastu ze zdrojů na bázi ropy. Pokud by poptávka rostla současným tempem, došlo by k 20% snížení produkce plastů pocházejících z fosilních zdrojů.
Coca-Cola chce proto investovat do nových recyklačních technologií, vylepšovat své obaly (například zmenšovat gramáž), prozkoumávat nové obchodní modely, jako jsou plnitelné, dávkovací a fontánové systémy, a v neposlední řadě vyvíjet nové obnovitelné materiály. Nápojový gigant si navíc stanovil za cíl zajistit 100% recyklovatelnosti obalů a zajistit, aby 50 % obalů bylo vyrobeno z recyklovaného materiálu.
V Evropě a Japonsku plánuje Coca-Cola spolu s partnery do roku 2030 zcela eliminovat PET láhve z neobnovitelných zdrojů a používat pouze recyklované nebo obnovitelné materiály. Obnovitelné technologie mají v budoucnu hrát klíčovou roli, ale v následujících letech bude zapotřebí, aby část plastů z neobnovitelných zdrojů přetrvala, aby se nesnížila kvalita vyráběných obalů.