
Coca-Cola dosáhla zásadního milníku ve vývoji komerčních plastů
Coca-Cola začala spolupracovat s Changchun Meihe Science & Technology a UPM, kteří se snaží rozšířit a zvýšit účinnost technologie, která přeměňuje biomasu druhé generace na rostlinný monoetylenglykol (bMEG) pro obalové aplikace.
Aby toho bylo dosaženo, technologie využívá cukru a odstraňuje krok vytváření ethanolu z procesu přeměny, což poskytuje větší flexibilitu při výběru suroviny. Proces přeměny se podle skupiny postupně komercializuje a bude ho vlastnit společnost Coca-cola a Changchun Meihe. Proces bude účinnější než současné technologie produkující bMEG.
Skupina dodává, že její technologie se zakládá na surovinách, které není možné použít jako zdroj potravy. Jedná se o tvrdé dřevo získané z odřezků z pily, a především pak z lesů vysazených udržitelným způsobem.
Komercializace výroby
Firmy tímto způsobem chtějí komercializaci výroby obnovitelného glykolu a PET plastu bez fosilních paliv, jehož je bMEG klíčovou složkou hned vedle kyseliny tereftalové (PTA). Technologii poprvé předvedli v roce 2017. Nyní se chystá rozšířit v biorafinérii, tu v současné době staví UPM v německé Leuně.
Tato biorafinerie, která je první svého druhu, bude vyrábět bMEG, taktéž monopropylenglykol na bázi rostlin (bMPG) a obnovitelná funkční plniva na bázi ligninu (RFF). Půjde o pokus o zvýšení výroby obnovitelných surovin, které lze následně integrovat do stávajících toků materiálového využití a recyklace. Společnosti chtějí, aby tato technologie snížila uhlíkovou stopu produktů při současném splnění požadavků na výkon. Biorafinerie UPM plánuje v roce 2023 zvýšit výrobu s roční kapacitou 220 000 tun.
„Investice do biorafinerie v Leuně je velmi vzrušujícím průlomem pro UPM na naší cestě stát se důvěryhodným hráčem v chemickém hodnotovém řetězci,“ říká Juuso Konttinen, viceprezident pro biochemii v UPM.
„Rozhodnutí o komercializaci technologie bMEG od společností The Coca-Cola Company a Meihe bylo přijato po rozsáhlé validaci a jsme nadšeni perspektivou širokého marketingu našich produktů na základě dnes oznámené dohody se společností The Coca-Cola Company,“ dodává Juuso Konttinen.
Technologie pro širokou veřejnost
Coca-Cola Company zpřístupní technologii PlantBottle široké veřejnosti a bude společnosti UPM také nabízet komerční množství biochemických látek vyráběných v její biorafinérii v Německu. Půjde o přímé konkurenty společnosti Coca-Cola v tomto odvětví.
„Životaschopnost tohoto biomateriálu příští generace je významným technologickým průlomem v našem pokračujícím úsilí omezit používání plastů na bázi panenského oleje. Může nám to nejen pomoci dosáhnout našich závazků v oblasti snižování emisí uhlíku, ale také to může umožnit celému průmyslu být více cirkulární,“ pokračuje Juuso Konttinen.
„Prostřednictvím naší dohody s UPM zveme širší průmysl, aby se k nám připojil využíváním tohoto materiálu, jakmile to bude v UPM Leuna zahájena výroba,“ říká dále Juuso Konttinen.
Závazek čistého nulového uhlíku
Coca-Cola chce pokračovat ve spolupráci s Changchun Meihe a UPM, aby dosáhla závazku čistého nulového uhlíku do roku 2040. V západní Evropě firmy závazku dosáhnou do roku 2050. Do roku 2025 chce společnost snížit používání prvotního plastu na bázi ropy o 3 miliony tun.
Investice firmy UPM do biorafinerie Leuna jsou pro společnost důležitým krokem vpřed, protože se snaží být průkopníkem v biohospodářství a poskytovat obnovitelné biochemikálie. V loňském roce společnost UPM představila nový biokompozitní materiál, který je vyrobený z certifikovaných dřevěných a celulózových vláken, přidány jsou také obnovitelné polymery PP. Ty lze použít jako balení pro potraviny, osobní péči a aplikace spotřebního zboží.