
Případová studie: Kopřivnická Tatrovka inovovala proces balení
Bezpečnější a efektivnější balení částečně eliminuje vliv vysokých cen námořní přepravy
Vozy Tatra jsou známé koncepcí podvozku s nosnou rourou, ve které jsou uloženy některé komponenty hnacího a převodového ústrojí. Velkou část komponent, které automobilka montuje do vozu, sama také vyrábí. Z Kopřivnice do různých zemí posílá vozy hotové i v určitém stavu rozloženosti, což ovlivňuje nejen způsob přepravy, ale také balení, který byl nedávno výrazně inovován.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 112/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílání je zdarma pro výrobce baleného zboží.
VE ZKRATCE:
Čtyři modely, stovky verzí
Každá tatrovka je sestavována podle objednávek zákazníků, ty jsou však diametrálně odlišné. Tatra má čtyři modelové řady, ale díky různým kombinacím je možno vytvořit přes stovku variant finálních vozidel.
Kompletace v zahraničí
Dvě třetiny tatrovek směřují na export v podobě hotových, nebo rozložených vozů, a to v sadách CKD (complete knocked-down), eventuálně SKD (semi knocked-down). Zámořské balení musí splňovat vysoké požadavky na ochranu uložených produktů a rovněž na bezpečnost přeprav. Kopřivnická Tatra má v zahraničí zákazníky, u kterých se vozy finálně kompletují. V Kopřivnici se tedy balí i expedují jak díly pro samotnou výrobu, tak i díly náhradní. Komponenty si firma balí sama, dopravu pak outsourcuje v závislosti na zvolené destinaci, množství nebo dalších kritériích.

Tatra Trucks změnila systém ukládání komponent v rámci zámořského balení, což je důležité zejména v čase vysokých cen přeprav.
Přesně na místo
David Sivčák, který je ve společnosti Tatra Trucks ředitelem průmyslového inženýrství a logistiky a členem představenstva, popsal nedávné inovace v zámořském kontejneru: „Učinili jsme změny, které spočívaly v tom, jak jsou produkty do speciálně ošetřených dřevěných obalů ukládány. Chtěli jsme, aby balení v kontejneru bylo řešeno i z pohledu těžiště, což je důležité při přepravních manipulacích. Jasně se definuje, kde přesně bude v kontejneru co uloženo. K tomuto účelu používá náš technolog balení také sofistikovaný softwarový nástroj.“
Nově zpracovaný balicí předpis určuje jasně definované místo pro každou komponentu ve speciálně ošetřených a brandovaných bednách. „Při zámořských přepravách samozřejmě dochází k různým nachýlením a nárazům, a my potřebujeme, aby nedošlo k žádnému poškození. Dříve jsme do beden jednotlivé zboží naskládali volně, nyní se snažíme o to, aby bylo zajištěno, že i po převozu bude v balení vše na svém místě a v pořádku.“ Podvozky a motory i jejich příslušenství jsou baleny do fólie s inhibitory chránící zboží proti korozi. Nápravy jsou ukotveny napevno do podlážky bedny a k tomu jsou přidány různé komponenty zajištěné přepážkami v menších sektorech. V souladu s balicím předpisem se jednotlivé vrstvy v bednách prokládají. Před finálním uzavřením bedny bývá také použit výplňový materiál pro vyšší bezpečnost expedovaného zboží.
Méně reklamací a přesnější plán
Tato obalová inovace nejen přinesla lepší zajištění komponent a snížila počet reklamací, ale také optimalizovala proces plánování lidských kapacit nebo přeprav. Nyní se ví přesně a s předstihem, jaké přepravní kapacity budou zapotřebí. Schopnost vytížit kontejner a dobře plánovat přepravu se ukázalo jako klíčové s postupující pandemií, kdy ceny námořních přeprav výrazně vzrostly a na trhu chybějí kontejnery.

Naprostá většina produkce pro cizinu se přepravuje v kontejnerech (do okolních zemí na návěsu). Do přístavů se kontejnery posílají po silnici nebo železnici, následuje námořní přeprava. V případě potřeby jsou použity indikátory náklonu a otřesu, dále pak také inhibitory proti korozi s alufólií.
„Rozkývaný kontejner může způsobit vysoké škody“
David Sivčák ‒ ředitel průmyslového inženýrství a logistiky, Tatra Trucks
„Veškeré balení expedovaného zboží probíhá vždy v našem areálu v Kopřivnici. Balení mají různé rozměry a různé hmotnosti, což je nutné zohlednit při jejich umísťování do kontejnerů. Zaměřujeme se na vypočítání těžiště každého kontejneru a profesionální fixaci zboží v něm. Když se kontejner vlivem vln na moři rozkýve, může ohrozit stabilitu dalších kontejnerů, což může vést k vysokým škodám. Proto nestačí zboží pouze správně zabalit, ale řešíme i umístění a řádnou fixaci každé bedny v kontejneru.“
Text: Petr Neckař, Stanislav D. Břeň
Foto: Petr Neckař