
Rohlik.cz představuje první vratné nákupní tašky
Online supermarket Rohlik.cz představil novinku – vratné nákupní tašky. Podle firmy spotřebitelé stále častěji odmítají jednorázové plasty nebo papír a žádají po firmách alternativy. Nově tedy společnost doručuje nákupy v opakovaně použitelných taškách, které jsou pratelné a z dlouhodobého hlediska šetrnější k životnímu prostředí.
„Rohlíku opravdu záleží na životním prostředí, a proto jako první maloobchodní prodejce nabízíme skutečně funkční řešení opakovaně použitelných tašek. Naši zákazníci si ekologičtější variantu papírové tašky velmi přáli. A protože právě zákazníci jsou středobodem všeho, co děláme, tak tady je,“ komentuje komerční ředitel Rohlik Group, Olin Novák, který bude od října zastávat funkci CEO Rohlik.cz. „Jako pro nejinovativnější online supermarket (nejen) v Česku je pro nás důležité být vždy o krok napřed a prosazovat nové koncepty. Nové opakovaně použitelné tašky jsou pro nás dalším spojením nejlepší služby s naší vizí postupovat v retailu maximálně udržitelně,” dodává.
Vratná taška v číslech
Vratná taška od Rohlíku má až o 80 % nižší dopad na životní prostředí, než je tomu u papírové tašky. Což potvrzuje i studie Vysoké školy chemicko-technologické v Praze a dalších akademických a výzkumných institucí obecně. Ve studii byla použita metoda hodnocení životního cyklu (ČSN ISO 14040 a ČSN ISO 14044) pro vyhodnocení dopadů uvažovaných odnosných tašek na životní prostředí v Rohlik.cz. A to s ohledem na spotřebovanou energii, využití půdy, vliv na ekosystém i lidský organismus. Vratná taška také produkuje o 62 % nižší uhlíkovou stopu ve srovnání s tou jednorázovou. Používáním vratných tašek místo papírových může zákazník Rohlíku ušetřit 300 tašek za rok. Na výrobu se používá odolný materiál a vydrží až 25 použití.
Dřív jsem byla flaška, teď je ze mě taška
Vratné rohlíkovské tašky jsou vyrobeny z recyklovaných PET lahví, které by jinak zatěžovaly planetu. Rohlík tašky naplní nákupem zákazníků a přiveze je s těmi nejčerstvějšími potravinami až ke dveřím. Zákazníci pak při dalším nákupu vrátí tašku kurýrovi. Ze skladu taška putuje do prádelny, kde ji pořádně properou a očistí. A samozřejmě Rohlík opět před dalším nákupem zkontroluje, jestli není nějak potrhaná či poškozená. Přesně takhle využije Rohlík jednu tašku minimálně pro 25 nákupů. Až nebude moct taška sloužit, rozvlákní se na granulát a je možné z ní vyrobit další rPET lahve.
Papírové tašky představují celkově vyšší dopady na životní prostředí ve srovnání s opakovaně použitelnými plastovými taškami. Celkový dopad na životní prostředí opakovaně použitelných tašek vyrobených z 98 % z recyklovaného plastu je z dlouhodobého hlediska až o 80 % šetrnější než používání papírových tašek. Vratná taška má také mnohem vyšší nosnost, unese konkrétně 11 kilogramů.
Výběr tašky na zákaznících
Rohlik.cz nechá plně na zákaznících, jaké tašky v rámci svého nákupu zvolí a v čem jim domů jejich nákup rohlíkovští kurýři přivezou. Papírové tašky zůstanou pořád jednou z možností, ale pokud si budou chtít zákazníci zvolit právě vratnou tašku, výběr nastaví v rámci svého nákupu. Pokud tuto možnost zvolí poprvé, Rohlík naúčtuje vratnou zálohu 250, kterou opět vrátí v případě přechodu zpět na papírové tašky. Volba bude poté platit i pro další nákupy. Vratné tašky předá zákazník zpět kurýrovi při dalším nákupu vždy ve stejném počtu, v jakém tašky dostal.
DNA Rohlíku = udržitelnost
Vratné tašky jsou pouze jedním z mnoha opatření a programů, které tvoří misi společnosti Rohlík být tou nejudržitelnější a nejekologičtější online službou pro rozvoz potravin (nejen) v Česku. Mezi další aktivity patří například EKO sloty, které označují, že kurýr bude mít adresu vašeho doručení cestou, a sami zákazníci tak můžou podpořit misi Rohlíku za efektivnější a ekologičtější rozvážku. Jde také o využívání vozidel na CNG, elektromobilů a nákladních kol pro dovoz potravin.
Používáním vratných tašek při doručování se sami zákazníci můžou osobně podílet na podpoře efektivnějšího a ekologičtějšího doručování. Rohlik.cz mimo jiné také nabízí sekci Zachraň jídlo, v rámci níž poskytuje slevy na produkty před datem minimální trvanlivosti a datem spotřeby, což vede ke čtyřikrát menšímu plýtvání potravinami než v běžných obchodních řetězcích.
Také u svých privátních značek myslí Rohlík na udržitelnost – tento rok uvedl do prodeje řadu Miil, u které kompenzuje uhlíkovou stopu vzniklou produkcí značky. Maximálně udržitelný koncept zachoval také u další vlastní značky papírových hygienických potřeb Moddia.
Celou LCA studii na nové nákupní tašky můžete prohlížet a stáhnout ZDE.