logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Tyčinky KitKat v obalech z recyklovaného papíru bude společnost Nestlé testovat v Austrálii...
  • Nápojové obaly jsou stále více ekologické i ekonomické Zaměření na environmentální udržitelnost...
  • Limitovaná edice Becherovky v ukrajinských národních barvách Limitovaná edice Becherovky...
  • Kaufland a Lidl podporují zálohování PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a Lidl, které patří...
  • Značku Fentimans bude pro český trh distribuovat Stock Plzeň-Božkov Společnost Stock...

Jeřáb či parfém? Pro fólie „no problem“

2. září 2021
Technologie 0
805
Jeřáb či parfém? Pro fólie „no problem“

Jeřáb či parfém? Pro fólie „no problem“

Smrštitelné fólie slouží k balení a zároveň zafixování produktu, od nejmenších balíčků až po fixování palet či nadměrného přepravního balení. Vedle nesporných mechanicko-fyzikálních výhod, kvůli kterým jsou primárně využívány, přinášejí i další benefity v podobě atraktivního a hlavně „viditelného“ vzhledu či zabezpečení proti vlhkosti, prachu či vniknutí do balení.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 111/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílání je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Se smrštitelnými fóliemi, nejčastěji z PE, PP či PVC, se setkáváme jak ve spotřebitelském, tak i skupinovém či přepravním balení. K výrazným prodejním obalům patří sekundární balení v oblasti nápojů, kde smrštitelná fólie nejenom tvoří skupinu láhví či plechovek, ale díky často nápaditým a výrazným potiskům dokáže významně podporovat prodej a zvyšovat oblibu či loajalitu ke značce. Problematiku fólií lze rozdělit na stroje a samotné fólie, proto se v následujícím textu podíváme na obě strany „mince“.

Paleta strojů pro konkrétní aplikace

Baličky na knihy, hračky, kosmetiku, ale i skupinové typy balení má v rámci své divize balicích strojů společnost Tart. Pro velké série balení jsou pak určeny plně automatické baličky s horkovzdušným tunelem a s výkonem do 2000 ks/hod. Tyto typy strojů známé pod značkami Mecpack, Lady Pack či Compacta nepotřebují k balení žádného operátora. Veškeré balení – zabalení do fólie, zatavení i smrštění – zajistí stroj sám. Je nutný pouze zásobník nebo dopravník pro přísun nezabalených výrobků a odběrové místo, resp. napojení na další dopravní systémy.

Řešení pro spotřební balení především typu skupin zboží, jako jsou například minerální vody nebo dřevěné brikety, přináší Uniprox. Ten se soustředí především na dva koncepty. Tím prvním je balení typu sleeve do horní a spodní fólie, kde výrobek není zcela uzavřený, na bocích výrobku je nezabalený otvor. Naopak Side Seal je balení do jedné role fólie s postranním podélným svarem a dvěma příčnými, kde je produkt celoobvodově uzavřený. Horkovzdušný tunel pro smrštění fólie kolem výrobku využívají pochopitelně oba koncepty.

Stroje Smipack v provedení od ručních komorových strojů až po plně automatické stroje s kontinuálním bočním svářením s výkony až 6000 ks/hod., má v portfoliu Technopack. Tyto technologie jsou vhodné pro balení pekařských výrobků, tiskovin, kosmetiky, dárkového zboží, ale i pro různé typy marketingového balení.

Když se balí paleta

Jaký je vývoj v oblasti samotných fólií? „Balení do smrštitelné fólie je jedním z nejdražších typů balení jak z pohledu nákladu na samotný materiál, tak spotřeby energií. V porovnání s jinými typy balení je tak náklad na zabalení paletové jednotky nejvyšší,“ říká Renata Dobešová, obchodní ředitelka společnosti Ekobal. Proto není divu, že jsou u tohoto typu balení snahy hledat úspory, a to především ve snižování mikronáže tloušťky (hmotnosti) obalu při zachování jeho obdobné pevnosti.

Na druhou stranu fólie disponují velkou marketingovou výhodou, neboť je lze opatřit jakýmkoliv potiskem. I do přepravního „fóliového“ balení se pochopitelně promítá tlak na udržitelnost. Renata Dobešová však problém udržitelnosti vidí komplexně: „Pojem udržitelnosti lze opřít mezi tři ‚pilíře‘ a ideálně mezi nimi nastavit rovnováhu. Tedy požadavek, aby ekonomický rozvoj, první pilíř, byl vyvážen péčí o životní prostředí a uvážlivým nakládáním se surovinovými zdroji – druhý pilíř a kultivací společenských institucí a péčí o občany – třetí, sociální pilíř.“

Renata Dobešová vidí jako hlavní trend pro paletová balení alternativu v technologii tzv. stretch hood. Touto cestou se zákazníci ostatně vydávají čím dál častěji. V případě tohoto řešení je elastická fóliová hadice automaticky přetahována na balené zboží. To je tak z horní strany i z bočních stran kompletně uzavřeno a fixováno. Fólie je vyráběna k rozměrům palety a přizpůsobí se tak odpovídajícím rozměrům baleného zboží. Většina balicích strojů pro aplikaci fólie stretch hood má možnost regulovat míru roztažení elastické hadice i rychlost jejího natažení na paletu a získat tak šetrný, a přitom pevný obal palety.

Antalis v současnosti distribuuje a také používá pro dodávky exportního balení speciální ochrannou teplem smrštitelnou fólii s UV filtrem. Jedná se o transportní fólii tloušťky 305 μm, která přináší odolnost v exponovaných místech, jako jsou rohy a hrany. Tato PE fólie byla vyvinuta pro balení, kde je vyžadována odolnost vůči vnějším vlivům – povětrnostním podmínkám, vlhku a UV záření. Fólie s 305 μm má o třetinu menší propustnost pro vodní páry než 200μm fólie.

Hodí se pro balení velkých celků, protože fólie kopíruje tvar a nezvětšuje tak výrazně objem přepravovaného objektu. Má modrou barvu a není transparentní, což patří také k její ochranné funkci. V průběhu balení je fólie krátkodobě nahřívána horkovzdušnou pistolí, spouští se proces biaxiálního smršťování a fólie kopíruje povrch baleného celku. Fólie se spojují překrýváním jednotlivých vrstev a nevytvářejí hrubé spoje. Po vychladnutí se tak vytvoří souvislý pevný voděodolný ochranný plášť. Při poškození je fólie opravitelná. Příkladem použití fólie je ochranné balení velkoobjemového nosníku (délka 26 m, šířka 0,8 m, výška 2,8 m) pro venkovní uskladnění na 10 měsíců, které bylo realizováno v loňském roce (na snímku).

Bez fólií to nejde

Fólie rozličných tlouštěk a rozmanitých aplikací jsou základní součástí spotřebitelského, skupinového i transportního balení. Navzdory tendenci ustupovat od plastu je tento materiál a z něj vyrobené fólie v mnoha aplikacích naprosto nepostradatelný.


„Primárně snižovat potřebu plastů“

Andrea Brožová – tisková mluvčí, Mattoni 1873

„Jednoznačným trendem je snaha o snižování spotřeby plastů. V tomto případě vidíme používání tenčí fólie a menšího množství fólie na balíku. Za posledních deset let jsme v našich závodech postupně snížili tloušťku fólie, do které balíme lahve s minerální vodou, o 50 procent a další možnosti omezení testujeme. S trendem tenčí fólie souvisí i vývoj technologií. V dnešní době si již žádný výrobce nemůže – nebo by neměl – dovolit udržitelnost podnikání do svých úvah nezahrnout. Vidíme tak vývoj strojů, které jsou schopné zpracovat tenčí fólii, a také strojů používajících jiné technologie balení, například na bázi papíru.“


„Nyní jen jedna čepice“

Roman Kadlec – melter leader, Pittsburgh Corning CR

„Technologii stretch hood jsme volili ze dvou důvodů. Hledali jsme úspornější řešení oproti stávajícímu stavu z hlediska energií a zároveň z hlediska spotřeb balícího materiálu. Obě podmínky splňuje technologie stretch hood. Dříve jsme používali teplem smrštitelnou fólii s dvěma překryvy a nyní pouze jednu samosmrštitelnou „čepici“. Celý koncept je doplněn robotem, který převzal manuální práci při kompletaci produktu na paletu.“


„Je potřeba nastavit pravidla u PCR a PIR plastů“

Peter Hogen – packaging film specialist, Antalis, divize Packaging

„Na základě nařízeních a regulací EU získávají stále větší popularitu PCR (post-consumer recycled) a PIR (post-industrial recycled) materiály, které v sobě obsahují vyšší podíl recyklátu. Tento granulát je vysoké kvality a je vhodný pro výrobu kvalitních fólií, kromě přímého styku s potravinou. V souvislosti s novými materiály se však vynořují otázky, kdo by měl řešit případné reklamace. Výrobce granulátu, či fólie? Výrobce obalů, distributor, či někdo další?“


Text: Jana Žižková

Foto: Mattoni  1873, Branopac

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu Automatické řezací systémy iECHO umožňují díky variabilitě osazení na jednom pracovišti zpracovávat různé materiály jako jsou voštinové, pěnové, MDF a PVC desky, vlněné lepenky, samolepicí fólie, plexisklo, hliníkové sendviče, textilie, těsnicí materiály a další. Jeden stroj tedy pokryje několik segmentů výroby a v průběhu času jej lze doplňovat o další […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required