logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Gin The Craster’s Rest od Studia Unbound v lahvích evokujících staré skleněné rybářské bójky...
  • Prémiová bonboniéra od Cadbury vzniklá při příležitosti Dne matek Opal a Mondelez vyvinuly...
  • Eastlog 2022 vzdal hold člověku v logistice Jubilejní 25. ročník největšího logistického...
  • Božkov představil nové ochucené speciály v segmentu tuzemáků Značka Božkov reaguje na rostoucí...
  • Značka žvýkaček Milliways představuje novou přírodní žvýkačku bez plastů Rostlinná značka...

Na návštěvě ve společnosti Budějovický Budvar: Prozřetelná investice do nové linky se v pandemii vyplatila

12. srpna 2021
Na návštěvě 0
1278
Na návštěvě ve společnosti Budějovický Budvar: Prozřetelná investice do nové linky se v pandemii vyplatila

Na návštěvě ve společnosti Budějovický Budvar: Prozřetelná investice do nové linky se v pandemii vyplatila

Během pandemie českobudějovický pivovar nezahálel. Do ostrého provozu spustil novou stáčecí linku s hodinovou kapacitou plniče 50 000 lahví, redesignoval obalové portfolio, převedl ležák Budvar 33 do skla a plechovek a začal plánovat novou plechovkovou linku. Všechny tyto novinky jsme mohli vidět během naší nedávné návštěvy. Naším průvodcem byl ředitel logistiky společnosti Budějovický Budvar Pavel Pánek.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 111/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílání je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Budějovický Budvar si vloni připomněl 125. výročí svého založení. Stalo se tak během pandemie, a i když byla připravena limitovaná edice Budvar Reserve, na oslavy nebylo pomyšlení. Národní pivovar Budějovický Budvar si však nadělil několik dárků – novinek, které se týkají také obalů. Předně uvedl do provozu novou moderní linku L3 pro stáčení piva do skleněných lahví a ukládání do plastových přepravek formátu 20 × 0,5 litru. Maximální kapacita plniče nové linky L3 se pohybuje kolem 50 000 lahví za hodinu, což jinak znamená, že za minutu sjede z linky paleta piva a za celý rok to bylo už 150 milionů lahví. U této investice ve výši 420 milionů korun včetně stavby nové budovy se projevilo dobré načasování, protože linka mohla začít plně pracovat vloni na jaře, tedy přesně v čase, kdy rostl zájem o balení piva pro retail.

Nárůst stáčení do skla byl podpořen zvyšujícím se zájmem o plechovky, do kterých letos na jaře směřovala pětina celkového výstavu. Plechovková linka byla spuštěna v roce 2013, a protože se od té doby zvedla produkce více jak šestinásobně, nyní pivovar připravuje investici do nové linky. Další loňskou novinkou, tentokrát produktovou, byl Budvar 33, který pivovar začal plnit do lahví a plechovek. V loňském roce Budějovický Budvar rovněž redesignoval své obalové portfolio. Hlavní změna spočívala v odstranění hliníkové fólie přes korunku a metalizovaných etiket. Hliníková fólie byla nahrazena papírem, který se na vratných lahvích odmyje a následně skládkuje.

S(k)lad na kolejích

Co se v Budějovickém Budvaru nemění, jsou tradiční suroviny a postup výroby piva. Základní vstup – voda – pochází z artéských studní, které se nacházejí přímo v areálu pivovaru. Prostřednictvím několika vrtů podnik jímá vodu „starou“ 10 000 let z hloubky 300 metrů a při odběru 40 litrů za sekundu ji ukládá do dvou obřích tanků o objemu 2 x 2500 m3. Surovina nevyžaduje chemickou úpravu a míra čistoty odpovídá kritériím pro kojeneckou vodu. Další položkou na seznamu ingrediencí je hlávkový chmel Žatecký poloraný červeňák, který přichází do pivovaru lisovaný v hranolech, a dále moravský slad. Jelikož má Budvar vlastní vlečku, může slad ze Sladoven Soufflet ČR přijíždět po železnici.

Podobně jako slad se do pivovaru dostává také sklo, konkrétně jej dodává společnost O-I Czech Republic z Nového Sedla. „Lahve skladujeme z větší části na kolech. Držíme sice pojistnou zásobu maximálně na týden produkce, ale když sklo dochází, jednoduše se přiveze vlečkou,“ vysvětluje ředitel logistiky Pavel Pánek. Roční přepravovaný objem je 2400 vagonů, což představuje 43 000 tun přepraveného materiálu. Plechovky se z důvodu nedostatku prostoru dostávají do pivovaru v podstatě v režimu just-in-time. „Objednáme výrobu u dodavatele, máme rolovací forecast a následně si odvoláváme jednotlivé odvolávky,“ říká Pavel Pánek. Plechovky podnik objednává od firem Canpack a Ardagh Group. Do pivovaru přicházejí v počtu 5670 kusů na jednu paletu (včetně nevratných papírových proložek a dřevěných rámů na vrchu), víčka jsou dodávána v přibližně metrových kotoučích balených v papíru. Kartonáž zajišťují společnosti DS Smith, Mondi Bupak nebo Model Obaly, etikety dodává OTK Group, fólie společnosti Granitol, Dalus a Ekobal.

Statisíce lahví za směnu

Proces výroby Budvaru končí zráním v ležáckých tancích, kde například ležák dozrává až 90 dní před fázemi filtrace, pasterizace a stáčení. Budějovický Budvar se ze 60 procent prodává ve vratných obalech (sklo, KEG, tank), následují plechovky a nevratné sklo. V době návštěvy si redakce mohla prohlédnout fungování stáčíren a balení lahví a plechovek, plnění sudů a tanků bylo z důvodu pandemie pozastaveno.

V případě skla jsou kromě už zmiňované L3 v provozu linky L1 a L2. Obě dokážou stáčet do vratných i nevratných lahví. L1 je specializovaná na třetinky a půlky, L2 pouze na půllitrové lahve. Před vstupem do výroby automat vyndá z přepravek lahve, které dopravníky transportují k obřím myčkám, v nichž se zbavují nečistot a etiket a vyplachují louhovým roztokem o teplotě 80 °C a následně pitnou vodou. Kapacita myčky činí 44 000 lahví za hodinu a jedna lahev se myje 20–30 minut. Poté obal prochází optoelektronickým inspektorem Heuft, který má za úkol kontrolu čistoty a dále vyřazuje lahve cizí, poškozené nebo s přítomností jiných předmětů.

Následuje proces stáčení (technologie firem Krones a KHS), kdy linky L1 a L2 zvládnou 40 000 lahví za hodinu, L3 celkem 50 000 lahví. Nejdříve je láhev evakuována, poté předplněna ochrannou atmosférou CO2, následuje plnění pivem, dále se hrdlový prostor vypění vstřikem kapky vody pro odstranění vzduchu a lahve „pečetí“ korunkový uzávěr. Lahvová piva Budějovického Budvaru jsou pasterizována v tunelovém sprchovém pastéru, plechovky pasterací průtokovou. V zařízení pivo stráví 50 minut a ohřeje se na teplotu 62 °C a následně zpět zchladí.  Po opuštění tunelu přichází na řadu etiketovací stroj, který lahev opatří krční, břišní i zadní etiketou. Při tomto procesu stroj natiskne záruční lhůtu a provádí kontrolu plnosti lahve, přítomnosti etiket či data spotřeby. Automatizovaný proces pokračuje na balicím stroji, který uzavře lahve do papírových boxů nebo naskládá do plastových přepravek. Paletizační zařízení s robotickým ramenem značky Kuka pak vyskládá transportní paletu. Zařízení je vybaveno 15 programy skladby podle druhu balení, v jejichž rámci je možné zvolit počet vrstev a vkládání proložek. Kapacitně zvládá 50 000 lahví za hodinu.

Na plechovkové lince jsou jednotlivé kusy staženy fólií do sixpacku a poté ukládány do lepenkového traye. Na tray je inkjetem nanesen údaj o trvanlivosti a následně dochází k automatické paletizaci a balení do strečové fólie. V Budvaru se skládají čtyři sixpacky na tray a na paletě je pak sedm vrstev po devíti trayích. Po zabalení palety stroj umístí paletovou etiketu s SSCC kódem a dodatečným 2D kódem, který je důležitý pro skenování pomocí brány na expedici.

Vratné a nevratné země

Doménou Budějovického Budvaru je export, vyveze totiž 70 % své produkce. Z pohledu obalů jsou podle Pavla Pánka některé země vysloveně „vratné“, tedy orientované na vratné sklo. Patří sem například Německo, kde je klasická přepravka s 20 půllitrovými lahvemi nejžádanější zboží. Velká Británie cílí vedle vratného kegu na spíše nevratné obalové formáty, ať už jde o sklo nebo plech. „Určitý mix představuje Polsko, kde funguje moderní trh s jednocestnou láhví a na tradičním trhu dominuje vratná láhev“ doplňuje ředitel logistiky. Česká republika z pohledu Budvaru patří mezi „vratné země“ – v off-tradu tu nejvíce prodávají přepravky 20 × 0,5 l a dále vratné lahve v lepenkových boxech. Stále silněji, a pandemie tento vývoj jen uspíšila, se však prosazují plechovky. Proto má Budvar v plánu postavit zmiňovanou plechovkovou linku. „Zatím je to v přípravě, ale už se zabýváme například tím, že bychom skupinové balení nejprodávanějších sixpacků nedávali do smršťovací fólie, nýbrž do papíru,“ poodhaluje plány Pavel Pánek.

Srdcem logistického systému v Budějovickém Budvaru je před několika lety vybudovaný automatizovaný sklad, jehož maximální výkon činí přibližně 160 palet na vstupu a 350 palet na výstupu za hodinu. Sklad, který je součástí logistického areálu a od výroby jej dělí městská ulice, je dostupný pomocí technologického mostu. Kromě zajímavého vystrojení (psali jsme v Systémech Logistiky 178/2018) má hala také působivé opláštění, kdy design imituje vzezření cylindro-kónických tanků s teplou (červená) a studenou (modrá) vodou na bílém podkladu. Do automatu zboží plyne už na paletách. Budějovický Budvar většinově využívá EUR palety o rozměru 1200 × 800 mm, případně odlehčené jednorázové palety o stejném rozměru. Pro vybrané trhy pivovar dodává na průmyslových paletách o rozměru 1000 × 1200 mm z poolingu firmy CHEP. Palety CHEP, čtvrt- nebo půlpalety, jsou nasazovány také pro sekundární umístění v obchodech.

Hotová produkce opouští pivovar v rámci dvou režimů. Primární distribuce zahrnuje většinou celovozové přepravy na konkrétní místo, zpravidla distribuční centrum nebo sklad. V případě dopravy přepravek s lahvovým pivem se na ložnou plochu vejde 33 palet. U plechovek se z důvodu vyšší hmotnosti nakládá pouze 28 palet. V rámci sekundární distribuce pivovar každý den opouští 30 naložených vozidel, ve špičkách i více než 40 vozidel, které jsou určeny pro rozvoz přímo do obchodů nebo restaurací.


„Vratné Česko“

Pavel Pánek – ředitel logistiky, Budějovický Budvar

„Mezi země orientované na vratné sklo patří Německo, Velká Británie preferuje spíše plechovky a nevratné sklo. Určitý mix představuje Polsko, kde to není úplně usazené. Česká republika patří jednoznačně mezi země s dominancí vratných obalů.“


Historie Budějovického Budvaru:

1895

V tomto roce zahájil Budějovický Budvar svou činnost.

1930

Pivovar si registruje ochrannou známku Budvar. Její úspěch přivedl správní radu k začlenění do názvu pivovaru, který od roku 1936 zněl Budvar – Český akciový pivovar, České Budějovice.

1967

Vzniká Budějovický Budvar, národní podnik.

1996

První milion hektolitrů vystaveného piva.

2013

Je spuštěna nová stáčírna plechovkového piva s hodinovým výkonem plniče 16 800 plechovek.

2018

Investice do sklepů. Jeřáb o nosnosti 350 tun přemístil do sklepa první dva nerezové tanky o objemu 2100 hektolitrů, které jsou přes 14 metrů dlouhé a v průměru mají pět metrů.

2020

Pivovar dosáhl rekordního ročního výstavu ve výši 1,73 milionu hektolitrů.


Čísla:

50 000

lahví je hodinový výkon nové stáčecí linky L3, která stála 420 milionů korun.

1,73

milionu hektolitrů stočili v Budějovickém Budvaru v loňském roce. Strategickým cílem pro následující roky je dosáhnout dvou milionů hektolitrů.

60

procent produkce směřuje do vratných obalů.

1700 palet

průměrně expeduje Budějovický Budvar za jediný den.

162

palet za hodinu dokáže přijmout sklad palet s automatickým zakladačem.

70+

zemí světa importuje pivo Budějovického Budvaru.


Text a foto: Stanislav D. Břeň

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Komplexní řešení obalových potřeb od WPA Packaging

Firmy trápí nedostatek obalového materiálu. Jaká jsou řešení?

Firmy trápí nedostatek obalového materiálu. Jaká jsou řešení? Ať už se jedná o kartonové krabice, plastové obaly nebo třeba pěnové desky, cena všech vzrostla meziročně o desítky procent. A co hůř, z některých se stává doslova nedostatkové zboží. Výhled na trhu navíc není optimistický a mnoho firem nyní řeší za kolik a jestli budou mít vůbec […]

Pacurion digitalizuje a zefektivňuje nákup palet a dalších transportních obalů

Pacurion digitalizuje a zefektivňuje nákup palet a dalších transportních obalů Díky digitální a bezplatné nákupní platformě mají nyní kupující možnost zásadně změnit svůj často komplikovaný a nákladný nákup transportních obalů, zejména potom palet. Vlivem rozsáhlé partnerské sítě, jednoduchého ovládání a kompetentního zákaznického servisu nabízí Pacurion maximálně efektivní nákupní proces za ceny, které jsou vždy férové […]

Thimm vyvíjí klimaticky neutrální obalová řešení

Thimm vyvíjí klimaticky neutrální obalová řešení Udržitelné jednání šetrné k přírodním zdrojům nabývá stále většího významu. Mnoho společností se zaměřuje na ochranu životního prostředí a klimatu a přizpůsobuje své procesy s ohledem na ekologickou a sociální odpovědnost. Výrobce obalů Thimm ve spolupráci s firmou ClimatePartner své zákazníky při kompenzaci emisí CO2e podporuje a vyrábí klimaticky […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required