
Na návštěvě ve společnosti Budějovický Budvar: Prozřetelná investice do nové linky se v pandemii vyplatila
Během pandemie českobudějovický pivovar nezahálel. Do ostrého provozu spustil novou stáčecí linku s hodinovou kapacitou plniče 50 000 lahví, redesignoval obalové portfolio, převedl ležák Budvar 33 do skla a plechovek a začal plánovat novou plechovkovou linku. Všechny tyto novinky jsme mohli vidět během naší nedávné návštěvy. Naším průvodcem byl ředitel logistiky společnosti Budějovický Budvar Pavel Pánek.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 111/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílání je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Budějovický Budvar si vloni připomněl 125. výročí svého založení. Stalo se tak během pandemie, a i když byla připravena limitovaná edice Budvar Reserve, na oslavy nebylo pomyšlení. Národní pivovar Budějovický Budvar si však nadělil několik dárků – novinek, které se týkají také obalů. Předně uvedl do provozu novou moderní linku L3 pro stáčení piva do skleněných lahví a ukládání do plastových přepravek formátu 20 × 0,5 litru. Maximální kapacita plniče nové linky L3 se pohybuje kolem 50 000 lahví za hodinu, což jinak znamená, že za minutu sjede z linky paleta piva a za celý rok to bylo už 150 milionů lahví. U této investice ve výši 420 milionů korun včetně stavby nové budovy se projevilo dobré načasování, protože linka mohla začít plně pracovat vloni na jaře, tedy přesně v čase, kdy rostl zájem o balení piva pro retail.
Nárůst stáčení do skla byl podpořen zvyšujícím se zájmem o plechovky, do kterých letos na jaře směřovala pětina celkového výstavu. Plechovková linka byla spuštěna v roce 2013, a protože se od té doby zvedla produkce více jak šestinásobně, nyní pivovar připravuje investici do nové linky. Další loňskou novinkou, tentokrát produktovou, byl Budvar 33, který pivovar začal plnit do lahví a plechovek. V loňském roce Budějovický Budvar rovněž redesignoval své obalové portfolio. Hlavní změna spočívala v odstranění hliníkové fólie přes korunku a metalizovaných etiket. Hliníková fólie byla nahrazena papírem, který se na vratných lahvích odmyje a následně skládkuje.
S(k)lad na kolejích
Co se v Budějovickém Budvaru nemění, jsou tradiční suroviny a postup výroby piva. Základní vstup – voda – pochází z artéských studní, které se nacházejí přímo v areálu pivovaru. Prostřednictvím několika vrtů podnik jímá vodu „starou“ 10 000 let z hloubky 300 metrů a při odběru 40 litrů za sekundu ji ukládá do dvou obřích tanků o objemu 2 x 2500 m3. Surovina nevyžaduje chemickou úpravu a míra čistoty odpovídá kritériím pro kojeneckou vodu. Další položkou na seznamu ingrediencí je hlávkový chmel Žatecký poloraný červeňák, který přichází do pivovaru lisovaný v hranolech, a dále moravský slad. Jelikož má Budvar vlastní vlečku, může slad ze Sladoven Soufflet ČR přijíždět po železnici.
Podobně jako slad se do pivovaru dostává také sklo, konkrétně jej dodává společnost O-I Czech Republic z Nového Sedla. „Lahve skladujeme z větší části na kolech. Držíme sice pojistnou zásobu maximálně na týden produkce, ale když sklo dochází, jednoduše se přiveze vlečkou,“ vysvětluje ředitel logistiky Pavel Pánek. Roční přepravovaný objem je 2400 vagonů, což představuje 43 000 tun přepraveného materiálu. Plechovky se z důvodu nedostatku prostoru dostávají do pivovaru v podstatě v režimu just-in-time. „Objednáme výrobu u dodavatele, máme rolovací forecast a následně si odvoláváme jednotlivé odvolávky,“ říká Pavel Pánek. Plechovky podnik objednává od firem Canpack a Ardagh Group. Do pivovaru přicházejí v počtu 5670 kusů na jednu paletu (včetně nevratných papírových proložek a dřevěných rámů na vrchu), víčka jsou dodávána v přibližně metrových kotoučích balených v papíru. Kartonáž zajišťují společnosti DS Smith, Mondi Bupak nebo Model Obaly, etikety dodává OTK Group, fólie společnosti Granitol, Dalus a Ekobal.
Statisíce lahví za směnu
Proces výroby Budvaru končí zráním v ležáckých tancích, kde například ležák dozrává až 90 dní před fázemi filtrace, pasterizace a stáčení. Budějovický Budvar se ze 60 procent prodává ve vratných obalech (sklo, KEG, tank), následují plechovky a nevratné sklo. V době návštěvy si redakce mohla prohlédnout fungování stáčíren a balení lahví a plechovek, plnění sudů a tanků bylo z důvodu pandemie pozastaveno.
V případě skla jsou kromě už zmiňované L3 v provozu linky L1 a L2. Obě dokážou stáčet do vratných i nevratných lahví. L1 je specializovaná na třetinky a půlky, L2 pouze na půllitrové lahve. Před vstupem do výroby automat vyndá z přepravek lahve, které dopravníky transportují k obřím myčkám, v nichž se zbavují nečistot a etiket a vyplachují louhovým roztokem o teplotě 80 °C a následně pitnou vodou. Kapacita myčky činí 44 000 lahví za hodinu a jedna lahev se myje 20–30 minut. Poté obal prochází optoelektronickým inspektorem Heuft, který má za úkol kontrolu čistoty a dále vyřazuje lahve cizí, poškozené nebo s přítomností jiných předmětů.
Následuje proces stáčení (technologie firem Krones a KHS), kdy linky L1 a L2 zvládnou 40 000 lahví za hodinu, L3 celkem 50 000 lahví. Nejdříve je láhev evakuována, poté předplněna ochrannou atmosférou CO2, následuje plnění pivem, dále se hrdlový prostor vypění vstřikem kapky vody pro odstranění vzduchu a lahve „pečetí“ korunkový uzávěr. Lahvová piva Budějovického Budvaru jsou pasterizována v tunelovém sprchovém pastéru, plechovky pasterací průtokovou. V zařízení pivo stráví 50 minut a ohřeje se na teplotu 62 °C a následně zpět zchladí. Po opuštění tunelu přichází na řadu etiketovací stroj, který lahev opatří krční, břišní i zadní etiketou. Při tomto procesu stroj natiskne záruční lhůtu a provádí kontrolu plnosti lahve, přítomnosti etiket či data spotřeby. Automatizovaný proces pokračuje na balicím stroji, který uzavře lahve do papírových boxů nebo naskládá do plastových přepravek. Paletizační zařízení s robotickým ramenem značky Kuka pak vyskládá transportní paletu. Zařízení je vybaveno 15 programy skladby podle druhu balení, v jejichž rámci je možné zvolit počet vrstev a vkládání proložek. Kapacitně zvládá 50 000 lahví za hodinu.
Na plechovkové lince jsou jednotlivé kusy staženy fólií do sixpacku a poté ukládány do lepenkového traye. Na tray je inkjetem nanesen údaj o trvanlivosti a následně dochází k automatické paletizaci a balení do strečové fólie. V Budvaru se skládají čtyři sixpacky na tray a na paletě je pak sedm vrstev po devíti trayích. Po zabalení palety stroj umístí paletovou etiketu s SSCC kódem a dodatečným 2D kódem, který je důležitý pro skenování pomocí brány na expedici.
Vratné a nevratné země
Doménou Budějovického Budvaru je export, vyveze totiž 70 % své produkce. Z pohledu obalů jsou podle Pavla Pánka některé země vysloveně „vratné“, tedy orientované na vratné sklo. Patří sem například Německo, kde je klasická přepravka s 20 půllitrovými lahvemi nejžádanější zboží. Velká Británie cílí vedle vratného kegu na spíše nevratné obalové formáty, ať už jde o sklo nebo plech. „Určitý mix představuje Polsko, kde funguje moderní trh s jednocestnou láhví a na tradičním trhu dominuje vratná láhev“ doplňuje ředitel logistiky. Česká republika z pohledu Budvaru patří mezi „vratné země“ – v off-tradu tu nejvíce prodávají přepravky 20 × 0,5 l a dále vratné lahve v lepenkových boxech. Stále silněji, a pandemie tento vývoj jen uspíšila, se však prosazují plechovky. Proto má Budvar v plánu postavit zmiňovanou plechovkovou linku. „Zatím je to v přípravě, ale už se zabýváme například tím, že bychom skupinové balení nejprodávanějších sixpacků nedávali do smršťovací fólie, nýbrž do papíru,“ poodhaluje plány Pavel Pánek.
Srdcem logistického systému v Budějovickém Budvaru je před několika lety vybudovaný automatizovaný sklad, jehož maximální výkon činí přibližně 160 palet na vstupu a 350 palet na výstupu za hodinu. Sklad, který je součástí logistického areálu a od výroby jej dělí městská ulice, je dostupný pomocí technologického mostu. Kromě zajímavého vystrojení (psali jsme v Systémech Logistiky 178/2018) má hala také působivé opláštění, kdy design imituje vzezření cylindro-kónických tanků s teplou (červená) a studenou (modrá) vodou na bílém podkladu. Do automatu zboží plyne už na paletách. Budějovický Budvar většinově využívá EUR palety o rozměru 1200 × 800 mm, případně odlehčené jednorázové palety o stejném rozměru. Pro vybrané trhy pivovar dodává na průmyslových paletách o rozměru 1000 × 1200 mm z poolingu firmy CHEP. Palety CHEP, čtvrt- nebo půlpalety, jsou nasazovány také pro sekundární umístění v obchodech.
Hotová produkce opouští pivovar v rámci dvou režimů. Primární distribuce zahrnuje většinou celovozové přepravy na konkrétní místo, zpravidla distribuční centrum nebo sklad. V případě dopravy přepravek s lahvovým pivem se na ložnou plochu vejde 33 palet. U plechovek se z důvodu vyšší hmotnosti nakládá pouze 28 palet. V rámci sekundární distribuce pivovar každý den opouští 30 naložených vozidel, ve špičkách i více než 40 vozidel, které jsou určeny pro rozvoz přímo do obchodů nebo restaurací.
„Vratné Česko“
Pavel Pánek – ředitel logistiky, Budějovický Budvar
„Mezi země orientované na vratné sklo patří Německo, Velká Británie preferuje spíše plechovky a nevratné sklo. Určitý mix představuje Polsko, kde to není úplně usazené. Česká republika patří jednoznačně mezi země s dominancí vratných obalů.“
Historie Budějovického Budvaru:
1895
V tomto roce zahájil Budějovický Budvar svou činnost.
1930
Pivovar si registruje ochrannou známku Budvar. Její úspěch přivedl správní radu k začlenění do názvu pivovaru, který od roku 1936 zněl Budvar – Český akciový pivovar, České Budějovice.
1967
Vzniká Budějovický Budvar, národní podnik.
1996
První milion hektolitrů vystaveného piva.
2013
Je spuštěna nová stáčírna plechovkového piva s hodinovým výkonem plniče 16 800 plechovek.
2018
Investice do sklepů. Jeřáb o nosnosti 350 tun přemístil do sklepa první dva nerezové tanky o objemu 2100 hektolitrů, které jsou přes 14 metrů dlouhé a v průměru mají pět metrů.
2020
Pivovar dosáhl rekordního ročního výstavu ve výši 1,73 milionu hektolitrů.
Čísla:
50 000
lahví je hodinový výkon nové stáčecí linky L3, která stála 420 milionů korun.
1,73
milionu hektolitrů stočili v Budějovickém Budvaru v loňském roce. Strategickým cílem pro následující roky je dosáhnout dvou milionů hektolitrů.
60
procent produkce směřuje do vratných obalů.
1700 palet
průměrně expeduje Budějovický Budvar za jediný den.
162
palet za hodinu dokáže přijmout sklad palet s automatickým zakladačem.
70+
zemí světa importuje pivo Budějovického Budvaru.