logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...
  • Náklady na zavedení zálohového systému přesáhnou podle Svazu obchodu pět miliard Zavedení...
  • Monster Energy uvádí na trh novou variantu nápoje Lewis Hamilton s nulovým obsahem cukru...
  • Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z...
  • Eviosys a Barilla spolupracují na nové nádobě na pesto Eviosys vytvořil nový obal pro prémiovou...

Ovoce a zelenina: Nebalit, balit, případně jak?

27. července 2021
Oborová řešení 0
1307
Ovoce a zelenina: Nebalit, balit, případně jak?

Ovoce a zelenina: Nebalit, balit, případně jak?

Balení ovoce a zeleniny vládne snaha o eliminaci plastů. Buď je snižována hmotnost jednotlivých plastových obalů, nebo dochází k jejich náhradě za obaly papírové. Je zřejmé, že i prostřednictvím udržitelného obalu lze ovoce a zeleninu atraktivně prezentovat. Na trhu je dále vidět snaha o monomateriálová řešení balení.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 111/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.

Jak balit ovoce a zeleninu, aby byl produkt chráněn, a zároveň balení bylo v souladu s trendem udržitelnosti? Záleží totiž na mnoha faktorech a na celou věc je potřeba se dívat komplexně. „Vždy je to něco za něco. Podívejme se třeba na balení okurek. Okurky se prodávají buď nebalené, nebo balené ve fólii. Balená okurka má na sobě plast a díky tomu má delší trvanlivost, zatímco nebalená okurka vydrží mnohem méně, musí se zlikvidovat čili má za sebou určitou uhlíkovou stopu. V tomto případě tedy obal snižuje plýtvání potravinami,“ konstatuje Ivo Benda, jednatel společnosti greiner packaging Slušovice.

Řetězce i spotřebitelé prosazují své cíle

To, jakým způsobem se bude balení ovoce a zeleniny dále ubírat, je do jisté míry otázkou řetězců i samotných spotřebitelů. Obchodní ředitel společnosti Vepak František Selucký se domnívá, že řetězce mají z pohledu ekologie vlastní politiku a cíle, které komunikují se svými dodavateli. A dodává: „Z hlediska ekologie je výrazným trendem snižování objemu plastů v obalech. Co se týče plastů, nejekologičtější je ten, který nevznikne. Používány jsou recyklovatelné monomateriály. To platí pro oblast balení obecně. Pokud se podíváme na oblast balení do teplotně odolných fólií nebo sáčků, neobejdeme se bez kombinace materiálů.“

Jako příklad udržitelného balení v řetězcích můžeme zmínit obal na bio rajčata vlastní značky Ja! Natürlich, kterou uvádí na trh Rewe Group. Papírový obal z trávy vyrobila společnost Thimm. Obal byl potištěn metodou flexotisku High Quality PostPrint (HQPP). Obal na ovoce a zeleninu se uzavírá čtyřbodovým lepením, tzv. lepením na vnější body. Balení na ovoce a zeleninu se zasílají vsazená do sebe a šetří tak přepravovaný objem. Cíl ze strany prodejce je jasný: Použitím vlnité lepenky z trávy místo plastu působí bio rajčata opticky přitažlivě a spotřebitele podněcují k impulznímu nákupu.

V balení ovoce a zeleniny v Evropě jsou výrazné rozdíly mezi jednotlivými zeměmi. „Podle mých informací je na tom z hlediska ekologičnosti balení velmi dobře Nizozemsko, kde se používá kartonáž. Podobně dobře je na tom v tomto směru Itálie. Česká republika ještě není ani zdaleka tak daleko jako třeba Německo. Rozdíly jsou velké, ale směr k udržitelným balením je zřejmý,“ říká Petr Král, ředitel českého zastoupení společnosti Decapulp.

Náhrada klasických obalů

Na trvanlivost ovoce a zeleniny však nemají vliv pouze obaly. Např. Rohlik.cz spojil síly s rostlinnou technologií společnosti Apeel, která přišla s nápadem na vytvoření jedlé ochranné vrstvy. Ta je založena na rostlinné bázi a podle výrobce prodlouží ovoci životnost až dvakrát. Tato ochranná vrstva je vyrobena z rostlinných složek, které se přirozeně nacházejí ve slupkách, dužině i semenech ovoce a zeleniny. Vrstva pak zamezuje vstřebávání kyslíku, kdy dochází k odpařování vody z ovoce. Výsledkem je udržení šťavnatosti plodů. „Apeel nabízí technologii, která nemá obdoby nejen na našem českém trhu, ale i na dalších trzích, kde Rohlík působí,” domnívá se komerční ředitel Rohlik Group Olin Novák s tím, že ovoce ošetřené technologií vyvinutou společností Apeel je nově i v nabídce maďarského Kifli.hu a rakouského Gurkerl.at.

Hledají se i jiné cesty, jak zvýšit trvanlivost ovoce a zeleniny, aniž by se musel použít obal. V úvahu připadá například ošetření plodů natíráním či postřikem, nicméně tato řešení nemají takový efekt jako samotný obal, protože prodlouží životnost jen částečně. „Nástřik je sice bezobalové řešení, ale je otázka, jaký to má vliv na životní prostředí a na zdraví spotřebitelů,“ podotýká Ivo Benda.

Roli hrají logistika i proces balení

Kategorie ovoce a zeleniny zahrnuje také obaly pro logistiku. Jak uvádí společnost Paketo group, k bezpečné přepravě ovoce či zeleniny jsou využívány např. přepravky, které jsou vyrobeny převážně z třívrstvé lepenky s kraftovou vrstvou znásobující pevnost. Jsou opatřeny výřezy pro ruce, díky nimž lze s přepravkou lépe manipulovat. Konstrukce zajišťuje skládání přepravek bez lepení a možnost stohování.

Téma obalů v rámci logistických procesů, konkrétně proložek, rozvádí Petr Král: „Plastové proložky v bednách s ovocem jsou výrazně tenčí než proložky z kartonáže. Plastové proložky jsou natolik tenké, že se v řadě případů vejde na paletu větší množství produktů. To vše se počítá. Roli hraje i cena, papírové proložky jsou o něco dražší,“ popisuje Petr Král s tím, že vlivem implementace environmentálních norem se budeme v rámci balení ovoce stále více setkávat s ekologickými proložkami.

Pokud bychom se jen ve stručnosti podívali na oblast balicích strojů, pak můžeme připojit názor Tomáše Rábela, ředitele výroby společnosti Htech: „Pro balení ovoce a zeleniny je největší poptávka po strojích balících produkty do igelitových sáčků nebo do rašlových pytlů, ve kterých se prodávají například brambory. Dochází ke zlepšování technologie strojů, zvyšuje se jejich výkon. Zkoušeli jsme nabízet i stroje, které umí balit do recyklovatelného papíru, ale převažoval zájem o klasické způsoby balení.“

Ne vždy je potřeba balit

Variant balení ovoce a zeleniny je hodně, ne vždy je však potřeba balit. „Balit se má jen v případě, kdy to má přidanou hodnotu. Obal má dopad na životní prostředí čili je potřeba se dívat na to, zda přidaná hodnota obalu není nižší než dopad na životní prostředí,“ konstatuje Ivo Benda. Jan Kaprhál, innovation & marketing manager společnosti Smurfit Kappa, nedávno na svém LinkedInu zveřejnil příspěvek, ve kterém v jednom řetězci pochválil nabídku opakovaně použitelných sáčku na zeleninu, naopak ale upozornil na to, že mnohá balení rajčat v prodejně jsou z jednorázových plastů. Podle svých slov by uvítal prosazování trvale udržitelných obalů. Uvádí, že v tomto směru má význam balení do papíru a vlnité lepenky, tzn. do obnovitelných, biodegradovatelných, plně recyklovatelných a v realitě opravdu recyklovaných materiálů. „Souhlasím s panem Kaprhálem v tom, že udržitelnost je správná cesta. Důležité je dále, aby obal plnil svou funkci ochrannou, ale i komunikační,“ říká Ivo Benda.

Otázku bychom mohli postavit rovněž tak, zda balit do papíru, nebo plastu? „Mezi trendy se řadí balení do papírových obalů, které jsou certifikované pro kontakt s potravinami. Jde jen o to, zda a případně do jaké míry má být ovoce konzervováno, aby se zvýšila jeho trvanlivost. Papír je porézní materiál, nezabrání tedy tomu, aby jím pronikaly plyny, výhodou plastu je zase mnohem menší poréznost,“ podotýká Ivo Benda. Výhodou papíru je také jasně nastavený recyklační řetězec. „Jednou bude úroveň recyklace plastu minimálně stejná jako úroveň recyklace papíru. Jde jen o to, aby bylo zajištěno, že plast bude čistý a bude schopný být v kontaktu s potravinami,“ domnívá se Ivo Benda.


„Recyklovatelnost, jednodruhovost a redukce obalu“

Jan Škrabánek – marketingový ředitel, Kosik.cz

„U ovoce i zeleniny platí, že zdaleka nejlepším a nejekologičtějším obalem je přímo slupka. V Košíku, kde se snažíme omezovat počet obalů na minimum, podporujeme cesty, jak je možné transportovat ovoce a zeleninu bez nutného dodatečného balení. Skvělým způsobem jsou například naše farmářské bedýnky. Jsou momenty, kdy se z hygienických nebo transportních důvodů producent nevyhne balení ovoce nebo zeleniny. V takovém případě je možné vysledovat především tři trendy: zlepšení recyklovatelnosti obalů, a to přechodem na materiály, které ji umožňují. Klasickým příkladem jsou některé druhy plastů, které se nahrazují například obaly z rostlinných zbytků. Velký efekt má i podpora jednodruhovosti obalu nebo redukce stávajícího druhu obalu, aby bylo využito méně materiálu. Pokud producent ušetří třetinu obalu, zamezí vzniku třetiny odpadů.“


„Ekologické varianty balení v popředí“

Petr Král – ředitel českého zastoupení, Decapulp

„Do popředí zájmu se dostávají ekologické varianty balení, tedy nasávaná kartonáž, papír a tvarovaný papír. Dříve se tyto materiály používaly hlavně na volné ovoce, například na jablka nebo melouny. Aktuálně zaznamenávám větší poptávku po papírových hlubších vaničkách na různé bobule, například na borůvky, ale i na jahody a podobně. Plastové vaničky jsou standardizované a plní svou funkci perfektně. Kdyby nebyla snaha o vyšší udržitelnost, v zásadě by nebyl důvod něco výrazně měnit.“


„Balení ovlivňuje ekonomika“

Michal Zavadil – obchodní zástupce, Htech

„Jedním z největších trendů jsou biorozložitelné obaly. I v České republice je vidět, že se samotní spotřebitelé zabývají tématem udržitelnosti, nicméně aktuálně ekonomická situace není moc dobrá, takže k západním státům máme ještě hodně daleko. Velmi dobře z hlediska udržitelnosti obalů jsou na tom například v Nizozemsku, ve Francii, v Německu, také ve Španělsku. Roli v tomto hraje ekonomika, lidé jsou schopni nákladnější balení zaplatit. Možná trh půjde podle směru Australanů a Nového Zélandu a do malých obalů se nebude balit vůbec a vše se bude manipulovat ve velkých bedýnkách.“


Text: Petr Neckař

Foto: Petr Neckař, Rohlik.cz, Thimm

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required