
Jednorázové papírové kelímky si ve Starbucksu už musíte kupovat
Starbucks chce motivovat české zákazníky, aby používali méně jednorázových papírových kelímků. Kávu s sebou proto zdražil o 1 korunu. Vybrané prostředky investuje do výsadby stromů. Obdobné projekty už fungují ve Velké Británii a Německu.
Starbucks už nějakou dobu nabízí možnost konzumovat kávu z vlastního kelímku, přičemž zákazník ušetří 10 korun. Firma předpokládá, že poplatek zvýší zájem spotřebitelů o znovupoužitelné kelímky, které prodává. V minulých letech trend využívání vlastních kelímků zesiloval – mezi lety 2017 až 2019 prodeje šálků ve Starbucks rostly o sto procent.
Pilotní projekt se osvědčil už v Británii
Během britského pilotního testu, který trval tři měsíce, došlo k nárůstu o 126 % v používání vlastních šálků. Poplatek činil 5 pencí (zhruba 1,5 koruny) a řetězec ho testoval od roku 2018 ve Velké Británii a loni kelímky na jedno použití zpoplatnil i v Německu.
„Během britského pilotního testu, trvajícího tři měsíce, došlo k 126procentnímu nárůstu používání vlastních šálků a tzv. tumblerů, což se zase promítlo do poklesu celkového množství vyprodukovaného odpadu,“ shrnul pro Seznam Zprávy Michal Holotík, brand manažer Starbucks pro český a slovenský trh.
Vysazené stromy za prodané kelímky
Z peněz za prodané kelímky chce americký kavárenský řetězec podpořit výsadbu stromů a boj proti odlesňování. Tím by měl Starbucks do roku 2030 dostát svého závazku být zcela „zdrojově pozitivní“ společností. Firma uvedla, že veškerý výnos z poplatku věnuje iniciativě Sazimebudoucnost.cz, tedy projektům na obnovu české krajiny.
Problematika zpoplatnění jednorázových kelímků na kávu před pěti lety rezonovala i v Německu. Ekologové žádali, aby zákazníci v Berlíně nesli ekologický poplatek, protože se každou hodinu v sektoru gastronomie vyhodí přes tři sta tisíc kelímků. Poplatek 25 centů za každý kelímek se hradí v kalifornském městě Berkeley.
Evropské směrnice se zatím netýkají plastových kelímků
V Evropské unii platí od července směrnice, která zakazuje uvádět na trh jednorázové plastové výrobky jako jsou příbory, nádobí, brčka nebo tyčinky do uší. Legislativa ještě v Česku nestihla vstoupit v platnost, ale obchodní řetězce už delší dobu samy od sebe toto zboží nahrazují alternativami. Směrnice ovšem neřeší problém plastových kelímků.