
Pandemie přestěhovala „gastro“ pivo do lahví a plechovek
Vzhledem k mnohaměsíčnímu uzavření gastronomických provozů začali spotřebitelé ještě víc než dříve nakupovat balené pivo. Pandemie koronaviru tak specificky zamíchala vývojem v segmentu pivních obalů a dál posílila jejich roli. Nejde jen o obligátní „dilema“, zda preferovat láhev nebo plechovku, ale na významu nabývá rovněž aspekt udržitelnosti a také atraktivita i originalita designu obalu. Vlivem toho, že pandemie prakticky „vymazala“ gastronomii, věnujeme se v tomto článku především balení do retailu.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 111/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v luxusním tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro výrobce baleného zboží.
Klíčové obalové trendy dneška zrcadlí především preference, zájmy a chování spotřebitelů. „V tomto ohledu vnímáme dva směry. První klade důraz na udržitelnost prostřednictvím ekologicky šetrných obalů. Předpokládáme, že tento trend bude dlouhodobě konstantně narůstat a stále nabírat na důležitosti. Druhý směr je především o praktičnosti, jde o tzv. on-the-go balení, která se hodí pro okamžitou spotřebu. Tento trend ještě zesílila pandemie,“ konstatuje Denisa Mylbachrová, PR manažerka a tisková mluvčí společnosti Pivovary Staropramen.
Plech, sklo nebo PET?
V kontextu zaměření na praktičnost pokračuje příklon spotřebitelů k plechovkám, které jsou díky nízké hmotnosti a rychlému vychlazení nápoje již několik let nejdynamičtěji rostoucí kategorií v rámci pivních obalů. Uvedený trend navíc akcelerovala pandemie a s ní související uzavření hospod. Například v portfoliu Plzeňského Prazdroje tvořily plechovky v roce 2019 zhruba 18 %, loni už přes 20 %.
Prodeje piva v plechu za poslední tři roky v rámci celého maloobchodního trhu v ČR vzrostly o 30 %, jak uvádějí aktuální data společnosti NielsenIQ. V roce 2020 dosáhl celkový podíl prodaných ležáků v plechovkách 33 %, v případě jedenáctek to bylo 12 % a u výčepního piva 16 %. Stabilní pozici si dlouhodobě drží vratné sklo. Pokles zaznamenaly prodeje piva v PET lahvích, a to celkově o 10 %. Někteří výrobci také od stáčení piva do „petek“ průběžně ustupují. „V loňském roce naše dvě značky, Gambrinus a Radegast, ukončily prodeje v PET lahvích, čímž ročně ušetříme přes 800 tun plastu. Do konce roku 2022 chceme skončit se stáčením do plastových lahví úplně,“ nastiňuje plány Plzeňského Prazdroje jeho tiskový mluvčí Zdeněk Kovář.
Naproti tomu skleněné lahve ve svém postavení na trhu neoslabují. „Mnohé pivovary skončily nebo končí s prodejem piva v plastu a hlásí se k využívání skleněných obalů, především vratných skleněných lahví, které jsou z pohledu životního prostředí nejšetrnějším obalem. Co se týká skleněných jednocestných obalů, jsou stoprocentně recyklovatelné, a to stále dokola,“ poznamenává Dana Švejcarová, ředitelka marketingu a prodeje CZ+SK ve společnosti Vetropack Moravia Glass. V době pandemie podle ní částečně klesla poptávka výrobců piva po inovacích skleněných lahví. Odběratelé vybírají v případě potřeby častěji z existujících tvarů, než by volili vývoj zcela nového tvaru.
Etikety s důrazem na tradici
V oblasti etiket akcentuje řada zejména větších pivovarů v posledních letech svou historii, čímž je ovlivněn i vzhled jejich výrobků. „Vnímáme to jako návrat k tradici, kdy podoba etikety je více přírodní a retro. Řešíme také požadavky na speciální barvy, zajišťující různé efekty doplněné o embossing. Nelze však opomíjet ani důraz na udržitelnost, čili možnost recyklace,“ vysvětluje Milan Dašek, business unit director graphical labels ve společnosti OTK Group.
S ohledem na ekologii se hojně upouští od metalizovaných papírů a přechází se na bílý papír, který nyní už převažuje. Omezují se i stanioly přes hrdlo a uzávěr lahve, jež jsou nahrazovány papírem. „Spotřebitel daleko více vnímá design obalu. Více než dřív ho oslovuje, tak aby vnímal, že pivo je kvalitnější a exkluzivnější. Pivovary se zaměřují především na to, co je vidět na první pohled, tedy uzávěr, embossing na skle či samotné etiketě,“ shrnuje Milan Dašek.
Designové plechovky v menších sériích
Z hlediska designu se konkrétně u plechovek dá využít téměř celá plocha obalu. Možností, jak zatraktivnit vizuál plechovky, je dnes mnoho. „Nejžádanější jsou dražší techniky s 3D efektem (3D potisk, 3D etiketa), ale díky různým metalickým prvkům jsou zajímavé i levnější varianty klasických etiket, shrink sleevů či potisku,“ vypočítává Marek Hotovčin, obchodní ředitel společnosti Pivovplechu.cz (Drink2Go). Zákazník se mnohdy při dvou podobných pivech rozhoduje právě na základě atraktivity obalu. Co se pivovaru nepodaří přenést přímo na plechovku, snaží se nezřídka dohnat na vizuálech multipacků. „Flexibilní techniky digitálního tisku ve spojení s laserovým výsekem jsou velmi pěkné, ale vždy je to samozřejmě otázka peněz,“ podotýká Marek Hotovčin.
Stále oblíbenější jsou v dnešní době limitované série designů pro rozličné příležitosti, jako jsou různá výročí, narozeniny či svatby. Nebo unikátní edice, které se již nikdy nebudou opakovat. Marek Hotovčin dodává: „Samozřejmě výroba malých sérií je vždy nákladnější, ale pozitivní na tom je, že zákazníci mají rádi ojedinělé produkty a jsou ochotni si za ně i připlatit.“
„I malé pivovary umějí kvalitně balit“
Obaly produktů menších výrobců piva včetně minipivovarů už v mnoha případech nejsou jakýmsi „nutným zlem“, ale jde nezřídka o zajímavé a inspirativní počiny. Přinášíme několik příkladů za všechny.
Pivovar Hostivar z pražské Hostivaře nabízí své pivo v plastové láhvi originálního tvaru, který připomíná granát. Návrh je z dílny designéra Jana Čapka.
Pivovar Clock z východočeského Potštejna používá udržitelné multipackové baleni šesti plechovek, bez použití smršťovací fólie. Zvolil obaly TopClip vyráběné společností Smurfit Kappa, a to kvůli použitému materiálu, tedy papíru, nízké materiálové náročnosti a možnosti potisku.
Pivovar Crazy Clown připravil ve spolupráci s firmou Pivovplechu.cz balíček Cthulhu‘s Mystery Pack, kde se nacházejí vybraná piva a designy, které se už nezopakují. Jde o lákadlo (nejen) pro sběratele plechovek a třeba i atraktivní dárek.
Pivovar Proud z „hlavního města“ piva, tedy Plzně, disponuje propracovaným vizuálním stylem, včetně stylově vytříbených etiket.
Pivovar Albrecht z Frýdlantu a pivovar Kocour z Varnsdorfu nabízejí svá piva i ve vratných skleněných lahvích, což v případě malých pivovarů není zdaleka pravidlem.
„Vratné obaly mají prioritu“
Denisa Mylbachrová – PR manažerka a tisková mluvčí, Pivovary Staropramen
„Snažíme se eliminovat jednocestné obalové materiály, přibližně 70 % naší produkce jsou vratné obaly – zálohové sudy nebo lahve, materiály na jedno použití tvoří zbývajících 30 %. Neustále hledáme cesty, jak obaly inovovat, proto jsme v minulém roce u našich klíčových značek uvedli na trh PET lahve, které obsahují 30% podíl plastového recyklátu. Nedávno jsme také investovali do nových přepravek, protože vratné lahve jsou nejpopulárnějším obalem nejen v Česku, ale i v zahraničí. Mezi obaly zažívají v posledních letech velký boom plechovky. Ty, v nichž nabízíme naše piva, obsahují podíl recyklovaného materiálu mezi 70 a 90 %. Nespornou výhodou plechovek z hlediska marketingu je právě využitelnost celého povrchu pro potřebná sdělení, s čímž také náležitě pracujeme při přípravě limitované edice pro fotbalové mistrovství Evropy.“
„Vyšší podíl recyklátu v plechovkách“
Zdeněk Kovář – tiskový mluvčí, Plzeňský Prazdroj
„Ve spolupráci s dodavateli se také zaměřujeme na snižování tloušťky plechovek a navyšování recyklátu v obalu. Hliník lze recyklovat prakticky do nekonečna a jeho kvalita je přitom vždycky stejná. Plechovky z recyklátu mají navíc až o 80 % nižší uhlíkovou stopu a na jejich výrobu je spotřebováno až o 95 % méně energie než u plechovek vyrobených z takzvaného panenského materiálu. Naše plechovky jsou nyní vyrobené ze 40 % z recyklátu a tento podíl chceme dál navyšovat. K dalšímu snížení produkce hliníku došlo odstraněním alobalových krčků z lahví Pilsner Urquell a nahrazením papírovými etiketami. Díky tomu se ročně uspoří 48 tun hliníku.“
Text: David Čapek
Foto: jednotlivé pivovary