logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Zálohový systém na Slovensku překonává očekávání, míra zpětného sběru obalů je přes 70 %...
  • Rohlik.cz rozšiřuje sortiment privátní značky Yutto o rostlinná mléka Internetový prodejce...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise...
  • Tyčinky KitKat v obalech z recyklovaného papíru bude společnost Nestlé testovat v Austrálii...
  • Nápojové obaly jsou stále více ekologické i ekonomické Zaměření na environmentální udržitelnost...

Udržitelné obaly v perspektivě FMCG a retailu

28. června 2021
Domácí akce 0
797
Udržitelné obaly v perspektivě FMCG a retailu

Udržitelné obaly v perspektivě FMCG a retailu

Udržitelnost obalových řešení je jedním z klíčových požadavků i v oboru retailu a rychloobrátkového zboží (FMCG). Uvědomují si to stále více jak výrobci baleného zboží, například potravinářské firmy, tak maloobchodníci. Jak konkrétně na tento významný trend reagují? V rámci webináře z cyklu Obalko Overtime, uskutečněného v pátek 18. června 2021, na dané téma diskutovali dva úvodní řečníci z lednového kongresu Obalko 8: Pavel Komůrka, koordinátor inovace a udržitelnosti obalů ze skupiny Orkla (Vitana a Hamé), a Jaroslav Vodáček, CE lead packaging manager ve společnosti Tesco Stores.

Co vlastně finální zákazník, tj. spotřebitel, v dnešní době očekává od (udržitelného) obalu? Jsou k dispozici prodejní data či výzkumy, jež potvrzují, že si spotřebitelé cíleně vybírají právě udržitelné obaly? I tyto otázky položil na úvod oběma aktérům webináře šéfredaktor časopisu Svět balení Stanislav Břeň, který akci moderoval.

„Zákazník se především ptá, jestli je obal šetrnější k životnímu prostředí, jestli je recyklovatelný,“ uvedl Pavel Komůrka. Tématu recyklace a recyklovatelnosti český spotřebitel „rozumí“, komplikovanější je ovšem situace mj. v případě bioplastů a dalších inovativních materiálů, jež v tuzemsku prozatím nejsou příliš rozšířené. „Toto vnímání je u nás prozatím na počátku. Nepochybně se ale k uvedeným věcem propracujeme, a to možná rychleji, než čekáme,“ dodal Pavel Komůrka.

Z pohledu řetězce Tesco lze zákazníky rozdělit do tří skupin. „Jednak ti, které environmentální pohled vůbec nezajímá, úplně jej odmítají,“ poznamenal Jaroslav Vodáček. Druhou skupinou jsou naopak lidé, kteří si aktivně zjišťují a dohledávají informace, uzpůsobují svoji volbu tomu, aby dopad jejich chování na životní prostředí byl co nejmenší. „A třetí, nejpočetnější skupina má různý rozsah úsilí, které je ochotna ochraně životního prostředí věnovat,“ konstatoval Jaroslav Vodáček.

Situace směřuje ke stále většímu zájmu o životní prostředí. Trendy v této oblasti jsou spíše globální, a ne vždy dostatečně lokálně přizpůsobené. „Uvažujeme i lokálně, tedy zda řešení, která v obalech nabízíme zákazníkům, jsou schopni využít a jestli třeba určitá kombinace materiálů není horší variantou, protože nemáme odpovídající spolupráci spotřebitele, který musí třídit,“ pokračoval Jaroslav Vodáček. Podstatné je v rámci udržitelnosti rovněž rozlišování pojmu třídění a recyklace. K třídění je zapotřebí všech, aby se jej účastnili, zatímco recyklace je proces, který probíhá za tím, resp. kdy (odpadní) materiál je znovu využit.

Pavel Komůrka a Jaroslav Vodáček pak představili konkrétní řešení, která jejich společnosti v oblasti udržitelných obalů realizovaly a realizují. Jedná se mimo jiné o opětovné využití plastového odpadu pro výrobu sekundárních a terciárních obalů potravin i dalšího zboží či použití recyklovaného papíru jako materiálu pro výrobu nákupních tašek, v obecnějším smyslu jde o řešení směřující k uzavření cirkulární smyčky.

Jak dále zmínil Pavel Komůrka, na důležitosti nabývá i komunikační funkce obalu směrem k zákazníkovi, například sdělit mu, jakým způsobem má vytřídit obal, nabídnout určitý „příběh“, pokud se obal dobře vytřídí, co z něj může být vyrobeno apod. S nástupem digitálních technologií se tyto možnosti rozšiřují a je zapotřebí je využívat, ať už jde o informace digitálně kódované přímo v grafickém designu nebo v čárových kódech či třeba nejrůznější typy virtuální reality. Za zmínku v daném ohledu stojí inovativní projekt Holy Grail, do kterého se již zapojila řada renomovaných společností a značek.

V případě konkrétních obalových řešení je často zásadním úkolem nalezení vhodného kompromisu, aby nebyla narušena např. funkce obalu jako ochrany zboží, zejména potravinářského. Rozhodně neplatí, že nejlepším (a nejudržitelnějším) řešením je žádný obal. A jak doplnil Jaroslav Vodáček, komunikace udržitelnosti prostřednictvím obalu směrem k zákazníkům musí být jednoduchá a srozumitelná.

Text: David Čapek

Foto: Obalko Overtime


Webinář byl dostupný všem registrovaným účastníkům kongresu Obalko. Jeho záznam je k dispozici na webových stránkách www.obalko.cz/overtime.


Další dávku obalovou inspiraci dostanete už 14.–15. října na kongresu Obalko 9. Registrace je otevřena, tak neváhejte a zajistěte si své místo už dnes!

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu Automatické řezací systémy iECHO umožňují díky variabilitě osazení na jednom pracovišti zpracovávat různé materiály jako jsou voštinové, pěnové, MDF a PVC desky, vlněné lepenky, samolepicí fólie, plexisklo, hliníkové sendviče, textilie, těsnicí materiály a další. Jeden stroj tedy pokryje několik segmentů výroby a v průběhu času jej lze doplňovat o další […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required