logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Gin The Craster’s Rest od Studia Unbound v lahvích evokujících staré skleněné rybářské bójky...
  • Prémiová bonboniéra od Cadbury vzniklá při příležitosti Dne matek Opal a Mondelez vyvinuly...
  • Eastlog 2022 vzdal hold člověku v logistice Jubilejní 25. ročník největšího logistického...
  • Božkov představil nové ochucené speciály v segmentu tuzemáků Značka Božkov reaguje na rostoucí...
  • Značka žvýkaček Milliways představuje novou přírodní žvýkačku bez plastů Rostlinná značka...

Udržitelné obaly v perspektivě FMCG a retailu

28. června 2021
Domácí akce 0
570
Udržitelné obaly v perspektivě FMCG a retailu

Udržitelné obaly v perspektivě FMCG a retailu

Udržitelnost obalových řešení je jedním z klíčových požadavků i v oboru retailu a rychloobrátkového zboží (FMCG). Uvědomují si to stále více jak výrobci baleného zboží, například potravinářské firmy, tak maloobchodníci. Jak konkrétně na tento významný trend reagují? V rámci webináře z cyklu Obalko Overtime, uskutečněného v pátek 18. června 2021, na dané téma diskutovali dva úvodní řečníci z lednového kongresu Obalko 8: Pavel Komůrka, koordinátor inovace a udržitelnosti obalů ze skupiny Orkla (Vitana a Hamé), a Jaroslav Vodáček, CE lead packaging manager ve společnosti Tesco Stores.

Co vlastně finální zákazník, tj. spotřebitel, v dnešní době očekává od (udržitelného) obalu? Jsou k dispozici prodejní data či výzkumy, jež potvrzují, že si spotřebitelé cíleně vybírají právě udržitelné obaly? I tyto otázky položil na úvod oběma aktérům webináře šéfredaktor časopisu Svět balení Stanislav Břeň, který akci moderoval.

„Zákazník se především ptá, jestli je obal šetrnější k životnímu prostředí, jestli je recyklovatelný,“ uvedl Pavel Komůrka. Tématu recyklace a recyklovatelnosti český spotřebitel „rozumí“, komplikovanější je ovšem situace mj. v případě bioplastů a dalších inovativních materiálů, jež v tuzemsku prozatím nejsou příliš rozšířené. „Toto vnímání je u nás prozatím na počátku. Nepochybně se ale k uvedeným věcem propracujeme, a to možná rychleji, než čekáme,“ dodal Pavel Komůrka.

Z pohledu řetězce Tesco lze zákazníky rozdělit do tří skupin. „Jednak ti, které environmentální pohled vůbec nezajímá, úplně jej odmítají,“ poznamenal Jaroslav Vodáček. Druhou skupinou jsou naopak lidé, kteří si aktivně zjišťují a dohledávají informace, uzpůsobují svoji volbu tomu, aby dopad jejich chování na životní prostředí byl co nejmenší. „A třetí, nejpočetnější skupina má různý rozsah úsilí, které je ochotna ochraně životního prostředí věnovat,“ konstatoval Jaroslav Vodáček.

Situace směřuje ke stále většímu zájmu o životní prostředí. Trendy v této oblasti jsou spíše globální, a ne vždy dostatečně lokálně přizpůsobené. „Uvažujeme i lokálně, tedy zda řešení, která v obalech nabízíme zákazníkům, jsou schopni využít a jestli třeba určitá kombinace materiálů není horší variantou, protože nemáme odpovídající spolupráci spotřebitele, který musí třídit,“ pokračoval Jaroslav Vodáček. Podstatné je v rámci udržitelnosti rovněž rozlišování pojmu třídění a recyklace. K třídění je zapotřebí všech, aby se jej účastnili, zatímco recyklace je proces, který probíhá za tím, resp. kdy (odpadní) materiál je znovu využit.

Pavel Komůrka a Jaroslav Vodáček pak představili konkrétní řešení, která jejich společnosti v oblasti udržitelných obalů realizovaly a realizují. Jedná se mimo jiné o opětovné využití plastového odpadu pro výrobu sekundárních a terciárních obalů potravin i dalšího zboží či použití recyklovaného papíru jako materiálu pro výrobu nákupních tašek, v obecnějším smyslu jde o řešení směřující k uzavření cirkulární smyčky.

Jak dále zmínil Pavel Komůrka, na důležitosti nabývá i komunikační funkce obalu směrem k zákazníkovi, například sdělit mu, jakým způsobem má vytřídit obal, nabídnout určitý „příběh“, pokud se obal dobře vytřídí, co z něj může být vyrobeno apod. S nástupem digitálních technologií se tyto možnosti rozšiřují a je zapotřebí je využívat, ať už jde o informace digitálně kódované přímo v grafickém designu nebo v čárových kódech či třeba nejrůznější typy virtuální reality. Za zmínku v daném ohledu stojí inovativní projekt Holy Grail, do kterého se již zapojila řada renomovaných společností a značek.

V případě konkrétních obalových řešení je často zásadním úkolem nalezení vhodného kompromisu, aby nebyla narušena např. funkce obalu jako ochrany zboží, zejména potravinářského. Rozhodně neplatí, že nejlepším (a nejudržitelnějším) řešením je žádný obal. A jak doplnil Jaroslav Vodáček, komunikace udržitelnosti prostřednictvím obalu směrem k zákazníkům musí být jednoduchá a srozumitelná.

Text: David Čapek

Foto: Obalko Overtime


Webinář byl dostupný všem registrovaným účastníkům kongresu Obalko. Jeho záznam je k dispozici na webových stránkách www.obalko.cz/overtime.


Další dávku obalovou inspiraci dostanete už 14.–15. října na kongresu Obalko 9. Registrace je otevřena, tak neváhejte a zajistěte si své místo už dnes!

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Komplexní řešení obalových potřeb od WPA Packaging

Firmy trápí nedostatek obalového materiálu. Jaká jsou řešení?

Firmy trápí nedostatek obalového materiálu. Jaká jsou řešení? Ať už se jedná o kartonové krabice, plastové obaly nebo třeba pěnové desky, cena všech vzrostla meziročně o desítky procent. A co hůř, z některých se stává doslova nedostatkové zboží. Výhled na trhu navíc není optimistický a mnoho firem nyní řeší za kolik a jestli budou mít vůbec […]

Pacurion digitalizuje a zefektivňuje nákup palet a dalších transportních obalů

Pacurion digitalizuje a zefektivňuje nákup palet a dalších transportních obalů Díky digitální a bezplatné nákupní platformě mají nyní kupující možnost zásadně změnit svůj často komplikovaný a nákladný nákup transportních obalů, zejména potom palet. Vlivem rozsáhlé partnerské sítě, jednoduchého ovládání a kompetentního zákaznického servisu nabízí Pacurion maximálně efektivní nákupní proces za ceny, které jsou vždy férové […]

Thimm vyvíjí klimaticky neutrální obalová řešení

Thimm vyvíjí klimaticky neutrální obalová řešení Udržitelné jednání šetrné k přírodním zdrojům nabývá stále většího významu. Mnoho společností se zaměřuje na ochranu životního prostředí a klimatu a přizpůsobuje své procesy s ohledem na ekologickou a sociální odpovědnost. Výrobce obalů Thimm ve spolupráci s firmou ClimatePartner své zákazníky při kompenzaci emisí CO2e podporuje a vyrábí klimaticky […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required