
Virtuální Dny inovací společnosti Greiner Packaging se zaměřily na inovace a oběhové hospodářství
Společnost Greiner Packaging představila své Greiner Packaging Innovation Days ve virtuálním „Packworld(u)“. Virtuální akce pořadatelům umožnila oslovit více lidí z celého světa. Během dvou dnů proběhlo 19 živých prezentací. 31 řečníků se zabývalo tématy jako je ekodesign, connected packaging a obalová legislativa. Kromě toho bylo možné navštívit workshopy na téma posuzování životního cyklu (LCA) a materiálů. Návštěvníci měli příležitost zarezervovat si individuální schůzky s odborníky společnosti Greiner Packaging z celého světa a platforma (která je i po akci přístupná registrovaným uživatelům) obsahuje také místo pro inspirativní produktové inovace.
Náročný rok 2020
Generální ředitel společnosti Greiner Packaging Manfred Stanek se ve svém úvodním slovu ohlédl za rokem 2020. Byl to podle něj náročný rok, ale na rozdíl od jiných průmyslových odvětví, Greiner Packaging jako obalová společnost, vykázala velmi uspokojivé roční výsledky. Pandemie covidu-19 měla zásadní dopad na pracovní postupy: mnoho zaměstnanců pracovalo z domova a mezinárodní obchod probíhal virtuálně. Výroba za přísných bezpečnostních a hygienických opatření pokračovala po celou dobu pandemie bez přerušení dodávek a všichni zákazníci obdrželi požadovaná množství. Na začátku roku 2021 došlo k dramatickému nárůstu cen surovin, a také k poklesu dostupnosti surovin. Ceny plastových granulí také významně vzrostly, v některých případech se dokonce zdvojnásobily. Díky dobrému partnerství s dodavateli však prošla podle Manfreda Stanka společnost krizí celkem dobře.
Rozvoj oběhového hospodářství
Manfred Stanek se poté zaměřil na budoucnost a důležitost rozvoje cirkulární ekonomiky: Greiner Packaging je členem nadace Ellen MacArthur Foundation a v roce 2018 podepsal New Plastics Economy Global Commitment, který znamená eliminovat problematické a zbytečné plastové obaly, všechny obaly by měly být 100% recyklovatelné, znovu použitelné nebo kompostovatelné, a do roku 2025 uvádět na trh obaly s co největším podílem recyklátu. Manfred Stanek řekl: „Věříme, že ač tyto cíle jsou ambiciózní, jsou realistické. Pokud budeme jako průmyslové odvětví spolupracovat. To je další důvod, proč si opravdu vážím této dvoudenní akce, protože zde zažíváme skvělou příležitost k networkingu.“ Manfred Stanek také vysvětlil, jak Greiner Packaging chce dosáhnout těchto cílů prostřednictvím své strategie oběhového hospodářství, která se zaměřuje na 3R „reduce, recycle and reuse“. Hrají zde důležitou roli především pravidla společnosti Design for Recycling. Bylo rovněž zdůrazněna důležitost širokého materiálového portfolia společnosti. Stanek v tom vidí předpoklad pro splnění cílů v oblasti udržitelnosti – a především splnění ambiciózního podílu recyklátu. Greiner Packaging spoléhá na PP, PS, PET, ale také na biomateriály.
Nejdůležitější inovace
Jörg Sabo, global marketing & innovation director, poté představil některé významné projekty.
PET, r-PET a řešení HTS
V současné době je r-PET jediným mechanicky recyklovaným materiálem, který je schválen pro styk s potravinami a je dostupný ve významných objemech prostřednictvím stávajících toků recyklace lahví. PET se rovněž snadno recykluje, takže Greiner Packaging věnuje velkou pozornost zdokonalování tohoto materiálu pro více aplikací. Až dosud musel PET čelit výzvě tepelné odolnosti, a proto nebyl používán pro obaly mléčných výrobků, protože mlékárenský průmysl používá k dezinfekci kelímků před plněním vysokoteplotní parní sterilizaci. Společnost Greiner Packaging uspěla ve vývoji kelímku PET HTS, který je tepelně odolný do 120 ° C. Společnost již provedla několik testů s potištěnými kelímky a také probíhají testy s kelímky K3, které vypadají velmi slibně. Kromě mléčných výrobků to vytváří nové příležitosti pro polévky a hotová jídla.
K3 – inovace pro snadnější oddělení
Kombinace lepenky a plastu, například Greiner Packaging K3, hraje důležitou roli ve strategii cirkulární ekonomiky společnosti. Díky lepence lze použít méně plastu, a to snižuje emise CO2. Plastový kelímek je nepotištěný, což z něj dělá dokonalý materiál pro recyklaci. Na podzim roku 2019 bylo představeno nové a jednodušší řešení pro oddělení lepenky od plastového obalu. Recyklovatelnost obalů K3 lze považovat za vynikající, pokud jsou plasty a lepenka odděleny. V současné době hraje v tomto procesu důležitou roli spotřebitel. Bohužel oddělení ne vždy proběhne. To má pak vliv na recyklovatelnost obalu. „Jelikož věříme ve výhody kelímků K3, pokud jde o udržitelnost a oběhové hospodářství, věnovali jsme se jejich zlepšování,“ říká Jörg Sabo. A dodává: „Dnes vám mohu exkluzivně říct, že jsme našli řešení, který umožňuje oddělení lepenky před tím, než kelímky vstoupí do třídicích zařízení. Toto nové řešení zajišťuje, že se lepenka sama oddělí od plastového kelímku, než vstoupí do třídicího zařízení a tím se zvýší míra recyklace. Tuto inovaci přineseme na trh co nejdříve.“
Digitální vodoznaky
Greiner Packaging se stal členem iniciativy HolyGrail 2.0. Členové iniciativy z celého hodnotového řetězce usilují o pokrok v digitálním vodoznaku, převratném způsobu třídění obalů, který usnadní kvalitnější recyklaci obalů. Kódy velikosti poštovní známky jsou na povrchu obalu na první pohled nepostřehnutelné, ale poskytují informace o vlastnostech obalu (jako jsou typy obsažených plastů), a také mohou podporovat zapojení spotřebitelů, prokázat transparentnost v dodavatelských řetězcích nebo sloužit k propagaci výrobku. Greiner Packaging se účastní poloprovozních testů a již vyrobil promo kelímky, které budou otestovány v rámci iniciativy HolyGrail 2.0. Navíc společnost vyvinula aplikaci pro rozšířenou realitu ve spolupráci s Talkin‘ Things, která spotřebitele vtáhne do procesu recyklace kelímků K3, oznámil Sabo.
První prototypy kelímků vyrobené z Bornewables
Greiner Packaging poprvé začleňuje materiál z obnovitelných zdrojů do výroby kelímků na potraviny (bio-PP) (s etiketami in-mold label (IML)). Nové prémiové polyolefiny Bornewables vyrábí společností Borealis ze surovin druhé generace. Použití Bornewables v obalech vede ke snížení uhlíkové stopy až o 120 % (cradle-to-gate).
Spolupráce s Plastic Bank
Před časem Greiner Packaging zahájil spolupráci s Plastic Bank, která vytváří etické eko-recyklační systémy. Společným cílem společností Greiner Packaging a Plastic Bank je zabránit toku plastů do oceánů a zároveň vymanit lidi z chudoby. Sběrači vyzvedávají plastový odpad z pláží a přiváží jej na sběrná místa, kde se roztřídí a následně zpracují na regranulát. Shromážděný materiál je tak přeměněn do Social Plastic. Tento materiál je poté prodán společnostem, které používají recykláty pro své výrobky nebo obaly. Společnost Greiner Packaging podporuje Plastic Bank zřízením pěti sběrných středisek v Manile. Na závěr tiskové konference Manfred Stanek řekl: „Rozhodli jsme se rozšířit naše partnerství s Plastic Bank. Abych byl přesný, budeme financovat dalších 165 000 kg sebraného plastového odpadu. Tím můžeme dále přispět k finanční podpoře místních sběračů a současně udržovat pláže čisté a zajistit nové materiálové toky.“