
Svět zrychlil. Nedojde co-packingu dech?
Je tomu více než rok, kdy se vlivem pandemie SARS CoV-2 přesunula spotřeba do digitálního světa. Jako zákazníci jsme přestali chodit do obchodů a začali nakupovat pomocí e-shopů. Zásadním způsobem se také změnily oblasti výroby, logistiky a marketingu. A stejně jako ostatní jmenované disciplíny ani výrobkový marketing, jehož primární součást tvoří co-packingové operace, nebyl a stále není na takovou změnu chování spotřebitele správně připraven.
Namísto fyzické demonstrace nových, ojedinělých produktů v zajímavých obalech, designových křivkách s možností výběru toho nejlepšího na jednom místě se v pandemii do popředí zájmu spotřebitele, a tedy i marketingových mágů, staví digitální prezentace výrobků. To samo o sobě vyvolalo v letech 2020–2021 výrazně menší potřebu customizace zákaznických produktů a s tím spojenou evoluci světa co-packingu.
V důsledku toho logistická centra umírnila svůj zájem o automatizaci co-packingu a vrátila se k postupné, dílčí automatizaci. Stačí to však na pokrok? Není to málo? Jak je možné, že něco tak jednoduchého, jako je virus, který nemá žádnou agendu, žádný plán, žádné nařízení, náboženství a ani politickou příslušnost, dokáže ovlivnit chod světa? Na co čekal a proč nepřišel dříve?
Digitální dvojčata a digitální agenti
V HOPI co-packingu si klademe stejnou otázku: Na co čekáme v automatizaci a digitalizaci co-packingu? Jsou to noví klienti, nové potřeby, nové změny, noví inovátoři? A vystačíme si s pouhým „čekat“? Naše odpověď zní: „Ne!“ Nejspíše stejně by na tuto otázku odpověděl pan profesor Ing. Mařík, DrSC. dr. h. c., z ČVUT, jehož přednášky o kybernetice zaznívají v aulách vysokých škol a zazněly i na letošní konferenci LOG-IN. Stejně jako svět výroby i svět logistiky a co-packingu začíná mít svá „digitální dvojčata“.
V HOPI jsme toho v posledním roce příkladem. Od marketingových simulací, návrhu cen, simulací automatizovatelnosti balení se posouváme dále: v plánování a postupných zpracovatelských procesech se na základě prototypování a simulování provozních podmínek zabýváme vývojem reálných služeb s přidanou hodnotou. Sledujeme, jak se předpoklady naplňují, a zpětnovazebně upravujeme modely tak, aby se buď učily z reality, nebo předešly nevhodným situacím. Vznikají tzv. digitální agenti, kteří spolu začínají komunikovat na pozadí reálného světa.
Plán výroby co-packingu si rozumí s plánem navezení, vyskladnění, výroby i zaskladnění. Stroje si vyměňují data o provozních podmínkách a ptají se agenta na způsobilost a plnění předpokladů. Procesy cenotvorby se párují s reálnými finančními výsledky a korelují chování v reálném provozním řízení. Chybějí nám ale vzory a limituje nás dostupná technologie.
Ctíme aktivní přístup
V HOPI nikdy nečekáme v reaktivním módu, až nastanou příhodné podmínky. Vždy chceme a pohybujeme se v čase s touhou těmto podmínkám vyhovět a být připravení právě v okamžiku, kdy nastanou. V HOPI co-packingu i přes světovou situaci s pandemií usilovně pracujeme a realizujeme nová, nekonvenční řešení k získání potřebné hybnosti, kterou naši zákazníci na trhu, ať se chová jakkoliv, potřebují. Vyvíjíme stroje, zařízení a systémy s požadovanou flexibilitou, agilitou a rychlým nasazováním do procesů, které by jinak byly nákladově nerentabilní a nevedly k naplnění marketingových idejí našich klientů. To je v našich myslích absolutně nepředstavitelné.
Naši klíčoví klienti si vysoce cení tohoto holistického přístupu k inovacím, ale HOPI se v tomto roce posune ještě dále. Brzy plně vytěží –přínosy agilní automatizace a digitalizace. Ta již nadále nebude závislá na lidské pracovní síle, zpracovávaném produktu či značce nebo typu operací. Pokud to umožní naše vnitřní digitální co-packingové dvojče, naučíme naši platformu co-packingu totéž. Na virus se vakcína nakonec našla a ani náš co-packing nezůstane bez efektivního řešení.