logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Zálohový systém na Slovensku překonává očekávání, míra zpětného sběru obalů je přes 70 %...
  • Rohlik.cz rozšiřuje sortiment privátní značky Yutto o rostlinná mléka Internetový prodejce...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise...
  • Tyčinky KitKat v obalech z recyklovaného papíru bude společnost Nestlé testovat v Austrálii...
  • Nápojové obaly jsou stále více ekologické i ekonomické Zaměření na environmentální udržitelnost...

Díky novým obalům DZ Dražice a Franke vyloučily plast, snížily emise a ušetřily peníze

3. června 2021
Domácí akce 0
1143
Díky novým obalům DZ Dražice a Franke vyloučily plast, snížily emise a ušetřily peníze

Díky novým obalům DZ Dražice a Franke vyloučily plast, snížily emise a ušetřily peníze

Čtvrté pokračování jarní série Obalko Overtime, která navazuje na kongres Obalko 8 z ledna letošního roku, bylo zaměřeno na monomateriálová obalová řešení na bázi papíru. Své nové obalové koncepty vyvinuté ve spolupráci s firmou Smurfit Kappa detailně představily společnosti DZ Dražice a Franke.

Monomateriálové řešení obalů je cílem mnoha společností nebo recyklátorů. Proto se webinář Obalko Overtime, který se konal v pátek 28. května, zaměřil právě na tuto oblast. Zajímavostí a zpestřením pro účastníky bylo živé vysílání z Česka a ze Slovenska. Ze středočeských Dražic hovořili Lukáš Formánek ze společnosti DZ Dražice, Jiří Rak a Jan Kaprhál z firmy Smurfit Kappa a ze slovenského Štúrova prezentovali Július Mazán a Erik Horváth, taktéž zástupci Smurfit Kappa. Program webináře zahrnoval také videa z balicích center obou společností, DZ Dražice a Franke.

Stopka pro polystyren

Nejdříve se účastníci webináře krátce seznámili s minulostí společnosti DZ Dražice (včetně nádherné historické budovy architekta Jiřího Krohy), výrobním programem a logistikou. Firma vyrábí 250 000 ohřívačů vody ročně a letošní obrat by měl atakovat hranici dvou miliard korun. Inovované balení pro ohřívač ve firemní „hantýrce“ označený jako TO5 zvítězilo v soutěži Obal roku 2020. Starý obal sestával z lepenkové krabice, polystyrenových vložek a plastových pytlů různých velikostí. „Obal byl neatraktivní vnějším designem a neodlišoval se od konkurence,“ podotýká Lukáš Formánek a dodává: „Za každou cenu jsme se chtěli vyhnout využití plastových komponent.“ A to navzdory tomu, že polystyren se v Dražicích těšil oblibě, protože dobře chránil obsah obalu, který někdy putuje až do Mongolska.

„I na Slovensku jsme řešili požadavek na vyloučení polystyrenu, a to u kompozitních dřezů a umyvadel firmy Franke,“ říká Július Mazán. V původním balení byly plastové fólie a polystyrenové návleky po části obvodu dřezu. Ty se stohovaly a poté umísťovaly do lepenkové krabice. „Často se stávalo, že v jednom místě dřezy pružily, vznikaly tlaky a výrobky byly poškozeny,“ vysvětluje Július Mazán. I v tomto případě se zadavatel rozhodl pro absolutně jiný obalový koncept, který vyloučí zejména polystyren a plast, protože samotní zákazníci apelovali na Franke, aby obal učinil udržitelnější. Firma také začala více prodávat v režimu B2C online a při doručování jednotlivého dřezu v původním obalu se ještě zvyšovalo riziko poškození.

Otevřená recyklační smyčka

Následně Jan Kaprhál shrnul hlavní důvody, které společnosti obecně vedou k odstraňování zejména EPS a šířeji plastu z jejich balení. Zákazníci podle něj využívají polystyren, protože má nízkou hmotnost a plní požadovanou ochrannou funkci. „Polystyrenem lze sice recyklovat, ale většinou z něj vyrobíte třeba už jen fasádní izolaci. Z hlediska obalů se ta smyčka neuzavře.“ Jan Kaprhál dále upozornil na nákladovou náročnost EPS, která je spojena s přípravou formy (v řádu stovek tisíc korun) a jeho dodacími lhůtami, jež se pohybují v týdnech a měsících: „Výseková forma na fixaci z vlnité lepenky stojí nižší desítky tisíc korun a dodací lhůta je doslova pár dní.“ Nevýhoda expandovaného polystyrenu se promítá i v dopravě a skladování. Náklad na ložné ploše vozidla je lehký, a tak se de facto převáží vzduch. Dále pak materiál – oproti obalům z vlnité lepenky, jež se dají skladovat naplocho – zabere značné místo ve skladu.

Na konkrétním příkladu ohřívače TO5 pak Lukáš Formánek a Jiří Rak vysvětlili benefity nového balení. „Zcela jsme změnili designový jazyk. Navenek nyní zdůrazňujeme logo firmy a prostřednictvím obalu se vždy snažíme komunikovat i něco navíc – v tomto případě jde o montážní šablonu pro zákazníka,“ popisuje Lukáš Formánek obal, který nyní zapadá do celkové brandingové strategie podniku. Prakticky eliminován byl plast. Nyní zůstává jen drobná krycí fólie na displeji a celý balík je po obvodu opatřen dvěma plastovými páskami. Veškeré další komponenty obalu jsou papírové – vnější klopová krabice s obálkovým dnem, insert s úchyty pro snadné vyjmutí nebo kryt výrobku proti poškrábání. „Zajímavý prvek tvoří mechanická kapsa v insertu pro uložení bezpečnostního ventilu, i zde jsme se zbavili plastu,“ dodává Lukáš Formánek.

Nárazové zóny se vytvářejí při skládání lepenkového insertu, který je koncipovaný jako plošný výsek. Díky tomu mohlo dojít k úplnému vyloučení EPS z procesu balení. Zatímco dříve na jedno paletové místo umístili kolem dvaceti kusů insertů, nyní jich může být 200, což přispívá k úspoře prostoru, snižuje potřebu manipulace a v konečném důsledku tak šetří peníze. Účastníci webináře se pak prostřednictvím videa seznámili s tím, jak obal funguje přímo v balicím centru DZ Dražice.

Poté Erik Horváth představil nový obal společnosti Franke: „Mezi hlavní výzvy patřila ochrana hran, které jsou velmi náchylné na poškození. Neměli jsme k tomu příliš místa, a tak jsme vytvořili malé, ale přesto velmi efektivní ochranné zóny.“ Ty plní dále funkci zámku a rovněž fixace, která opět patřila mezi největší oříšky pro designéry. A to zvláště fixace do výšky.

I v případě projektu pro Franke se podařilo zcela odstranit plastové fólie včetně sáčků na kovový spojovací materiál. „Během skládání se vytvoří malá kapsa, do které se ‚spojovák‘ vloží a která opět slouží jako ochranná zóna i fixace,“ doplňuje Erik Horváth. Po živém vstupu následovalo video z výroby, kdy se všichni na vlastní oči přesvědčili, nakolik je obal ergonomický při samotném procesu balení.

Pádové testy dopadly na jedničku

Slova, grafy, prezentace i ekologický apel by byly téměř ničím, pokud by obal dostatečně nechránil. Proto v živém vysílání došlo i na improvizované pádové testy. Těžký ohřívač padající na betonovou podlahu z palety ve výšce přibližně 1,5 metru přečkal pád zcela bez úhony. Stejně tak jsme nezaznamenali žádné poškození na křehkém dřezu, kterému Július Mazán s Erikem Horváthem dali opravdu zabrat.

V závěru webináře přišlo vyčíslení benefitů obou typů obalů a zodpovězena byla více než desítka otázek ze strany účastníků.


Benefity nových obalů

DZ Dražice

8,3 tuny: úspora emisí CO2

320 m3: roční eliminace EPS

57 %: snížení přímých nákladů na obal

76 %: úspora v logistice (doprava a skladování)

91 %: redukce iniciačních nákladů

100% rozložitelný obal


Franke

142,7 tuny: snížení emisí CO2

50,5 tun: roční úspora polystyrenu

17 700 eur: nákladové úspory v dodavatelském řetězci

80 %: úspora skladových prostorů

60 sekund: čas na balení

Text: Stanislav D. Břeň

Foto: Obalko Overtime


Webinář byl dostupný všem registrovaným účastníkům kongresu Obalko. Jeho záznam je k dispozici na webových stránkách www.obalko.cz/overtime.


Nezmeškejte další webinář v sérii Obalko Overtime. Už v pátek 18. června od 10 do 11 hodin!

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu

Řezací systém iECHO součástí obalového průmyslu Automatické řezací systémy iECHO umožňují díky variabilitě osazení na jednom pracovišti zpracovávat různé materiály jako jsou voštinové, pěnové, MDF a PVC desky, vlněné lepenky, samolepicí fólie, plexisklo, hliníkové sendviče, textilie, těsnicí materiály a další. Jeden stroj tedy pokryje několik segmentů výroby a v průběhu času jej lze doplňovat o další […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required