
Jak zvládnout paletovou bouři díky digitálním řešením
Situace na trhu s dřevěnými paletami v Česku a na Slovensku i v celé Evropě je velmi nestabilní. Palet je nedostatek a ceny jsou rekordně vysoké. Vyzpovídali jsme Dennise Maschmeyera, předního německého odborníka na palety, abychom se seznámili s jeho pohledem na současnou situaci. Zároveň jsme zjišťovali, jak jeho společnost PackLogX, která provozuje internetovou paletovou platformu, plánuje pomoci českému a slovenskému trhu, na který aktuálně vstupuje.
Jak vnímáte současnou situaci na trhu s paletami v rámci Evropy?
Celková situace na evropském trhu s paletami je velmi napjatá. Ceny dřeva stále rostou a dostupnost palet je velmi nízká. Mnoho průmyslových společností navíc navýšilo své paletové zásoby. Důsledkem je, že použitých europalet a jednocestných palet je dnes nedostatek. Ceny rostou na týdenní, a dokonce i denní bázi. Přitom až donedávna byly ceny druhořadé a mezi nejdůležitější aspekty patřily schopnost a spolehlivost doručení.
Které typy palet jsou aktuálně nejvíce poptávané a z jakých odvětví a oborů?
Nejžádanější paletou je stále dřevěná europaleta od EPAL nebo UIC. Díky své mezinárodní směnitelnosti se europaleta stále těší velké popularitě. Velmi oblíbené jsou však také jednocestné palety na míru se stejnými rozměry jako europalety, tedy 1200 × 800 mm. Ceny jsou nižší a dostupnost vyšší. Pokud klient nemusí sdílet palety se svým logistickým partnerem nebo zákazníkem, může být dobrou volbou jednocestná paleta. Potravinářství, farmacie a další podobná odvětví většinou používají nové europalety a pro některé aplikace také plastové palety.
Je pro firmu výhodnější pořídit si vlastní palety, nebo využívat paletový pooling?
To je otázka potřeby flexibility na straně konkrétního uživatele. Výměnný systém je určitě nejpopulárnější. Pro klienty s mnoha lokalitami a kontaktními místy může být pooling výhodou. Pro klienty, kteří většinou používají jednocestné palety nebo pouze nové europalety, je zase vhodnější nákup a vlastnictví.
Jak se proměňuje zájem o palety ve světle postupující robotizace výrobních a skladových procesů?
Nové automatické linky s lasery zvyšují poptávku po vysoce kvalitních paletách. Stroje totiž na paletách detekují dokonce i malé praskliny a třísky. Někteří klienti jsou tak ochotni zaplatit více za kvalitní palety než riskovat zastavení stroje vlivem poškozených kusů. Podle našich nejaktuálnějších poznatků zákazníci také více poptávají palety s nízkou zbytkovou vlhkostí, u nichž je sníženo riziko vzniku plísní.
Kam směřuje vývoj v oblasti identifikace palet v rámci dodavatelského řetězce?
Data generovaná pohybem palety se stávají stále důležitějšími. Palety mohou být vybaveny čárovými kódy, QR kódy nebo aktivními či pasivními transpondéry. Osobně si myslím, že identifikace palet je budoucnost. Každý rok se ztratí tisíce palet a nové technologie a projekty mohou tyto ztráty výrazně snížit a tím šetřit peníze.
PackLogX přichází na český a slovenský trh nově. Jak chcete pomoci místním firmám?
PackLogX vznikl v roce 2020 a v současné době pracuje s partnerskou sítí přibližně 200 dodavatelů. Naším hlavním cílem je propojit poptávky po paletách s dodavateli palet, a to digitálním způsobem. Proto jsme vyvinuli nákupní platformu. Zejména v těchto náročných a bouřlivých dnech těžíme z naší široké partnerské sítě. Je pravda, že na českém a slovenském trhu jsme zcela noví. Vidíme zde velký potenciál a snažíme se najít nové partnery pro spolupráci, a to jak na straně dodavatele, tak na straně klienta. Naším cílem je zde etablovat značku PackLogX.
Jaké jsou výhody spolupráce uživatele i dodavatele?
Díky naší platformě mohou dodavatelé snadno spravovat své prodejní procesy. Už nemusí nikam zbytečně volat. Na platformě pak vidí konkrétní požadavky klientů. Mohou filtrovat podle typu produktu – europalety, jednocestné palety, CP palety a tak dále. Stejně tak mohou volit mezi novou a použitou paletou. Dodají cenu a datum nabídky.
Následně je klient informován o nové nabídce, kterou může přijmout, odmítnout nebo vyjednávat o podmínkách. To znamená, že klient automaticky získává přístup k nabídce naší široké sítě PackLogX, a to na základě jedné poptávky. Už není nutné posílat stovky nestrukturovaných poptávkových či nabídkových e-mailů. Na naší platformě PackLogX všichni partneři na první pohled vidí své nabídky, poptávky a objednávky. A klíčovou výhodou pro klienty a dodavatele je fakt, že s PackLogXem uzavřou jedinou smlouvu a mají jednu kontaktní osobu. Výhodou také je, že máme zákaznický tým pro dotazy klientů. Za neméně důležité pak považuji, že dodavatelé dostávají zaplaceno včas.
PackLogX by měl být první adresou, která člověka napadne, pokud hledá transportní obaly. Nákup a prodej by měl být co nejjednodušší a nejefektivnější pro klienty i dodavatele.
Jaké máte plány do budoucna?
Existuje několik rozvojových projektů, které chce PackLogX brzy spustit. Naším hlavním cílem pro následující jeden nebo dva roky je zavést PackLogX ve všech evropských zemích. Chceme vyvinout takovou platformu, která zajistí dlouhodobou spolupráci se všemi partnery. PackLogX by měl být první adresou, která člověka napadne, pokud hledá transportní obaly. Nákup a prodej by měl být co nejjednodušší a nejefektivnější pro klienty i dodavatele. V PackLogXu uděláme vše pro to, abychom se stali spolehlivým a známým partnerem.
Dennis Maschmeyer
director
PackLogX GmbH
www.packlogx.com
info@packlogx.com
tel.: +49-1522-2649996
tel.: +49-2045-8988850